Social Media03.02.2019

Facebook bestaat alweer 15 jaar


En is sindsdien behoorlijk veranderd

In Nederland hadden we in 2004 Hyves, terwijl Mark Zuckerberg in de Verenigde Staten begon met Facebook. We weten allemaal dat Hyves het niet heeft gered en we daarmee de dansende banaan en Jan Paparazzi foto moeten missen. Toen Zuckerberg 15 jaar geleden startte met Facebook had hij nog geen idee wat voor impact het zou hebben op de online wereld en het tot zulke enorme proporties uit ging groeien. Maandag 4 februari bestaat het grootste sociale netwerk ter wereld alweer 15 jaar. En daar willen we graag even bij stil staan. Wat zijn de grootste successen en wat is er eigenlijk allemaal veranderd?

Hoe Facebook begon op 4 februari 2004

Harvard student Mark Zuckerberg bedacht Facebook (toen nog: Thefacebook) als vervanging voor de traditionele jaarboeken met foto’s die op Amerikaanse universiteiten worden gebruikt. Mark vond dat die informatie ook prima online gezet kon worden en daarbij had je dan meteen de mogelijkheid andere informatie toe te voegen en mensen met elkaar in contact te brengen. Bij de start zag Thefacebook er wel anders uit dan we nu gewend zijn, het was echt gericht op jou en je vrienden. In dit filmpje kun je goed zien hoe de site is veranderd in de loop der jaren:

Het grote succes van Facebook

Al heel snel werd Thefacebook succesvol. In het najaar van 2005 gebruikte 85% van de Amerikaanse universiteitsstudenten de site. Toen het steeds populairder werd, was ook duidelijk te zien dat door gebruikers meteen meer aandacht werd besteed aan het creëren van een mooi profiel. Iets wat toch wel gezien kan worden als het begin van social media zoals we dat nu kennen. In september 2006 werd “The” geschrapt en de site omgedoopt tot Facebook. Het werd toen ook populair buiten de universiteiten. Anno 2019 heeft het netwerk 2,2 miljard gebruikers en het vermogen van Mark Zuckerberg wordt geschat op – schrik niet – 55 miljard dollar. En ondanks dat de populariteit van Facebook af lijkt te nemen na alle schandalen, boekte het bedrijf een recordwinst van 6,88 miljard dollar in het laatste kwartaal van 2018.

De problemen van Facebook

Ondanks alle successen, heeft Facebook ook genoeg zorgen. Zeker de laatste jaren raakt het sociale netwerk steeds vaker in opspraak. Het Cambridge Analytica-schandaal was een van de grootste uitdagingen waar Facebook tot nu toe mee te maken kreeg, nadat bleek dat het politieke adviesbureau in 2014 gegevens van 87 miljoen gebruikers had verzameld. De Facebook-instellingen op dat moment gaven app-ontwikkelaars toegang tot de persoonlijke gegevens van niet alleen de mensen die hun app gebruikten, maar ook van al hun vrienden.

Facebook werd vorig jaar beschuldigd van discriminatie. In 2018 zei Facebook dat het veranderingen aanbrengt in de manier waarop zijn adverteerders targets in kunnen stellen op een beoogde doelgroep, nadat er beschuldigingen kwamen dat het door sommige bedrijven werd gebruikt om te discrimineren. In de Verenigde Staten werd een klacht ingediend tegen het sociale netwerk om huisbazen en huizenkopers in de VS toe te staan bepaalde etnische groepen en religies uit te sluiten van het zien van advertenties. Facebook reageerde door meer dan 5.000 advertentie-opties te verwijderen die openstonden voor misbruik.

Ook kampt Facebook met het probleem van veel fake nieuws, oplichters met nep-advertenties en andere privacy problematiek zoals datalekken.

Mensen met elkaar verbinden

Facebook werd door Zuckerberg opgericht met als doel om mensen met elkaar te verbinden. Anno 2019 kom je niet alleen met je vrienden in contact, maar ook met een behoorlijk aantal adverteerders en je timeline lijkt niet meer op hoe het er een aantal jaar geleden uitzag. We zijn benieuwd naar de toekomst van het platform en of de grote baas nog weleens terugdenkt aan zijn missie bij de start in 2004.