​De financiële wereld achter Instagram. 
Nicolaas Veul gaat op onderzoek #followme

​De financiële wereld achter Instagram. Nicolaas Veul gaat op onderzoek #followme

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram is met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers hét sociale medium van dit moment. Online zichtbaarheid is tegenwoordig belangrijker dan ooit, hoe meer likes en followers hoe meer status. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze gewoon. En dan kom je in een wereld van boostboys, bots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. Er zijn geen regels in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.

Instagram

Met #followme produceert de VPRO een eerste crossmediale documentaire over Instagram op Instagram. Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter het social media platform.

In deze steeds gekker wordende industrie van Instagram bepaalt het algoritme wie er boven komt drijven. En er is ook een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Maar welke schaduweconomie ontstaat hierdoor? Wat is echt en wat is nep? Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En wat merk jij daarvan als je door je feed scrollt?

Followme

Speciaal voor het programma heeft Nicolaas een account gekocht met 10.000 volgers. Dat is nu het Instagram account @followme.doc. In één van de eerste posts is te zien hoe Nicolaas dit account met 10.000 volgers koopt op Marktplaats. De handelaar is een 15-jarige anonieme scholier die liever accounts verkoopt dan een krantenwijk loopt.

Crossmedia aanpak

#followme is een crossmediaal onderzoek naar de economie die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan: soms creatief en vernieuwend, maar soms ook heel schimmig.

Sinds afgelopen donderdag 6 september is het proces te volgen op dit account. Daar probeert hij alle tips en trucs om aan populariteit te winnen, toont hij live interviews en reflecteert hij op zijn bevindingen.

De verticale documentaire gaat op woensdag 21 november in première op het nieuwe videokanaal van Instagram: IGTV. En ook op televisie zal het een dag later te zien zijn. En wel om 20.55 uur op donderdag 22 november, uitgezonden op NPO 3.

[Fotocredits: Eva Roefs]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies