Wat betekent dit voor Facebook-pagina’s en openbare content?
Omdat de ruimte in het nieuwsoverzicht beperkt is, zal het meer tonen van content die waardevolle interactie creëert, betekenen dat we minder openbare content laten zien, waaronder video’s en andere posts van uitgevers op bedrijven.
Door deze updates kunnen Facebook-pagina’s op korte termijn een daling zien in hun bereik, de kijktijd van video’s en doorverwezen gebruikersverkeer. De impact zal van Facebook-pagina tot Facebook-pagina verschillen en wordt bepaald door verschillende factoren zoals het type content dat wordt geproduceerd en de manier waarop mensen op Facebook reageren op deze content. Facebook-pagina’s waarvan het publiek geneigd is om de inhoud passief tot zich te nemen kunnen de grootste daling in het bereik verwachten. Facebook-pagina’s waarvan de berichten resulteren in waardevolle interactie tussen vrienden zullen minder effecten ondervinden.
Kunnen mensen nog steeds bovenaan het nieuwsoverzicht berichten zien van Facebook-pagina’s die zij volgen?
Ja. Mensen die meer berichten willen zien van Facebook-pagina’s die zij hebben geliket kunnen de “Als eerste weergeven”-optie gebruiken in de voorkeursinstellingen van het nieuwsoverzicht. Op die manier zijn ze er zeker van dat ze alle berichten van hun favoriete Facebook-pagina’s zien.
Welke posts van Facebook-pagina’s zorgen voor waardevolle interactie?
Posts die gesprekken tussen mensen stimuleren krijgen hogere plek in het nieuwsoverzicht. We hebben bijvoorbeeld gezien dat live video’s vaak voor discussie zorgen onder de kijkers op Facebook – een live video zorgt gemiddeld zelfs voor zes keer zoveel interacties als een reguliere video. Veel van de makers die video’s posten op Facebook stimuleren het gesprek, net zoals dit met posts van bekende mensen gebeurt. In Facebook groepen komen mensen vaak samen om openbare content te bespreken. Lokale bedrijfjes komen in contact met hun gemeenschap door relevante updates te posten en evenementen aan te maken. En nieuwsberichten van betrouwbare bronnen kunnen helpen om het gesprek over belangrijke onderwerpen op gang te brengen.
Het gebruik van zogenoemde ‘engagement-bait’ om mensen aan te zetten tot commentaar op berichten is geen waardevolle interactie, en we blijven deze berichten lager in het nieuwsoverzicht zetten.
Betekent dit dat jullie content van Facebook-pagina’s verwijderen uit het nieuwsoverzicht?
Nee. Deze update is niet hetzelfde als de recente tests waarbij alle content van Facebook-pagina’s was verplaatst naar de ‘Explore Tab’. Posts van Facebook-pagina’s zullen nog steeds in het nieuwsoverzicht verschijnen, maar het kunnen er minder zijn dan voorheen.
NL-vertaling: Facebook