Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het zal je ongetwijfeld, en meer dan eens, opgevallen zijn dat er in de feed van je Instagram en/of Facebook account ook posts verschijnen van personen en bedrijven waar je niet meer bevriend bent of die je niet volgt. Dat zijn posts die de sociale netwerken invoegen omdat ze, gebaseerd op jouw interesses (likes en reacties), wie/wat je volgt en waar je op klikt. De reacties op die ‘ongevraagde’ content – niet te verwarren met gesponsorde berichten – zijn verdeeld en vaak niet heel erg positief.
Social netwerk posts van buiten je sociale netwerk
Dat heeft Zuckerberg en zijn team er echter niet van weerhouden om die feature de komende maanden verder op te schalen. Met andere woorden, je kunt je gaan voorbereiden op het zien van nog meer content die niet direct uit je eigen sociale netwerk afkomstig is. Facebook en Insta streven ernaar om het aantal ‘vreemde’ posts tegen het eind van volgend jaar (2023) naar 15 procent op te schalen.
Om te bepalen welke content bij wie in de feed gaat verschijnen wordt ook gebruik gemaakt van AI-algoritmen, zo liet Zuckerberg deze week weten. “Al vindt aanvullende content die mensen interessant vinden en de betrokkenheid en kwaliteit van onze feeds vergroten.”
Betekenisvolle interacties
Het ‘verrijken’ van de nieuwsfeeds op Instagram en Facebook is niet nieuw. In 2018 kondigde Zuckerberg al aan dat het haar sociale netwerken meer relevante content wilde laten tonen om ‘betekenisvolle sociale interacties’ te stimuleren. Met andere woorden, niet zomaar urenlang door de feed met nieuws en berichten uit je netwerk scrollen, maar zorgen de je ook andere interessante zaken voorgeschoteld krijgt.
Oordeel zelf maar of ze daarin geslaagd zijn tot nu toe. Meta is er in ieder geval van overtuigd dat ze op de goede weg zitten. Maar de intensivering van het aantal ‘vreemde’ posts kan natuurlijk ook een poging zijn om de interactie van gebruikers op de sociale netwerken te stimuleren. Die lopen namelijk terug.
“Een sociale trend die we zien, is dat in plaats van dat mensen alleen interactie hebben in reacties in feeds, de meeste mensen interessante inhoud in hun feeds vinden en die inhoud vervolgens naar vrienden sturen en daar interactie hebben”, aldus Zuckerberg.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Instagram
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Social Media18.03.2024