Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Instagram speelt met vuur. Het heeft besloten om nu ook advertenties te tonen in mensen hun profielen. Nadat veel mensen eerst al boos waren op het social medium omdat het video’s zo belangrijk maakte dat de vierkante foto’s verdwenen, kiest het nu voor een vrij risicovolle nieuwe advertentiestrategie waarbij je eigen kleine stukje Instagram zelfs niet helemaal meer van jezelf is.
Advertenties in je profiel
Advertenties krijgen een label met ‘gesponsord’ erop en je ziet ook een ‘meer lezen’-knop voor meer informatie. De advertenties verschijnen alleen op profielen van mensen van twintig jaar en ouder, en alleen op profielen die openbaar zijn. Op dit moment wordt er bovendien ook nog een programma uitgerold in de Verenigde Staten waarbij bepaalde creators geld kunnen verdienen met die advertenties op Insta. Ook op de Explore-pagina komen straks meer advertenties voor, waardoor advertenties in een nog grotere etalage worden gezet.
Er komen ook meer advertenties naar Reels op Facebook. Het start met een test met post-loop advertenties. Deze zijn 4 tot 10 seconden skipbaar en worden afgespeeld nadat een reel is afgelopen. Wanneer de advertentie is afgelopen, wordt de oorspronkelijke reel hervat en opnieuw afgespeeld. Daarnaast start het ook een pilot met beeldcarrouseladvertenties voor Reels. Dit zijn horizontaal scrollbare advertenties die 2 tot 10 afbeeldingen kunnen bevatten. Deze worden getoond onderaan de inhoud van Facebook Reels.
Ook Facebook doet mee
Meta schrijft: “Zoals we in de resultaten van het tweede kwartaal deelden, zagen we een toename van meer dan 30% in de tijd die mensen aan Reels besteden op Facebook en Instagram. Audio is ook een belangrijk middel om de betrokkenheid bij Reels te vergroten. Om het bedrijven gemakkelijker te maken Reels-advertenties te maken, introduceren we gratis nummers van hoge kwaliteit uit onze Meta Sound Collection die kunnen worden toegevoegd aan Carrousel Ads op Reels. Bedrijven kunnen een nummer uit onze bibliotheek kiezen of de app automatisch de beste muziek voor een advertentie laten kiezen op basis van de inhoud.”
Kortom, er komen veel meer advertenties naar zowel Instagram en Facebook. Het is de vraag hoe het die advertenties binnen profielen wil aanpakken: mogen alleen bepaalde creators er geld mee verdienen, en zo ja, wie dan precies? Dat klinkt toch niet helemaal eerlijk op die manier: als ook ‘andere’ mensen een advertentie op hun profiel krijgen. Er wordt verwacht dat gebruikers niet heel blij zijn met de advertenties binnen de profielen. Het is even afwachten hoe fanatiek Instagram ermee aan de slag gaat. Op dit moment geeft het aan dat de advertentie komt nadat je door iemands profiel bent gescrolld, dus niet dat er ineens een advertentie tussen jouw foto’s staat.
Maar dan nog: wat ls het een advertentie is voor een product waar je totaal niet achter staat? Krijgt ongetwijfeld nog een staartje…
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Instagram
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Social Media18.03.2024
Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk
Instagram laat je tijdreizenVerder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Social Network
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024