Facebook gaat nieuwe algoritmen voor News Feed testen

Facebook gaat nieuwe algoritmen voor News Feed testen

Gebruikers wordt gevraagd welk nieuws ze wel, en welk niet, waarderen

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook is voornemens om haar algoritmen voor de News Feed aan te passen. Het social media netwerk heeft deze week aangekondigd dat het daarvoor een aantal zogenoemde rangschikkingstests gaat uitvoeren. Tijdens die tests wordt aan gebruikers feedback gevraagd over nieuwsberichten die in hun tijdlijn getoond worden.

Meer relevante nieuwsberichten

Waar facebook in het bijzonder in geïnteresseerd is, is de waardering van de getoonde nieuwsberichten in de tijdlijnen van haar gebruikers. Dan gaat het over welke inhoud mensen inspirerend vinden, welke inhoud ze minder (vaak) willen zien, zoals politieke nieuwsberichten, en in welke andere onderwerpen ze over het algemeen geïnteresseerd zijn. Met die feedback worden uiteindelijk dan de algoritmen voor de rangschikking van nieuwsberichten aangepast, zo meldt het sociale netwerk in een gesprek met TechCrunch.

De zogenoemde rangschikkingstests die daarvoor gebruikt gaan worden, zullen wereldwijd uitgezet worden. Zo wordt onder andere onder berichten gevraagd of de gebruiker het betreffende nieuwsbericht al dan niet inspirerend vonden, en in welke mate. Het uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat gebruikers in hun tijdlijn meer nieuwsberichten te zien krijgen over onderwerpen waar ze in geïnteresseerd zijn.

FB-algoritme-Posts
Het verbergen van een 'iiritant' of 'ongewenst' nieuwsbericht of post wordt eenvoudiger.

Sommige posts kun je beter niet zien

Een andere test die gepland staat heeft als doel erachter te komen of mensen meer of minder posts van vrienden willen zien. De gedachte daarachter is dat wanneer gebruikers die in het dagelijks leven een goede band met elkaar hebben, dat nog niet automatisch betekent dat ze het leuk vinden wat die vrienden op Facebook posten. In de praktijk is al vaker gebleken dat wanneer vrienden of familieleden door Facebook posts er achter komen hoe zij over bepaalde (politieke) onderwerpen denken, dat negatieve gevolgen kan hebben voor hun relatie in het dagelijkse leven.

Facebook denkt dat het dan misschien beter is dat je bepaalde posts beter niet te zien krijgt. Door te achterhalen waar gebruikers wel en niet geïnteresseerd in zijn, hoopt Facebook daar aan mee te kunnen werken. Het is een probleem waar het sociale netwerk tot nu toe nog geen oplossing voor gevonden heeft. Evenals het volledig uitbannen van fake news.

Kortom, Facebook wil de nieuws- en postvoorkeuren van haar gebruikers beter leren begrijpen om relevantere content te kunnen tonen en negatieve ervaringen te beperken. In het kader van die strategieverandering gaat Facebook er ook voor zorgen dat de optie om berichten te verbergen die gebruikers 'irrelevant, problematisch of irritant' vinden, prominenter in beeld te brengen. Die functie bestaat al, maar wordt straks makkelijker toegankelijk door op het kruisje te klikken dat in de rechter bovenhoek van een post verschijnt.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies