Steeds meer ‘vreemde’ posts in je Insta en Facebook feed

Steeds meer ‘vreemde’ posts in je Insta en Facebook feed

Vorig artikel Volgend artikel

Het zal je ongetwijfeld, en meer dan eens, opgevallen zijn dat er in de feed van je Instagram en/of Facebook account ook posts verschijnen van personen en bedrijven waar je niet meer bevriend bent of die je niet volgt. Dat zijn posts die de sociale netwerken invoegen omdat ze, gebaseerd op jouw interesses (likes en reacties), wie/wat je volgt en waar je op klikt. De reacties op die ‘ongevraagde’ content – niet te verwarren met gesponsorde berichten – zijn verdeeld en vaak niet heel erg positief.

Social netwerk posts van buiten je sociale netwerk

Dat heeft Zuckerberg en zijn team er echter niet van weerhouden om die feature de komende maanden verder op te schalen. Met andere woorden, je kunt je gaan voorbereiden op het zien van nog meer content die niet direct uit je eigen sociale netwerk afkomstig is. Facebook en Insta streven ernaar om het aantal ‘vreemde’ posts tegen het eind van volgend jaar (2023) naar 15 procent op te schalen.

Om te bepalen welke content bij wie in de feed gaat verschijnen wordt ook gebruik gemaakt van AI-algoritmen, zo liet Zuckerberg deze week weten. “Al vindt aanvullende content die mensen interessant vinden en de betrokkenheid en kwaliteit van onze feeds vergroten.”

Betekenisvolle interacties

Het ‘verrijken’ van de nieuwsfeeds op Instagram en Facebook is niet nieuw. In 2018 kondigde Zuckerberg al aan dat het haar sociale netwerken meer relevante content wilde laten tonen om ‘betekenisvolle sociale interacties’ te stimuleren. Met andere woorden, niet zomaar urenlang door de feed met nieuws en berichten uit je netwerk scrollen, maar zorgen de je ook andere interessante zaken voorgeschoteld krijgt.

Oordeel zelf maar of ze daarin geslaagd zijn tot nu toe. Meta is er in ieder geval van overtuigd dat ze op de goede weg zitten. Maar de intensivering van het aantal 'vreemde' posts kan natuurlijk ook een poging zijn om de interactie van gebruikers op de sociale netwerken te stimuleren. Die lopen namelijk terug.

"Een sociale trend die we zien, is dat in plaats van dat mensen alleen interactie hebben in reacties in feeds, de meeste mensen interessante inhoud in hun feeds vinden en die inhoud vervolgens naar vrienden sturen en daar interactie hebben", aldus Zuckerberg.

Via

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...