Social Media03.10.2022

Wat als je niet meldt dat een Instagram-post gesponsord is?


Is het je gelukt om een goede deal met een bedrijf te sluiten waarbij je geld of een product krijgt in ruil voor een Instagram-post? Fantastisch natuurlijk, maar dat betekent wel dat je een verantwoordelijkheid op je neemt. Niet alleen om een goede post te maken en dat bedrijf er goed op te zetten: je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je volgers. Pak je die niet, dan kan dat je duur komen te staan.

#Spon

Instagram heeft meer dan 2 miljoen adverteerders en dat wil zeggen dat je dus regelmatig naar advertenties zit te kijken op het platform. Die komen natuurlijk lang niet altijd voorbij als advertenties. Vaak zijn ze er in de vorm van gewoon lijkende posts van Instagrammers die je al langer volgt en die een bepaald product gebruiken of aanhebben. Hebben ze het zelf gekocht en willen ze er gewoon wat oprechts over zeggen, dan kunnen ze dat gewoon doen. Doen ze het echter in ruil voor iets, dan heb je te maken met een gesponsorde post. Maar, wat als dat er niet bij staat?

Als een influencer vergeet de #spon of #paidpartnership toe te voegen of anderzijds duidelijk te maken dat het om een gesponsord artikel gaat, dan kan dat erg vervelend zijn. Volgers denken immers dat iemand dan oprecht enthousiast is over iets, terwijl dat misschien helemaal niet klopt. Geen wonder dus dat Instagram het belangrijk vindt dat dit kenbaar wordt gemaakt. Doe je dat niet, dan hoef je niet meteen te rekenen op boetes of bans: in eerste instantie krijg je een waarschuwing van het social medium. Vaak komt dat voor wanneer anderen een bepaalde post aanmerken als gesponsord maar niet vermeldt. Instagram zal een influencer dan helpen herinneren om bijvoorbeeld de speciale tool te gebruiken die in het leven is geroepen voor gesponsorde content. Of je zet er gewoon zelf de tag bij.

Influencers

Het kan zijn dat influencers dat liever niet doen, omdat bedrijven natuurlijk liever niet hebben dat ze dat erbij zetten. Het kan dus heel goed opzettelijk zijn vergeten, puur om meer verkopen te behalen van het aangeprijsde product en om de post mooi en hashtagvrij te houden. Gebeurt dat ‘vergeten’ vaker dan eens, dan kan zoiets je duur komen te staan. Dat heeft bijvoorbeeld TmarTn meegemaakt, die een online gokdienst aanprees, zonder dat er werd aangegeven dat ze zelf de eigenaren waren van het bedrijf. Dus zijn video zoals ‘HOW TO WIN 13.000 DOLLAR IN 5 MINUTES (CS-GO BETTING)’ werd gevlagd als zijnde commercieel. Uiteindelijk is het hem gelukt om tot een settlement te komen met de Amerikaanse overheid.

Kim Kardashian kwam er minder goed af. Ze kreeg gisteren te horen dat ze 1,2 miljoen dollar (wat ongeveer hetzelfde is in euro) moet betalen. Dat komt omdat ze een cryptovaluta aanprees op Instagram zonder duidelijk te maken dat het om een #paidpartnership ging. Nu kun je denken: dat betaalt ze wel met het geld dat ze van het cryptobedrijf kreeg, maar niets is minder waar. Daarvan kreeg ze ‘maar’ 250.000 dollar. Maar ja, als je 225 miljoen (!) volgers hebt, dan tikt het al gauw aan. Nu is zo’n boete natuurlijk wel naar verhouding. Als jij een kippenblog hebt en je een bepaald merk kippenhok aanprijst aan je 5.000 volgers, dan hoef je uiteraard niet te rekenen op een boete van miljoenen.

Mediawet

In Nederland hebben we zoiets nog nooit meegemaakt, maar er zijn wel degelijk regels voor influencers. Een voorbeeld is de Mediawet, die voorschrijft dat influencers die meer dan 500.000 volgers hebben sowieso onder toezicht staan van het Commissariaat voor de Media. Zij kunnen een boete krijgen als zij zich niet aan de reclameregels houden. Ook als je minder volgers hebt, kun je echter boetes krijgen: sowieso houdt de Autoriteit Consument en Markt je in de gaten. Boetes kunnen hoog zijn: het maximum is 225.000 euro bij het Commissariaat voor de Media, al wordt er niet verwacht dat een influencer in Nederland zo’n boete snel zal krijgen. In België kan het ook hoog oplopen: daar is de boete tussen 208 en 80.000 euro en kan het zelfs tot 4 procent van de jaaromzet zijn. En daar geldt een boete al als je alleen al je bedrijfsnummer niet op je profiel vermeldt.

Het grappige is dat volgers het over het algemeen geen ramp vinden als je als beroemdheid of social media-persoonlijkheid iets aanprijst. Zeker als je het niet te vaak doet, maar er wel heel helder over bent (en als het even kan ook nog onderwerpen kiest die bij je merk passen), dan begrijpen volgers zeker dat jij ook maar gewoon je geld wil verdienen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de video’s van Mr. Beast: die maakt altijd heel helder dat hij reclame voor iets maakt of zelf eigenaar is van een bedrijf. Hij doet dat slim, hij zegt ook vaak dat hij het even snel doen terwijl ze op x of y wachten. Hierdoor weet je heel snel waar je aan toe bent en dat is erg prettig. Hierdoor laat hij je ook bijna geen tijd om te denken: ‘hey, dit is irritant.’

Inspiratie

In Nederland wordt er sinds de Mediawet is veranderd voor influencers waarschijnlijk wel extra opgelet dat die #spon of #paid er wel bij staat, maar mocht je een keer twijfelen, vraag het dan eens aan die influencer die je met veel plezier volgt. Het kan hem of haar een flinke boete schelen als je ze even helpt herinneren. En als je zelf influencer bent en een partnerschap hebt geregeld: gewoon even een Mr Beast-video kijken, dan weet je dat het helemaal zo erg niet hoeft te zijn. Plus, het scheelt jou een flinke boete en veel administratief gedoe, naast de nodige vraagtekens van je volgers. Dat laatste is waarschijnlijk nog wel het belangrijkste: die heb je immers hard nodig om meer sponsorschappen binnen te hijsen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Influencers

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Verder lezen over Social Network

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Snapchat is het social medium dat er verantwoordelijk voor is dat we elkaar foto’s sturen die na één keer kijken verdwijnen. Een geweldig concept dat inmiddels al door veel social media is gestolen. Nu komt het met iets nieuws: nano-Snaps. Net als de iPod Nano van vroeger zijn die lekker klein.

Social Media03.07.2024

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

Snapchat blokkeert vanaf nu automatisch vriendenverzoeken blokkeren als ze van kwaadwillenden afkomstig lijken te zijn. Dat is niet zomaar.

Social Media26.06.2024

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

Habbo Hotel keert terug: is het voor kinderen of voor volwassenen?

Habbo Hotel, weet je het nog? Het was een virtuele gemeenschap waar jongeren een soort wereld bouwden. De wereld vol ‘hotels’ komt terug.

Social Media17.06.2024

Habbo Hotel keert terug: is het voor kinderen of voor volwassenen?