Twitter groeit als kool, volgens Musk

Twitter groeit als kool, volgens Musk

Adverteerders keren het platform wel nog steeds de rug toe

Vorig artikel Volgend artikel

Twitter zit in een roerige tijd. Dat is een understatement. Sinds Elon Musk zich met het sociale netwerk is gaan bemoeien – en dat was al ruim vóór zijn overname, zit het bedrijf in een achtbaan waar maar geen einde aan lijkt te komen. Hoog tijd dus voor wat goed nieuws, moet Musk gedacht hebben. Volgens een gelekt intern document zou het aantal Twitter gebruikers de afgelopen week sneller gegroeid zijn dan ooit tevoren.

Meer dan 15 miljoen nieuwe ‘tweeps’

Twitter meldt intern dat de groei van het aantal dagelijkse gebruikers sinds de overname met 20 procent versneld is. Dat komt volgens het platform neer op een stijging van meer 15 miljoen ‘tweeps’. Daarmee is volgens het bedrijf ook de mijlpaal van een kwart miljard dagelijkse gebruikers behaald.

Als deze gegevens kloppen, we weten hoe Twitter in het verleden sjoemelde met de gebruikersaantallen, dan betekent de groei ook dat de door sommigen verwachte massale uittocht van ‘tweeps’ in ieder geval nog niet begonnen is. Musk tweette enkele uren geleden zelf ook dat het gebruik van Twitter tot recordhoogte gestegen is.

Adverteerders keren nog niet terug, in tegendeel

Dat geldt intussen wel voor veel adverteerders van Twitter. Musk sprak vorige week al over een enorme omzetdaling. Dat was mede een reden voor het massaontslag waarbij ongeveer de helft van het personeel naar huis gestuurd werd. Achteraf bleek dat dat iets te veel van het 'goede was'

Volgens Musk trekken adverteerders zich vooral ook terug omdat ze door activistengroepen onder druk gezet worden door misplaatste verhalen over de mogelijke groei van haatdragende en racistische tweets doordat een groot deel van de contentmoderators en het team dat daar op moet toezien opgedoekt is.

Overigens hebben lang niet alle vertrekkende adverteerders hun besluit de afgelopen week genomen. De omzet van Twitter zit al langere tijd in het slop.

Via

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...