Social Media01.03.2018

Nieuw Facebook algoritme zorgt voor eerste slachtoffer, Little Things stopt ermee


De begin januari door Facebook aangekondigde verandering van algoritme heeft een eerste slachtoffer geëist. De Amerikaanse uitgever Little Things zet zijn activiteiten stop. 100 mensen verliezen hun baan nadat het 75% van zijn organische verkeer is kwijtgeraakt.

Little Things

Little Things focuste op een vrouwelijk publiek van 30-plus in het midden van de Verenigde Staten. De site was financieel zelfstandig, maar had weinig of geen cashreserves om de dalende inkomsten te compenseren.

Het is de eerste, maar waarschijnlijk niet de laatste uitgever die de gevolgen gaat ondervinden van de démarche van Facebook. Veel uitgevers proberen nu bijkomende traffic en inkomsten te genereren via Google en Twitter (voor zover ze dat al niet deden).

Paniek in de media

In de media heerste sinds de aankondiging van Zuckerberg de nodige paniek. Vele mediabedrijven zijn de voorbije jaren zeer afhankelijk geworden van Facebook voor hun traffic. Facebook wil nu de focus verleggen, maar dat hoeft niet perse negatief uit te vallen voor kwaliteitsmedia.

Volgens Jason Koebler, hoofdredacteur van Motherboard, krijgen we zelfs te maken met een ‘kaf-van-het-koren-scheiden-moment‘: “Gedicteerd door de grillen van een techreus’ deden media alles voor het bereik op Facebook: het najagen van virals, steeds kortere video’s, livevideo’s. Facebook komt er nu achter dat dit niet geschikt is voor de nieuwsbusiness. Want “journalistiek die is geënt op het wel of niet viral-gaan van een artikel is geen journalistiek, maar marketing.

[..] Veel media zullen deze laatste aanpassing misschien niet overleven, maar het is mijn hoop dat er gezondere media voor in de plaats komen.

The Atlantic gaf Facebook eerder al een veeg uit de pan: “Facebook heeft de media afhankelijk gemaakt. Toen het sociale netwerk vroeg om ‘Instant articles’ te maken, hebben de media dat gedaan. Daarna moesten middelen worden vrijgemaakt voor korte video’s. De media gehoorzaamden. En nu, nadat Facebook de media voor de gek heeft gehouden, na die afhankelijkheid maximaal te hebben uitgebuit, mogen ze het zelf uitzoeken.

Conclusie

Heel het ecosysteem van Facebook is big business geworden, waar uitgevers vechten om aandacht en miljarden gespendeerd worden om consumenten te bestoken met commerciële berichten.

De ‘back to basics’-aanpak die Facebook aankondigde was in die zin een boodschap aan alle gebruikers dat ze relevant willen blijven. En net zo goed stuurde Zuckerberg een heel duidelijke boodschap aan al z’n adverteerders: let op, want er komt schaarste. Jullie advertenties zullen minder ruimte krijgen, er zal gevochten moeten worden voor de plaats en tijd.

Dat daarbij slachtoffers vallen bij de media die Facebook mee groot hebben gemaakt, is de minste van Zuckerbergs zorgen. Facebook heeft altijd gedaan en zal ook in de toekomst blijven doen wat goed is voor… Facebook.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Verder lezen over Timeline

Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

Facebook is de laatste tijd weer druk bezig met de tijdlijn. Begin dit jaar kwam het bedrijf naar buiten met het nieuws dat gebruikers meer dingen van vrienden te zien krijgen, en wat minder nieuws. Maar New York Times k...

Nieuws30.01.2018

Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

Facebook nieuwsfeed: sneller ladende pagina’s krijgen voorrang

Facebook blijft maandelijks updates uitrollen om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Zo ook voor de nieuwsfeed. Vorige maand werd namelijk het spammen van links nog aangepakt. Met weer een nieuwe update zijn trage...

Social Media03.08.2017

Facebook nieuwsfeed: sneller ladende pagina’s krijgen voorrang

Facebook en de nieuwsfeed: links spammen aangepakt

Facebook heeft eind juni nog even snel een update uitgerold aan de nieuwsfeed van de inmiddels meer dan 2 miljard gebruikers. Deze update zal ertoe bijdragen dat het aantal links van lage kwaliteit gereduceerd zal worde...

Social Media03.07.2017

Facebook en de nieuwsfeed: links spammen aangepakt

Twitter voegt weer een nieuwe veiligheidsupdate toe

Twitter blijft werken om het platform veiliger te maken. Zo zijn er in de afgelopen weken alweer verschillende veranderingen op dit gebied doorgevoerd. Er was een update waarmee gebruikers aanstootgevende tweets kunnen r...

Social Media02.03.2017

Twitter voegt weer een nieuwe veiligheidsupdate toe

Nu ook mogelijk woorden te muten uit je tijdlijn
Facebook gaat clickbait in het nieuwsoverzicht aanpakken

Je krijgt binnenkort een stuk minder clickbait te zien op Facebook. Het sociale netwerk is namelijk weer het algoritme aan het tweaken dat gebruikt wordt om te bepalen welke berichten en onderwerpen jij te zien krijgt....

Social Media22.04.2016

Facebook gaat clickbait in het nieuwsoverzicht aanpakken

Groei aantal gebruikers stagneert en Twitter rolt nieuwe timeline uit

Twitter heeft de resultaten over het vierde kwartaal bekendgemaakt. Het meest opmerkelijke over het afgelopen Q4 is dat het aantal gebruikers gelijk is gebleven, iets dat bedrijf merkte op de beurs. Het aantal maandelijk...

Social Media11.02.2016

Groei aantal gebruikers stagneert en Twitter rolt nieuwe timeline uit

Facebook nieuwsoverzicht moet ook bij langzamere verbinding inladen

Mensen in de opkomende markten komen in een steeds sneller tempo online. Alleen gebeurt dit in de meeste gevallen wel via 2G-verbindingen. Om het ook voor hen mogelijk te maken om Facebook te gebruiken zal het sociale ne...

Social Media07.10.2015

Facebook nieuwsoverzicht moet ook bij langzamere verbinding inladen

Meer controle over wat je ziet op je Facebook timeline

Facebook heeft vandaag enkele nieuwe manieren geïntroduceerd waarmee je als gebruiker op een actieve manier invloed kan hebben op hetgeen jij op jouw timeline te zien krijgt. 1. Selecteer vrienden en pagina's die je he...

Social Media09.07.2015

Meer controle over wat je ziet op je Facebook timeline