Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Facebook rapporteerde recent voor het eerst een afname in het aantal dagelijks actieve gebruikers, maar dat is nu weer omgekeerd. Het aantal mensen dat dagelijks zijn gezicht laat zien op het social medium is weer aan het groeien. Volgens ceo Mark Zuckerberg gebruiken meer mensen dan ooit de diensten van Facebook. Echter groeit Facebook niet op alle gebieden.
Dagelijkse bezoekers Facebook
2022 is goed voor Facebook waar het gaat om het gebruik van het social medium. In de eerste drie maanden van het jaar is het aantal dagelijks actieve gebruikers op Facebook 1,96 miljard mensen. Dat moet goed voelen voor het bedrijf, dat vorig jaar voor het eerst sinds zijn bestaan moest melden dat het aantal dagelijks aanwezige accounts afnam, waarop de marktwaarde van het bedrijf enorm kelderde. De prijs per aandeel ging bijna door de helft, al kwam daar gisteren dankzij het goede nieuws weer 19 procent bij.
Het is echter net allemaal jubel en juich daar bij Meta. Het moederbedrij van Facebook, Instagram en WhatsApp rapporteerde de langzaamste omzetgroei in tien jaar. De omzet ging ‘slechts’ 7 procent omhoog vergeleken bij de eerste drie maanden van 2021. Het was maar liefst 27,9 miljard dollar. Zuckerberg heeft wel een idee hoe dat komt. Hij wijst naar Apple, dat zijn regels rondom adverteren heeft aangepast. Hierdoor is het moeilijker om advertenties specifiek voor een bepaalde doelgroep te plaatsen. Volgens Facebook scheelt dat zo’n 10 miljard dollar per jaar.
Problemen met advertenties
Toch zijn er ook andere dingen die meespelen. De advertentiebusiness loopt niet als een zonnetje door bijvoorbeeld de kosten die mede door de pandemie en de oorlog in Oekraïne (waardoor Facebook en Instagram op dit moment offline zijn in Rusland) flink oplopen. Er heerst grote economische onzekerheid en daar acteren bedrijven op, die hierdoor minder geld uitgeven aan adverteren. Dat voelt Meta. Dat er daarnaast ook nog andere platforms bij zijn gekomen, waar bedrijven hun geld ook eventueel naartoe brengen, zoals TikTok, helpt ook niet. Ook Alphabet ziet dat: daar groeide de omzet uit advertenties langzamer dan verwacht.
Meta verwacht dat het beter wordt door hoger in te zetten op Reels, Instagrams kopie van TikTok. Reels is inderdaad een populair medium en er wordt flink op geïnnoveerd (of eigenlijk: nog meer gekopieerd), waardoor de verwachting is dat ook advertenties hierop wel zullen aantrekken. Tegelijkertijd heeft Meta ook te maken met de Europese wetgeving die eraan komt en het waarschijnlijk nodig maakt om meer moderators in te huren en aanpassingen te doen aan het platform.
Tegelijkertijd komt er een spannende tijd aan voor Meta, want het is druk doende met de ontwikkeling van het metaverse. Het is dan ook van plan om flink te gaan inzetten op kunstmatige intelligentie en virtual reality.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Social Network
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024