Social Media07.10.2021

Dé handige emoji-gids voor social media-marketeers


Emoji zijn niet meer weg te denken uit ons leven. We gebruiken ze allemaal, ook in zakelijke communicatie. Daarom is het goed voor social media-marketeers om te weten hoe je emoji slim inzet. Want ze zijn leuk, relevant en als je ze op de juiste manier gebruikt valt je boodschap extra op. Onze hersenen houden van visuele inhoud en daarom trekt een tekst die van emoji is voorzien nog sneller onze aandacht. Emoji zijn een ideale manier om te gebruiken in je marketingstrategie, je boodschap blijft een stuk beter hangen.

Of je nu een (middel)grote of kleine onderneming bent. Kijk maar eens hoe Netflix emoji gebruikt. Bijna elk bericht wordt voorzien van bijpassende tekens:

De 10 meest gebruikte emoji

Emoji zijn kleine tekens die een emotionele context geven aan je tekst. Ze kunnen je gevoelens verduidelijken én zijn handig om in te zetten als je kort maar krachtig wil reageren op een bericht. We gebruiken de tekens al sinds de jaren ’90, maar de manier waarop is nogal veranderd. Sinds de komst van WhatsApp en grote social mediaplatforms als Facebook, Twitter en Instagram, zijn ze niet meer weg te denken uit ons leven. Waarschijnlijk heb jij ook een aantal veelgebruikte favoriete emoji. Op social media en beoordelingssites werden de volgende emoji in juni 2021 het meest gebruikt:

????????????????????????✨❤???? ????

Hoe je als marketeer emoji slim kunt inzetten

Gebruik je nog geen emoji in je communicatie op social media? Dan vertellen we je nu eerst kort waarom je dat wél zou moeten doen. Gebruikt je doelgroep emoji? Dan is het heel verstandig als je communiceert in hun taal. Bovendien kun je er met de kleine tekens voor zorgen dat je aantrekkelijk en herkenbaar bent. Wanneer jij precies de goede emoji gebruikt spreek je je publiek sneller aan. Bovendien krijgt iemand die reageert op een social media-post meteen het idee dat er echte persoon met hen praat als je emoji gebruikt in je reactie. Tegenwoordig is het aanbod aan emoji bovendien zo uitgebreid, dat de kans groot is dat er altijd wel een teken is dat aansluit bij jouw business.

Welke emoji moet ik gebruiken?

Als je ijsjes of pizza verkoopt of patat/friet dan is het gemakkelijk om te kiezen voor een emoji die past bij wat je doet. Taco Bell gebruikt niet voor niets overal de herkenbare taco en Domino’s gebruikt uiteraard een pizza-slice. Maar je kunt nog veel breder denken, ook als je diensten aanbiedt in plaats van eten of andere producten. En is er geen emoji die goed past bij wat je doet? Dan kun je ze alsnog op andere manier inzetten. Om duidelijk te maken waar je voor staat bijvoorbeeld of aan te geven op welke manier klanten met je bedrijf in contact kunnen komen. Emoji-branding is dus meer dan de exacte emoji gebruiken die past bij je bedrijf.

Wil je meer weten over het gebruik van emoji in je marketingstrategie en praktische tips krijgen? Download dan hier het gratis whitepaper van Falcon.io!

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Emoji

​Deze nieuwe mogelijkheden en emoji komen al bijna naar iPhone

iOS 17.4 komt er bijna aan en dat gaat gepaard met onder andere nieuwe emoji. Er is nu een openbare bèta gaande waarin de releasecandidate (de bètaversie dus) van iOS 17.4 zit. Hierin werden diverse nieuwe mogelijkhede...

Mobile28.02.2024

​Deze nieuwe mogelijkheden en emoji komen al bijna naar iPhone

De gekke dingen die Google doet voor RCS op iPhone

Google wil al jaren heel graag dat Apple RCS-communicatiediensten toevoegt aan zijn iPhones. Heel. Graag. Rich Communication Services zorgen ervoor dat een Android-gebruiker binnen iMessage ook alles kan zien, wat nu nie...

Mobile25.09.2023

De gekke dingen die Google doet voor RCS op iPhone

​Nieuwe emoji aangekondigd: weinig en een beetje dark

Het Unicode Consortium is de organisatie die ‘de baas’ is over de emoji. Elk jaar kondigt het weer nieuwe emoji aan. Zo zagen we vrij recent nieuwe emoji voor zwangeren, maar ook een emoji van een luiaard. Nu zijn de...

Online15.09.2023

​Nieuwe emoji aangekondigd: weinig en een beetje dark

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...

Online17.07.2023

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Komen er meer geanimeerde emoji naar WhatsApp?

WhatsApp is een redelijk stilstaand medium. Je kunt er wel gifjes inzetten of er als een wilde doorheen scrollen, maar de emoji en stickers zijn allemaal nogal statisch. Gek eigenlijk, want veel concurrentie hebben juist...

Online20.04.2023

Komen er meer geanimeerde emoji naar WhatsApp?

Binnenkort in WhatsApp: Bitmoji-achtige 3D-avatars

WhatsApp gaat Snapchat en iPhone achterna: het krijgt 3D-avatars. De Bitmoji-achtige avatars van in dit geval Facebook maken binnenkort de oversteek naar de messenger. Niet vreemd, want Facebook en WhatsApp vallen beide...

Social Media24.10.2022

Binnenkort in WhatsApp: Bitmoji-achtige 3D-avatars

Eindelijk een high five-emoji! – Nieuwe emoji voor smartphones

Een gans, een kwal, een vleugel, gember, een eland, een hyacint, sambaballen, een blokfluit, een waaier en edamame: het is slechts een seleectie van de nieuwe emoji die zijn onthuld. Elk jaar komt een groep genaamd de Un...

Social Media13.07.2022

Eindelijk een high five-emoji! – Nieuwe emoji voor smartphones

​Je kunt nu met alle emoji reageren op WhatsApp-berichten

WhatsApp emoji-reacties worden beter. We hoopten het al en het gerucht zwierf al een tijdje door de wandelgangen, maar de kogel is door de kerk. Het wordt nu uitgerold op WhatsApp om met alle emoji te kunnen reageren op...

Social Media12.07.2022

​Je kunt nu met alle emoji reageren op WhatsApp-berichten

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes