Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is Facebook vorig jaar gelukt om Giphy te kopen. Het gifjesplatform kon dan perfect geïntegreerd worden in Zuckerbergs social media-imperium, bestaande uit WhatsApp, Instagram en Facebook. Dat moet nu echter worden teruggedraaid, omdat Facebook en Giphy samen te machtig zijn: ze schaden de concurrentie op het gebied van online advertenties.
Giphy
Giphy werd in 2013 gelanceerd vanuit de Verenigde Staten. Vanaf het begin af aan is het al een platform waarop je gifjes kunt vinden. Dit zijn kleine video’s zonder play-knop, die uit zichzelf blijven afspelen in een loop. In principe was het eerst een losstaand platform, en dat is het nog steeds, maar er zijn wel op diverse social media-platformen integraties ontstaan, waardoor je vanuit een app direct een gifje kunt zoeken om aan een post toe te voegen.
Giphy is in al die jaren uitgegroeid tot het grootste platform voor gifjes. Niet alleen voor klassieke stukjes uit bekende series en films, maar juist ook voor heel recente gebeurtenissen. Je kunt uit een video heel makkelijk snel een gif maken en uploaden op het platform. Hierdoor staan er heel snel relevante fragmentjes als gifs op Giphy en dat maakt het zo’n enorm succes.
Facebook heeft Giphy vorig jaar gekocht voor 400 miljoen dollar (ongeveer 350 miljoen euro). De Britse mededingingsautoriteit heeft na onderzoek aangegeven dat de samenwerking tussen Giphy en Facebook zodanig intensief is, dat er oneerlijke verhoudingen ontstaan op de online advertentiemarkt. Een potentiële concurrent van Facebook zou geen kans meer maken door hoe zeer Giphy en Facebook elkaar versterken. Facebook kan namelijk gifjes op andere social media verbieden of zelfs toestaan tegen ‘betaling’ van gebruikersgegevens.
Facebook heeft nog even tijd om een goed antwoord te bedenken. Sowieso hoeft het niet direct actie te ondernemen. Facebook en Giphy mogen allebei tot 2 september reageren. Het gaat echter nu alleen nog om de eerste conclusies van Britse mededingingsautoriteit, dus het kan zijn dat het met meer vragen komt. Facebook zal waarschijnlijk zijn poot stijf houden, want het heeft al gezegd dat het geen interesse heeft in het sluiten van compromissen.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Video
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media04.04.2024
Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Online25.03.2024
5 manieren waarop AI je videomeetings gaat beïnvloeden
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsVideo13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media06.03.2024