Facebook heeft meer informatie over je dan ze je vertellen

Facebook heeft meer informatie over je dan ze je vertellen

Onderzoek: telefoonnummers gebruikt voor gerichte advertenties

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook maakt het net zoals zoveel sites mogelijk om je telefoonnummer in te voeren als secundaire verificatie. Dat zou de veiligheid van je account bevorderen, maar effectief blijkt uit onderzoek van Gizmodo dat je nummer ook gebruikt wordt om je gerichte advertenties te sturen. Je kunt als adverteerder gewoon een waslijst met telefoonnummers ingeven om een gerichte advertentie te laten zien en als ze je nummer hebben krijg jij dat dus ook gewoon voor je kiezen.

De ellende is dat heel veel mensen inmiddels hun nummer al aan Facebook hebben gegeven. Het was tot voor kort de enige manier om je account te beschermen tegen ongeoorloofde inlog-pogingen. Inmiddels kun je ook een 2-staps authenticator gebruiken (en dat is ook een stuk veiliger) maar weinig mensen gebruiken dat en dus heeft Facebook heel veel nummers, die ze gewoon mogen gebruiken. Want algemene- en privacy-voorwaarden.

Hoe komt Facebook aan mijn nummer?

Het wordt nog erger: doordat Facebook zo goed is in het naar binnen trekken en vergelijken van data kan het ook zo zijn dat je telefoonnummer bekend is bij hen terwijl jij het nooit hebt ingevuld. Facebook geeft je namelijk de mogelijkheid om je contactenlijst te delen met het netwerk. Als iemand anders dat doet en die heeft toevallig je naam en telefoonnummer, dan maakt Facebook van één en één twee en koppelen ze je nummer aan je persoon.

Mensen zijn eigenaar van hun adresboek. We realiseren ons dat dit kan betekenen dat een andere persoon geen controle heeft over de informatie die gebruikers over hen uploaden.
- Vertegenwoordiger Facebook

Er wordt nog wel meer verzameld, maar al die schaduw-informatie die Facebook over je heeft krijg je zelf niet te zien. Er is dus ook geen mogelijkheid om die te verwijderen van je account, of om te zeggen dat je er geen behoefte aan hebt om slachtoffer te worden van gerichte advertenties. In de EU is dat hardstikke illegaal, maar toch geeft Facebook geen duidelijkheid over deze schaduwinformatie. Het bedrijf zegt dat ze dat niet doen omdat het onderdeel uitmaakt van 'vertrouwelijke' algoritmes waar Facebook gebruik van maakt. Kul natuurlijk, want hoewel ze zeggen dat ze "niet in een positie zijn om de precieze details van onze algoritmes" te delen gaat het wel lijnrecht in tegen in elk geval het Europese recht. Daarnaast is het ook gewoon een naaistreek.

Er zijn nu dan wel mogelijkheden om je bekende data al dan niet te delen met het sociale netwerk, maar zo lang ze een bestand van je hebben dat onder de oppervlakte blijft bestaan heeft dat allemaal geen nut. Het begint er steeds meer op te lijken dat er maar één mogelijkheid is om van al dat stiekeme gedoe af te komen: gewoon je account helemaal opzeggen. Hadden die #deletefacebook mensen toch nog wel een punt.

[Afbeeldingen © - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies