Social Media01.04.2019

Hoe ziet jouw tijdlijn op Facebook eruit?


Daar krijg je nu per bericht uitleg over

Tijdens de eerste jaren van Facebook zag je als gebruiker ‘gewoon’ alle berichten voorbijkomen die je vrienden hadden geplaatst. Dat was lekker overzichtelijk en je miste helemaal niets. Tegenwoordig werkt het allemaal behoorlijk anders. Je tijdlijn (News Feed) is persoonlijk en afgestemd op wie je volgt, waar je op reageert en wat mogelijk interessant voor je is. Bovendien zorgt algoritme ervoor dat je alleen de ‘volgens Facebook interessante’ berichten te zien krijgt.

<em>Bron afbeelding: Facebook<\/em>
Bron afbeelding: Facebook

Welke berichten zie je in je tijdlijn?

Vanaf nu vertelt Facebook je waarom berichten in je tijdlijn verschijnen. Met de introductie van de ‘Waarom krijg ik dit te zien?’ (Why Am I Seeing This?) optie krijg je hier meer inzicht in. Dat geeft je dus een kijkje in de werking van het algoritme van Facebook. Wie het drop-down menu opent, ziet vanzelf de nieuwe optie verschijnen. Het lijkt nog niet bij alle berichten en advertenties in de tijdlijn te werken.

In de uitleg kun je lezen:

  • Waarom een bepaald bericht in je tijdlijn verschijnt, bijvoorbeeld als het afkomstig is van een vriend, een pagina die je volgt of een groep waarin je deelneemt.
  • Welke informatie over het algemeen de grootste invloed heeft op de volgorde van berichten die je ziet, zoals hoe vaak je interactie hebt met berichten van mensen, pagina’s of groepen, hoe vaak je bepaalde typen berichten gebruikt (foto, video, links) en hoe populair die berichten zijn.
  • Hoe je besturingselementen kunt gebruiken om je tijdlijn te personaliseren. Je kunt meteen je voorkeuren aanpassen.

“Waarom zie ik deze advertentie?” bestond al en deze uitleg is nu door het platform verbeterd. Volgens Facebook is dat gebeurd aan de hand van waardevolle feedback die zij de afgelopen jaren hebben gekregen. Wie de uitleg bekijkt, kan ook aangeven of deze nuttig was en zelf advertentievoordeuren aanpassen en personaliseren. Bedrijven kunnen klanten bereiken door informatie te uploaden die al bekend is. Vervolgens probeert Facebook dit te koppelen aan de meest relevante doelgroep.

Hieronder zie je 2 voorbeelden van de uitleg die wij kregen bij advertenties. Wij zien nog niet bij ieder bericht de “Waarom krijg ik dit te zien?’-optie, maar houden het de komende tijd in de gaten.

Advertentie uitleg KLM
Advertentie uitleg KLM
Waarom zie ik deze advertentie
Waarom zie ik deze advertentie
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt