Social Media28.04.2022

​Snapchat wil nog meer shopping en nog meer augmented reality


5 triljoen keer zijn de lenzen van Snapchat al gebruikt en het aantal Snaps dat wordt gemaakt voor het Discover-gedeelte is vijf keer meer dan een jaar geleden. Terwijl Instagram, YouTube en TikTok ruzie maken om wie het beste is met video, bewandelt Snap een heel ander pad. Het pad van nog meer augmented reality, nog meer shopping en nog meer verrassen.

Tijdens de jaarlijkse Partner Summit van het bedrijf, dat niet geheel willekeurig ‘Back to Reality’ werd genoemd, heeft Snap nieuwe mogelijkheden aangekondigd voor augmented reality. Het liet onder andere meer zien van de initiatieven die het heeft op het gebied van educatie. Zo kun je via bepaalde Snapchat-filters gebarentaal oefenen en kun je meer leren over bepaalde prehistorische dieren dankzij samenwerkingen met musea.

Shopping-lenzen op Snapchat

Daarnaast is shopping groot op Snapchat. Meer dan 250 miljoen Snapchatters heeft al eens gebruikgemaakt van de augmented reality-shopping-lenzen (in totaal zelfs meer dan 5 miljard keer). Hiermee kun je bijvoorbeeld zien hoe een bepaald kledingstuk je Bitmoji staat. Het is de bedoeling dat er ook meer opties komen om te zien hoe iets jou persoonlijk staat. Zo kun je van Puma-schoenen straks zien of ze staan door direct je voeten te filmen. Puma en Snapchat fungeren vervolgens als digitale schoenenwinkelmedewerker en poef! je hebt de schoenen (virtueel) aan.

Je kunt veel van dit soort ervaringen ook al vinden op Snapchat, zoals Zenni Optical, dat meer brillen verkoopt door ze virtueel beschikbaar te maken op het social medium. Door de kunstmatige intelligentie van Snapchat die zorgt voor de perfecte maat van een product, is het rendement hierop 42 procent hoger dan bij lenzen die wel ‘passen’ mogelijk maken in de vorm van uitproberen, maar niet ‘passen’ in de vorm van: de passende maat. Om dit soort pasmomenten nog beter te maken voor Snapchatters, komt het met Dress Up. Dress Up is een speciaal gedeelte binnen Snapchat met als enige doel om je in AR kleding en schoenen te laten passen van ontwerpers en merken. Echt passen, waarbij het kledingstuk zo realistisch mogelijk moet ‘staan’.

Bedrijven die lenzen maken

Snapchat komt met nog iets, namelijk een 3D Asset Manager. “Dit maakt het voor bedrijven sneller en eenvoudiger om augmented reality winkelervaringen te bouwen. Merken kunnen vanaf nu 3D-modellen aanvragen en beheren voor elk product in hun catalogus. Shopping Lenses kunnen nu in slechts enkele seconden en zonder extra kosten worden gecreëerd. Dit zal de conversie verhogen en retouren verminderen.” Dat laatste zou fantastisch zijn qua duurzaamheid, want dat scheelt weer artikelen terugsturen, met alle ingewikkelde, dure en milieubelastende gevolgen van dien. Tegelijkertijd inspireert het ook om juist meer te shoppen en te bestellen, wat juist wat minder goed is voor het milieu.

Naast shopping wil Snap meer inzetten op festivals. Specifiek evenementen van LiveNation, waarbij het voorbeelden gaf van hoe de lenzen kunnen dienen om een concert nog meer tot leven te brengen. Zo ontstaan er naast het podium ineens grote neonkleurige bloemen of kun je iemand een bandshirt geven door diegene zijn shirt van een soort digitale sticker te voorzien. Snapchat is ooit groot geworden dankzij zijn AR-filters en het is duidelijk dat het social medium wilt voortborduren op waar zijn kracht ligt: bij augmented reality.

600 miljoen maandelijkse gebruikers

Snapchat heeft wereldwijd ruim 600 miljoen maandelijkse gebruikers en meer dan 332 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Dat is nog lang niet zoveel als Facebook, maar alsnog een zeer indrukwekkend aantal. Dat doet het echter niet alleen: dankzij partners die lenzen maken groeit het platform ook meer. Er zijn al 2,5 miljoen lenzen gemaakt door ontwikkelaars wereldwijd. Deze lenzen werden vele biljoenen keren bekeken. Voor die partners heeft Snapchat een cloud met tools aangekondigd waarmee het nog makkelijker moet worden om lenzen te maken en te verspreiden.

Denk bijvoorbeeld aan Storage Services waardoor je je werk aan een lens kunt opslaan en overal waar je maar bent kunt opvragen. Maar ook Location Services waardoor je je lens op een heel specifieke plek beschikbaar kunt maken. Zo heeft LEGO een lens gemaakt waarmee je in Londen allemaal bouwwerken kunt zien die met een filter dus over de echte wereld heen worden gelegd. Tot slot kunnen er met Multi-User Services augmented ervaringen met meerdere mensen binnen dezelfde lens op hetzelfde moment plaatsvinden.

Realistische Ray Tracing

Nog veel interessanter is echter de nieuwe functie van Ray Tracing, die later komt. Hiermee kun je in bijvoorbeeld een luxe broche met hierin een edelsteen de weerspiegeling zien van jezelf en wat er om je heen gebeurt. In het voorbeeld dat Snapchat liet zien zag dat er levensecht uit, wat niet alleen zorgt voor een cool effect van jezelf, maar ook maakt het het object aanzienlijk meer levendig. Deze AR-ervaringen komen onder andere naar Lollapalooza in Chicago en Wireless Festival in Londen.

Tot slot kwam Snapchat nog met een fascinerende gadget op de proppen: Pixy. Pixy is een een vliegende camera die zelfstandig werkt. Hij vliegt een paar meter boven je hoofd, maakt foto’s en video’s en landt vervolgens weer in je hand, waarna je hem eventueel weer in je zak doet (want zo klein is hij). Wat hij filmt is terug vinden in Snapchat Memories. Enige nadeel is dat dit grappige drone-apparaat alleen in de Verenigde Staten en Frankrijk beschikbaar is.

Metaverse

Gelukkig zijn de meeste zojuist aangekondigde nieuwe mogelijkheden voor iedereen bedoeld en zullen vooral de shop-ervaringen en de speciale festival-ervaringen van Snapchat aanzienlijk worden verbeterd. Hoe realistischer een kledingstuk immers op je kan worden geprojecteerd door middel van augmented reality en kunstmatige intelligentie, hoe beter je kunt oordelen. Bovendien is de komst van steeds betere augmented reality sowieso een grote plus: zeker met het op poten zijnde metaverse van onder andere Meta. Snapchat heeft nog geen uitspraken gedaan over wat zijn rol mogelijk zal worden in een metaverse, maar dat het een rol heeft, dat is in ieder geval qua technologische innovatie (en deze wervelwind aan aankondigingen) duidelijk.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Augmented Reality

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality
Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af

Als je je nog geen zorgen maakte om de toekomst van het metaverse, dan zou je daar nu wel eens mee kunnen beginnen. Hoewel we veel hoop hadden voor het metaverse, lijken de grote voorvaderen van deze nieuwe virtuele were...

Gadgets20.07.2023

Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Coldplay maakt sinds de start van hun ‘Music of the Spheres World Tour’ in maart van dit jaar gebruik van een speciale, mobiele app. Ook in Nederland wordt de app ingezet voor hun vier concerten op 15, 16, 18 en 19 j...

Mobile12.07.2023

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen

Apple gaat in zijn winkels speciale gedeeltes inrichten voor de Apple Vision Pro. Het idee is dat je niet alleen kunt proberen wat het apparaat kan, maar je ook kunt aanmeten welke hoofdband het beste bij je past.

Gadgets07.07.2023

Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

Verder lezen over Snapchat

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

Snapchat is van plan om de app persoonlijker en creatiever te maken met nieuwe functies. Eén van de belangrijkste nieuwe mogelijkheden is dat je Templates krijgt: het zijn sjablonen die je in staat moeten stellen om mak...

Social Media04.04.2024

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Snap, het bedrijf achter Snapchat, kwam een paar jaar geleden met een vernuftig idee: een kleine Snap-gele drone van plastic waarmee je je Snaps nog interessanter kon maken. Het apparaatje heet Pixy en de verkopen deden...

Gadgets02.02.2024

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Gevaarlijke drones…
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

Snapchat heeft in 2023 niet het beste laten zien van AI: hun AI-chatbot maakte afspraakjes met kinderen en dan was er ook nog een akkefietje met de AI-chatbot die ineens een story plaatste van een plafond. Vreemd. Aan de...

Social Media12.01.2024

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality