29.05.2025
Social Media

Ook kleinere influencers moeten eraan geloven: strengere reclameregels

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

De reclameregels die al golden voor influencers met 500.000 volgers of meer gaan nu ook op voor kleinere influencers. De Mediawet is straks voor iedereen van toepassing. Het betekent dus hetzelfde voor iemand met 500 volgers als iemand met 5 miljoen volgers, zo heeft het Commissariaat voor de Media bepaald. Wel moet je zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Kleine influencers moeten ook opletten

De nieuwe reclameregels gelden vanaf 16 juni en zijn van toepassing op mensen die bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staan met hun social media-bedrijf en een account hebben op YouTube, TikTok of Instagram. Daarnaast moeten ze in de afgelopen 12 maanden minimaal 24 video’s hebben geplaatst en er geld mee hebben verdiend of gratis producten hebben gekregen.

Zijn dat veel influencers in Nederland? Waarschijnlijk wel, maar een aantal noemt het Commissariaat niet. Influencers moeten duidelijk maken aan de kijkers van hun video’s en foto’s dat het om reclame gaat. Dat betekent dat je woorden als ‘betaalde promotie’ of ‘reclame’ bij je content moet zetten. Je kunt geen sluikreclame toepassen. Het is de hoop van het Commissariaat dat hiermee minderjarigen beter op de hoogte zijn dat een influencer in die post niet oprecht is, maar slechts betaald wordt om te zeggen wat hij of zij zegt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Karen Damen (@karendamen)

Reclameregels

De overheid wil niet per se een leeftijdsverbod voor sociale media, mede omdat het voordelen heeft. Kinderen kunnen goed Engels leren via TikTok of krijgen tips die ze in het leven helpt op Instagram. Er zijn ook veel nadelen, zoals depressies, slaapproblemen en bijziendheid, maar het lijkt erop dat de overheid de positieve kanten zwaarwegend genoeg vinden om geen minimumleeftijd te willen voor sociale media.

In ieder geval is het voor influencers verstandig om voorzichtig om te gaan met reclames, want de boetes kunnen hoog oplopen. Vorig jaar werd Rhode Kok nog op de bon geslingerd: ze moest 6.075 euro betalen omdat ze alleen #ad bij een reclame plaatste, wat volgens het Commissariaat niet duidelijk genoeg is. Advertentie, betaalde promotie of reclame was wel voldoende geweest. De boetes worden opgelegd op basis van de omzet van de influencer. Wel goed om te weten: het Commissariaat heeft Kok uitgenodigd voor een toelichting en heeft haar gewaarschuwd om de video’s zo snel mogelijk te veranderen, maar hieraan gaf ze geen gehoor. ‘Vergeten’, zegt ze er zelf over.

#reclame

Opletten dus als je zelf posts maakt die samenwerkingen met andere bedrijven betreffen. Je moet er duidelijk bij aangeven dat het om reclame gaat, anders loop ook jij kans een boete te moeten betalen, mits je aan de eerdergenoemde voorwaarden voldoet. Verdien je er geen geld mee of sta je niet bij de KvK ingeschreven, dan mag je dus nog steeds zoveel reclame maken als je wil, zo lijkt het. Toch is het niet aan te raden, je wil mensen immers niet op het verkeerde been zetten.

Share this post