Social Media03.10.2022

Wat als je niet meldt dat een Instagram-post gesponsord is?


Is het je gelukt om een goede deal met een bedrijf te sluiten waarbij je geld of een product krijgt in ruil voor een Instagram-post? Fantastisch natuurlijk, maar dat betekent wel dat je een verantwoordelijkheid op je neemt. Niet alleen om een goede post te maken en dat bedrijf er goed op te zetten: je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je volgers. Pak je die niet, dan kan dat je duur komen te staan.

#Spon

Instagram heeft meer dan 2 miljoen adverteerders en dat wil zeggen dat je dus regelmatig naar advertenties zit te kijken op het platform. Die komen natuurlijk lang niet altijd voorbij als advertenties. Vaak zijn ze er in de vorm van gewoon lijkende posts van Instagrammers die je al langer volgt en die een bepaald product gebruiken of aanhebben. Hebben ze het zelf gekocht en willen ze er gewoon wat oprechts over zeggen, dan kunnen ze dat gewoon doen. Doen ze het echter in ruil voor iets, dan heb je te maken met een gesponsorde post. Maar, wat als dat er niet bij staat?

Als een influencer vergeet de #spon of #paidpartnership toe te voegen of anderzijds duidelijk te maken dat het om een gesponsord artikel gaat, dan kan dat erg vervelend zijn. Volgers denken immers dat iemand dan oprecht enthousiast is over iets, terwijl dat misschien helemaal niet klopt. Geen wonder dus dat Instagram het belangrijk vindt dat dit kenbaar wordt gemaakt. Doe je dat niet, dan hoef je niet meteen te rekenen op boetes of bans: in eerste instantie krijg je een waarschuwing van het social medium. Vaak komt dat voor wanneer anderen een bepaalde post aanmerken als gesponsord maar niet vermeldt. Instagram zal een influencer dan helpen herinneren om bijvoorbeeld de speciale tool te gebruiken die in het leven is geroepen voor gesponsorde content. Of je zet er gewoon zelf de tag bij.

Influencers

Het kan zijn dat influencers dat liever niet doen, omdat bedrijven natuurlijk liever niet hebben dat ze dat erbij zetten. Het kan dus heel goed opzettelijk zijn vergeten, puur om meer verkopen te behalen van het aangeprijsde product en om de post mooi en hashtagvrij te houden. Gebeurt dat ‘vergeten’ vaker dan eens, dan kan zoiets je duur komen te staan. Dat heeft bijvoorbeeld TmarTn meegemaakt, die een online gokdienst aanprees, zonder dat er werd aangegeven dat ze zelf de eigenaren waren van het bedrijf. Dus zijn video zoals ‘HOW TO WIN 13.000 DOLLAR IN 5 MINUTES (CS-GO BETTING)’ werd gevlagd als zijnde commercieel. Uiteindelijk is het hem gelukt om tot een settlement te komen met de Amerikaanse overheid.

Kim Kardashian kwam er minder goed af. Ze kreeg gisteren te horen dat ze 1,2 miljoen dollar (wat ongeveer hetzelfde is in euro) moet betalen. Dat komt omdat ze een cryptovaluta aanprees op Instagram zonder duidelijk te maken dat het om een #paidpartnership ging. Nu kun je denken: dat betaalt ze wel met het geld dat ze van het cryptobedrijf kreeg, maar niets is minder waar. Daarvan kreeg ze ‘maar’ 250.000 dollar. Maar ja, als je 225 miljoen (!) volgers hebt, dan tikt het al gauw aan. Nu is zo’n boete natuurlijk wel naar verhouding. Als jij een kippenblog hebt en je een bepaald merk kippenhok aanprijst aan je 5.000 volgers, dan hoef je uiteraard niet te rekenen op een boete van miljoenen.

Mediawet

In Nederland hebben we zoiets nog nooit meegemaakt, maar er zijn wel degelijk regels voor influencers. Een voorbeeld is de Mediawet, die voorschrijft dat influencers die meer dan 500.000 volgers hebben sowieso onder toezicht staan van het Commissariaat voor de Media. Zij kunnen een boete krijgen als zij zich niet aan de reclameregels houden. Ook als je minder volgers hebt, kun je echter boetes krijgen: sowieso houdt de Autoriteit Consument en Markt je in de gaten. Boetes kunnen hoog zijn: het maximum is 225.000 euro bij het Commissariaat voor de Media, al wordt er niet verwacht dat een influencer in Nederland zo’n boete snel zal krijgen. In België kan het ook hoog oplopen: daar is de boete tussen 208 en 80.000 euro en kan het zelfs tot 4 procent van de jaaromzet zijn. En daar geldt een boete al als je alleen al je bedrijfsnummer niet op je profiel vermeldt.

Het grappige is dat volgers het over het algemeen geen ramp vinden als je als beroemdheid of social media-persoonlijkheid iets aanprijst. Zeker als je het niet te vaak doet, maar er wel heel helder over bent (en als het even kan ook nog onderwerpen kiest die bij je merk passen), dan begrijpen volgers zeker dat jij ook maar gewoon je geld wil verdienen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de video’s van Mr. Beast: die maakt altijd heel helder dat hij reclame voor iets maakt of zelf eigenaar is van een bedrijf. Hij doet dat slim, hij zegt ook vaak dat hij het even snel doen terwijl ze op x of y wachten. Hierdoor weet je heel snel waar je aan toe bent en dat is erg prettig. Hierdoor laat hij je ook bijna geen tijd om te denken: ‘hey, dit is irritant.’

Inspiratie

In Nederland wordt er sinds de Mediawet is veranderd voor influencers waarschijnlijk wel extra opgelet dat die #spon of #paid er wel bij staat, maar mocht je een keer twijfelen, vraag het dan eens aan die influencer die je met veel plezier volgt. Het kan hem of haar een flinke boete schelen als je ze even helpt herinneren. En als je zelf influencer bent en een partnerschap hebt geregeld: gewoon even een Mr Beast-video kijken, dan weet je dat het helemaal zo erg niet hoeft te zijn. Plus, het scheelt jou een flinke boete en veel administratief gedoe, naast de nodige vraagtekens van je volgers. Dat laatste is waarschijnlijk nog wel het belangrijkste: die heb je immers hard nodig om meer sponsorschappen binnen te hijsen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Influencers

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon

Verder lezen over Instagram

Nieuw: geheime Instagram Stories die onthuld worden in DM’s

Geheime posts maken op Instagram? Dat krijgt een nieuwe dimensie met de Reveal-optie (Onthullen dus). En dit is hoe dat werkt.

Social Media04.05.2024

Nieuw: geheime Instagram Stories die onthuld worden in DM’s

Instagram wil terug naar authenticiteit: er komt een grote update aan

Geen reposts en dat soort dingen, maar content waarvan je de eerste bent die het plaatst. Dat is wat Instagram graag wil zien. Eindelijk.

Social Media02.05.2024

Instagram wil terug naar authenticiteit: er komt een grote update aan

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Threads is een vrij nieuw social medium, maar het telt al 150 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat is een flinke prestatie.

Social Media25.04.2024

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Verder lezen over Social Network

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

X is definitief X. Het heeft heel lang gebruikgemaakt van de domeinnaam van Twitter, maar dat is nu voorbij.

Social Media17.05.2024

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

TikTok-video’s mogen nu een uur lang zijn

TikTok begon kort en krachtig, maar gaat nu steeds meer naar langere content: het wil nu zelfs video's van een uur zien.

Social Media17.05.2024

TikTok-video’s mogen nu een uur lang zijn

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Soms denk je: hoeveel erger kan het nog worden? Vrij veel erger. X mag ondanks een bevel om het tegen te houden bijvoorbeeld gewoon de beelden blijven tonen van een steekpartij.

Social Media13.05.2024

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Nieuw: geheime Instagram Stories die onthuld worden in DM’s

Geheime posts maken op Instagram? Dat krijgt een nieuwe dimensie met de Reveal-optie (Onthullen dus). En dit is hoe dat werkt.

Social Media04.05.2024

Nieuw: geheime Instagram Stories die onthuld worden in DM’s

Je kunt straks berichten bewerken op Snapchat

Snapchat is wat laat, maar het gaat gebeuren: je kunt berichten bewerken op het social medium. Er schuilt wel een addertje onder het gras.

Social Media02.05.2024

Je kunt straks berichten bewerken op Snapchat

Instagram wil terug naar authenticiteit: er komt een grote update aan

Geen reposts en dat soort dingen, maar content waarvan je de eerste bent die het plaatst. Dat is wat Instagram graag wil zien. Eindelijk.

Social Media02.05.2024

Instagram wil terug naar authenticiteit: er komt een grote update aan

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers