Instagram opent de jacht op fake followers en fake likes

Instagram opent de jacht op fake followers en fake likes

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram gaat accounts die followers en likes kopen harder aanpakken. Het social media bedrijf heeft hiervoor inmiddels tools ontwikkeld waarmee zij accounts die hier gebruik van maken kunnen herkennen. Een van de maatregelen ter herkenning is dat o.a. accounts die vals spelen gevraagd wordt om hun wachtwoord te wijzigen. Hiermee wordt gelijk voorkomen dat bedrijven die onbedoeld toegang hebben tot een Instagram account er verkeerde dingen mee kunnen doen.

Instagram influencers zijn een hot topic. Waarom? Nou, eigenlijk is iedereen met een Instagram-account wel een influencer, want ook met weinig followers ben je - als je een beetje opvalt - al snel een nano-influencer. Vooral als je Insta-account thematisch is.

De hang naar veel volgers

Maar goed, als 'echte influencer' is het goed voor je imago om heel veel volgers te hebben en - beter nog - ook heel veel likes, want interactie scoort net zo goed. Om het aan te sterken is de trend vandaag de dag: roepen in Instagram Stories dat je heel veel vragen krijgt. Dat werkt ook als je maar weinig volgers hebt. Tijdens een gemiddelde Instagram-training leer je al deze wijsheden. En zo zijn er nog tientallen. Maar zoals gezegd: je moet vooral van alles veel hebben en daar hebben we een probleem.

Groot worden op Instagram is op dit moment een uitdaging. Alleen wie echt media coverage heeft maakt een kans om in ieder geval veel volgers te krijgen, zeg maar bij de Wereld Draait Door aan tafel zitten enzo. Toch is Instagram influencer een beroep, zijn er bureaus die daar nog meer mee verdienen en is het de droom van veel jonge meisjes. Nog lekker thuis wonen en dan zonder hoge kosten trachten een plekje te veroveren tussen al die andere 'influencers'. Dezelfde soort foto’s, dezelfde soort filters, dezelfde soort achtergronden, dezelfde teksten: dat is wat iedereen die maar een beetje onderzoek doet ziet.

En tussen die (tien)duizenden Instagram influencers storen de toppers zich nergens aan. Misschien kopiëren zij ook maar en dat is ieders goed recht, maar het zijn wel iconen geworden en die zijn in het huidige marketingtijdperk ook niet meer weg te denken. Die 'echte' zijn behoorlijk naturel en herken je omdat ze zich vaak hebben verbonden aan een merk. Vandaag roepen dat Nike jouw merk is en dan morgen in een Adidas-outfit op de foto gaan gebeurt bij deze groep niet.

De magie van interactie

De magie ligt dus bij het hebben van veel volgers en veel interactie. De sweet spot van waar het goed fout zit. Het is een open deur als je zegt dat de meeste followers en likes fake zijn. Je kunt ze herkennen, het zijn de privé-accounts, die hebben zelf nauwelijks volgers, hebben soms maar vijf berichten geplaatst en de laatste was dan in oktober 2017. Toch liken ze jouw post en merken zijn dolblij dat die ‘posting over het vegan appeltaartje bij healthfood in Copenhagen, hmmm wat lekker’ inmiddels 1.683 likes heeft. Ohh ja en al die reacties met alleen wat smileys, die zijn eigenlijk het meest interessant omdat deze neutraal zijn en niet ingaan op de context van het bericht. Like-machines weten dit.

De markt struikelt over haar eigen benen, want merken willen volkomen terecht graag gebruik maken van al die autoriteit op Instagram. Het fenomeen zelf heeft het inmiddels door dat als zij hun businessmodel willen boosten ze wel degelijk de kwaliteit van het platform beter moeten bewaken. Of dat gaat lukken hangt af van de slimheid van het algoritme en de robots die de schoonmaak moeten uitvoeren. Aan de andere kant staan de hackers en Insta-ondernemers die bergen met geld verdienen met de verkoop van followers en likes.

Robot vs. Robot

Het is echt robot vs. robot. Als de robot heeft geleerd dat al je followers in Nederland eigenlijk uit New-Delhi komen moet je zorgen dat het lijkt dat ze toch uit Nederland komen. Het is een bullfight maar één ding is zeker: het is ook de horror van influencers die followers en likes hebben gekocht. Vooral alles wat gratis is toegevoegd kan zo maar na een update voorbij zijn. Twitter doet het regelmatig, Facebook doet het en nu gaat ook Instagram de strijd aan met alles wat fake is. Dat worden zware tijdens als je ook zo'n 'Fake Instagram Influencer' bent.

Merken die zwaar investeren in millennials en Generatie Z en juist in deze groep Instagram influencers inzetten voor hun producten zullen zelf gaan ervaren dat het alleen maar goed is als Instagram een grote schoonmaak gaat houden. Influencers die met nepvolgers engagement kopen om hun invloed kunstmatig te vergroten hebben echter iets uit te leggen.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...