Meta mag Giphy misschien toch overnemen

Meta mag Giphy misschien toch overnemen

Rechter gelast een nieuw, beter, onderzoek door de CMA

Vorig artikel Volgend artikel

Nadat bekend werd dat Meta het gifjes platform Giphy, naar verluidt voor zo’n 340 miljoen euro, wilde overnemen, werd de concurrentie zenuwachtig. Vervolgens deed de Britse marktwaakhond CMA onderzoek naar de voorgenomen overname. Zij concludeerden dat een overname van Giphy door Facebook te veel nadelen zou hebben het platform. En met name haar ambitie om de advertentiemarkt te betreden als concurrent van facebook – onderdeel van Meta. Omdat dit voor de concurrentie tussen de verschillende social media platformen niet wenselijk geacht werd, besloot de CMA geen goedkeuring te geven voor de overname.

Rechter tikt CMA op de vingers

Welnu, dat besluit is nu door een rechter teruggedraaid. Ofwel, het beroep van Meta tegen de afgeketste goedkeuring door de CMA is voorlopig succesvol gebleken. Dit wil overigens nog niet zeggen dat de overname van Giphy door Meta definitief van de baan is. De rechter heeft bepaald dat de Britse kartelwaakhond haar werk niet goed genoeg gedaan heeft en de voorgenomen overname dus opnieuw moet onderzoeken en beoordelen. Het kan dus goed zijn dat de CMA daarna met hetzelfde, maar dan beter onderbouwde, besluit komt.

Het blijft ook met de beslissing van de rechter buiten kijf staan dat een overname van Giphy door Meta ook slecht nieuws is voor social media diensten zoals iMessage, TikTok en Snapchat. Zij maken ook gebruik van het Giphy platform en zouden dan waarschijnlijk op zoek moeten naar alternatieven. Die zijn er wel, maar Giphy heeft inmiddels al een flinke voorsprong op bijvoorbeeld Tenor, wat onder andere veelvuldig gebruikt wordt op Twitter.

Giphy-a
Giphy is het meest succesvolle platform voor gif's. Meta probeert het al een paar jaar in te lijven, met wisselend succes. (Afbeelding: Giphy).

CMA verwacht nieuw besluit over enkele maanden

CMA had in een eerder stadium, nog vóór het verbod op de overname, al geroepen dat de samenwerking tussen Giphy en Facebook zo intensief is, dat daardoor oneerlijke concurrentie binnen de online advertentiemarkt ontstaat. Ze waren met name bang dat Meta geld of gebruikersgegevens zal vragen aan partijen die, na de overname, toch gebruik willen maken van het Giphy platform. Of, erger nog, dat het de overname gaat gebruiken om gifjes op andere social media te verbieden.

De CMA verwacht dat het nieuwe onderzoek enkele maanden in beslag zal nemen. Wat het besluit dan wordt, en of dat anders zal zijn dan in eerste instantie, wordt een kwestie van afwachten.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...