Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het lijkt een 1 aprilgrap, maar het is toch echt de realiteit: TikTok gaat honderden afhaalrestaurants openen waar je viral voedsel uit TikTok-video’s kunt bestellen. Het heet TikTok Kitchen en is een samenwerking met Grubhub en Virtual Dining Concepts. Toch is het niet een virtuele ervaring: Amerikanen kunnen die pastachips straks gewoon bestellen.
Lifehack etenswaren
Het idee is in principe niet zo heel gek: eten dat volledig viral gaat, daar wil je natuurlijk meer geld uithalen. Tegelijkertijd zijn deze video’s juist zo goed omdat ze gerechten bevatten die je juist heel makkelijk thuis kunt maken, dus het hele idee van veel van deze lifehack etenswaren gaat teniet door het bestelbaar te maken.
Bloomberg schrijft dat TikTok maar liefst 300 bezorglocaties heeft bij de lancering en dan komen er nog 1.000 bij tegen het einde van 2022. Dat is erg veel, maar het kan gebruikmaken van het netwerk van Grubhub, wat enorm helpt om dit monsterproject op te zetten. Er wordt dus gebruik gemaakt van bestaande (afhaal)restaurants. Het menu is wel overal hetzelfde: gebakken fetapasta, maïs-spareribs, een smash burger (gemaakt door en bal gehakt plat te drukken) en pastachips. Zijn er weer nieuwe foodhits op het social medium, dan worden die toegevoegd aan het menu.
Viral voedsel op TikTok
Wil je beroemd worden op TikTok, dan kun je dat straks misschien het beste proberen door iets in elkaar te flansen gebaseerd op wat er toevallig in je keukenkastjes ligt. TikTok is namelijk van plan om een deel van de omzet van hun nieuwe foodtak te gebruiken om creators te betalen voor hun goede idee. Op zich is dat heel vriendelijk, maar men vraagt zich af of TikTok niet toch gewoon een soort verlate 1 aprilgrap maakt. Het lijkt zo onlogisch, juist omdat je die recepten makkelijk thuis moet kunnen maken.
Bovendien kun je je afvragen hoe het ooit gaat traceren wie met een bepaald recept op de proppen kwam. Die gebakken fetapasta is een perfect voorbeeld van iets waar TikTok dan helemaal geen geld aan uit zou hoeven geven: het ging namelijk in eerste instantie niet viral op TikTok, maar op Instagram. Anderen hebben het vervolgens naar het Chinese social medium gehaald. Maar TikTok heeft ook een algemeen creatorfonds, dus het zou er ook voor kunnen kiezen hierin geld te steken.
Nieuwe rage binnen het social medium
Daarnaast kan het ook een gouden greep zijn van TikTok, iets wat ook weer viral gaat. Het is immers op social media enorm populair om te koop te lopen met wat je zoal kunt aanschaffen. Het idee dat je straks TikTok-eten weer in je TikTok-video’s kunt gebruiken, zou natuurlijk weer voor een heel nieuwe rage kunnen zorgen. Marketingstunt of niet, TikTok zou hier potentieel niet alleen veel geld mee kunnen genereren, maar ook veel meer naamsbekendheid dan het nu al geniet.
Ook heeft MrBeast Burger van YouTuber MrBeast al bewezen dat het kan. Zijn burgers werden in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk verkocht en er gingen er in een paar maanden meer dan 1 miljoen over de toonbank. Als warme broodjes! Voor zover bekend staat dit concept alleen op de planning in de Verenigde Staten, dus wij moeten gewoon even naar de supermarkt fietsen en de Air Fryer aanslingeren om deze soms bizarre gerechten zelf te kunnen ervaren.
Verder lezen over Food
Coffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024
Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven
Het is wel nog een demo-modelNieuws19.09.2023
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout
Nieuws31.08.2023
Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes
DC Business03.07.2023
Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten
Lifestyle28.06.2023
Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees
Nieuws20.06.2023
The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots
Verder lezen over Social Network
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Verder lezen over TikTok
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Gaming11.04.2024
Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Online28.03.2024