![new dc](https://dutchcowboys.nl/wp-content/uploads/2024/04/cropped-logo-new-dc-100x100.png)
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Instagram is met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers hét sociale medium van dit moment. Online zichtbaarheid is tegenwoordig belangrijker dan ooit, hoe meer likes en followers hoe meer status. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze gewoon. En dan kom je in een wereld van boostboys, bots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. Er zijn geen regels in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.
Met #followme produceert de VPRO een eerste crossmediale documentaire over Instagram op Instagram. Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter het social media platform.
In deze steeds gekker wordende industrie van Instagram bepaalt het algoritme wie er boven komt drijven. En er is ook een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Maar welke schaduweconomie ontstaat hierdoor? Wat is echt en wat is nep? Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En wat merk jij daarvan als je door je feed scrollt?
Speciaal voor het programma heeft Nicolaas een account gekocht met 10.000 volgers. Dat is nu het Instagram account @followme.doc. In één van de eerste posts is te zien hoe Nicolaas dit account met 10.000 volgers koopt op Marktplaats. De handelaar is een 15-jarige anonieme scholier die liever accounts verkoopt dan een krantenwijk loopt.
#followme is een crossmediaal onderzoek naar de economie die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan: soms creatief en vernieuwend, maar soms ook heel schimmig.
Sinds afgelopen donderdag 6 september is het proces te volgen op dit account. Daar probeert hij alle tips en trucs om aan populariteit te winnen, toont hij live interviews en reflecteert hij op zijn bevindingen.
De verticale documentaire gaat op woensdag 21 november in première op het nieuwe videokanaal van Instagram: IGTV. En ook op televisie zal het een dag later te zien zijn. En wel om 20.55 uur op donderdag 22 november, uitgezonden op NPO 3.
[Fotocredits: Eva Roefs]
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Entertainment06.04.2024
Marketing13.10.2023
Media14.09.2023
Media22.03.2023
DC Business19.01.2023
Online10.01.2023
Online13.09.2022
Verder lezen over Documentaire
Tech in Asia25.07.2024
Entertainment28.06.2024
Entertainment06.06.2024
Entertainment31.05.2024
Entertainment29.04.2024
Entertainment03.04.2024
Entertainment23.02.2024
Entertainment19.02.2024
Verder lezen over Instagram
Online25.07.2024
Social Media22.07.2024
Social Media21.07.2024
Social Media18.07.2024
Social Media14.07.2024
Social Media07.07.2024
Social Media05.07.2024
Social Media02.07.2024