Een grote verandering voor Instagram. Je posts zijn nu ook via de zoekmachine van Google te vinden Dat betekent dat posts op een openbaar profiel zojuist nog een stuk makkelijker vindbaar zijn geworden. Als je dus al overwoog je profiel een slotje te geven, dan is dit een goed moment. Maar je kunt het natuurlijk ook voor je laten werken en juist meer uit Instagram halen.
Check eerst of je het wel hebt. Ga naar Instellingen > Account > Accounttype en kies Business of Creator. Vervolgens kun je bij Privacy je profielzichtbaarheid aanpassen om het ook daadwerkelijk mogelijk te maken dat je posts worden gezien. Zeker als je posts maakt met lijstjes, zoals ‘x dingen om te bekijken in xxx’, dan heb je kans op meer succes. Google houdt van lijstes op websites en dat is duidelijk voor sociale media niet anders. Zo doet je dit, zo liet klant Z zijn klantenbestand groeien in korte tijd, enzovoort.
Zowel posts, Reels als captions kunnen nu worden gezien door Google. Je content wordt geïndexeerd en is te zien in de zoekmachine van Google Dat betekent dat er een flink nieuw publiek is dat je hiermee kunt bereiken. En vooral een publiek dat misschien een heel andere hobby heeft, maar wel naar je content kan worden getrokken. Het betekent ook iets anders, namelijk dat je beter moet gaan nadenken over wat je in je post schrijft. Is het wel geoptimaliseerd voor Google? c
Zorg dat je captions niet alleen maar een woord of een emoji laat zijn, maar denk aan volzinnen en aan het gebruik van keywords. Omschrijf goed waar je post over gaat en laat de mysterieuze oneliners even achterwege. Daarnaast zorg je voor alt-text voor elke post en voeg ook tekst toe over de Reel heen. Allemaal zaken waar je met SEO al rekening houdt op je website, maar nu moet je daar dus ook op socials rekening mee kunt gaan houden. Pas wel op dat je ook weer niet teveel keywords gebruikt, het moet wel natuurlijk blijven.
En nu je toch met je Instagram bezig bent, update dan meteen je bio met de meest relevante zoektermen erop. Sowieso is het goed om altijd de zoektermen in de gaten te houden, want zo zie je ook sneller of er iets trending is. Dat geeft je ruimte om hierop in te spelen met een specifiekere post. Nu de Labubu’s zo’n trend zijn, zou je dat kunnen terugzien in de trending zoekwoorden en dan kun je er eventueel op inspelen door een post te maken die een knipoog maakt naar de populaire tas-accessoire. En dan dus het liefst in een lijstje, als dat tenminste bij de toon en het doel van je profiel hoort.