Social Media09.11.2021

Denk jij goed na voordat je iets op social media deelt?


Nieuwe campagne 'Denk voor je deelt!'

Denk jij goed na voordat je iets deelt op social media? Bijvoorbeeld over wat je zegt, hoe je iets zegt en of je er anderen bij betrekt? Nu de drempel om online van alles te delen lager is dan ooit, is het misschien ook verstandig om nog ietsje langer na te denken of de inhoud wel zo handig is om de wereld in te slingeren. Want wat je deelt kan grote gevolgen hebben. Voor jezelf als het gevoelige content is of een politiek statement. Of voor anderen, als je zonder toestemming iets deelt wat niet van jou is. Daarom start nu de campagne ‘Denk voor je deelt’, om te voorkomen dat je straks met enorme schaamte kijkt naar die ongemakkelijke foto of dat boze bericht op Twitter. Of je excuses moet aanbieden.

Denk voor je deelt

De campagne ‘Denk voor je deelt’ is een initiatief van Veilig internetten. Hiermee willen ze iedereen bewuster maken van de inhoud die gedeeld wordt op social media. We kennen allemaal wel voorbeelden uit onze eigen omgeving, want het kan heel vervelend uitpakken als je iets gevoeligs zegt of laat zien online. Daarom is de slogan van de campagne ‘Denk 2x na voor je iets deelt, 1x voor jezelf en 1x voor de ander’. Want jij kunt het wel leuk vinden om foto’s van je collega’s, vrienden of familie te laten zien, misschien zitten zij daar helemaal niet op te wachten. Laat hen zelf bepalen of ze het oké vinden dat je iets deelt waar zij bij betrokken zijn.

Boze berichten op Twitter

Zelf dacht ik bij deze campagne meteen aan boze berichten op Twitter. Er zijn volop Twitteraars die onder eigen titel allerlei politiek gevoelige uitspraken doen of anderen uitschelden. Dat lijkt mij in de meeste gevallen niet bijster slim. Het uitschelden sowieso niet, maar provocerende content openbaar delen kan je zomaar duur komen te staan. Misschien ga je ooit solliciteren en popt je naam ineens op een negatieve manier op. Vergeet ook LinkedIn niet. Want hoewel dit een zakelijk platform is, lijken sommige gebruikers het af en toe te vergeten.

Onder andere Lize Korpershoek is het gezicht van de campagne. Zij deelde een grappige foto van haar kat, met een serieuze boodschap:

Denk na over gevolgen en vraag toestemming

We hebben allemaal wel een ‘Gerda’ in onze omgeving die op Facebook of Twitter van alles roept. Zonder erbij na te denken. Is dat verstandig? Nee, niet bepaald. Waarschijnlijk heeft ze niet goed nagedacht over eventuele gevolgen die haar uitspraken in de toekomst kunnen hebben. Denk daarom goed na over wat je uitspraak, commentaar, foto of video ooit nog kan veroorzaken. Deel je content van of met anderen? Vraag toestemming aan de mensen die erbij worden betrokken. En wil je naaktfoto’s van jezelf versturen? Dan is het slim om nog iets langer na te denken. Je weet nooit in welke handen je foto kan vallen.

Denkvoorjedeelt_Post_Gizmo
Denkvoorjedeelt_Post_Gizmo
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?