​Facebook moet Giphy wegdoen: slechts één jaar na aankoop

​Facebook moet Giphy wegdoen: slechts één jaar na aankoop

Facepalm-gifje

Vorig artikel Volgend artikel

Het is Facebook vorig jaar gelukt om Giphy te kopen. Het gifjesplatform kon dan perfect geïntegreerd worden in Zuckerbergs social media-imperium, bestaande uit WhatsApp, Instagram en Facebook. Dat moet nu echter worden teruggedraaid, omdat Facebook en Giphy samen te machtig zijn: ze schaden de concurrentie op het gebied van online advertenties.

Giphy

Giphy werd in 2013 gelanceerd vanuit de Verenigde Staten. Vanaf het begin af aan is het al een platform waarop je gifjes kunt vinden. Dit zijn kleine video’s zonder play-knop, die uit zichzelf blijven afspelen in een loop. In principe was het eerst een losstaand platform, en dat is het nog steeds, maar er zijn wel op diverse social media-platformen integraties ontstaan, waardoor je vanuit een app direct een gifje kunt zoeken om aan een post toe te voegen.

Giphy is in al die jaren uitgegroeid tot het grootste platform voor gifjes. Niet alleen voor klassieke stukjes uit bekende series en films, maar juist ook voor heel recente gebeurtenissen. Je kunt uit een video heel makkelijk snel een gif maken en uploaden op het platform. Hierdoor staan er heel snel relevante fragmentjes als gifs op Giphy en dat maakt het zo’n enorm succes.

Facebook

Facebook heeft Giphy vorig jaar gekocht voor 400 miljoen dollar (ongeveer 350 miljoen euro). De Britse mededingingsautoriteit heeft na onderzoek aangegeven dat de samenwerking tussen Giphy en Facebook zodanig intensief is, dat er oneerlijke verhoudingen ontstaan op de online advertentiemarkt. Een potentiële concurrent van Facebook zou geen kans meer maken door hoe zeer Giphy en Facebook elkaar versterken. Facebook kan namelijk gifjes op andere social media verbieden of zelfs toestaan tegen ‘betaling’ van gebruikersgegevens.

Facebook heeft nog even tijd om een goed antwoord te bedenken. Sowieso hoeft het niet direct actie te ondernemen. Facebook en Giphy mogen allebei tot 2 september reageren. Het gaat echter nu alleen nog om de eerste conclusies van Britse mededingingsautoriteit, dus het kan zijn dat het met meer vragen komt. Facebook zal waarschijnlijk zijn poot stijf houden, want het heeft al gezegd dat het geen interesse heeft in het sluiten van compromissen.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies