7 inspirerende voorbeelden van Augmented Reality toepassingen

7 inspirerende voorbeelden van Augmented Reality toepassingen

Vorig artikel Volgend artikel

Met Augmented Reality (AR) zie je dingen tot leven komen. Achter elk filter en elk bewegend element verricht AR het harde werk. De grenzen tussen digitaal en realiteit vervagen. En dat biedt veel kansen om AR toe te passen voor marketingdoeleinden! Want hiermee overbrug je de kloof tussen digitaal en realiteit. Hoewel het al even bestaat, hebben AR-toepassingen het afgelopen jaar enorm aan populariteit gewonnen. Steeds meer slimme merken passen de technologie toe om een nieuw publiek te bereiken, mensen iets te laten beleven en uiteindelijk de verkoopcijfers te verhogen.

Augmented Reality inzetten als marketeer

Hoe speel je als marketeer in op deze trend en op welke manier kun je je klanten unieke ervaringen bezorgen? Wij laten je 7 voorbeelden zien van geweldige AR-marketing. Laat je inspireren!

1. Bon V!V

De out-of-home AR-advertentiecampagne van het populaire drankmerk Bon V!V is een mooi voorbeeld om mee te beginnen. Het merk werkte samen met Aircards, een webbased AR-serviceprovider, voor de lancering van hun Spiked Seltzer aan de westkust van de Verenigde Staten. Langs de wegen van Los Angeles en San Diego werden grafische muurschilderingen met QR-scans geplaatst, waardoor voorbijgangers de QR-code konden scannen en een volledige 3D-automaat met interactieve animaties tot leven zagen komen. Dankzij de animatie konden mensen ook hun favoriete smaakblikje BON V!V Spiked Seltzer selecteren, net zoals een echte automaat zou doen.

Daarnaast kregen gebruikers ook de mogelijkheid om ofwel een winkel in de buurt te zoeken die BON V!V Spiked Seltzer verkocht, ofwel online een aankoop te doen en binnen een paar uur te ontvangen. Maar het beste van deze campagne is dat er geen app-downloads voor nodig waren, aangezien het een webbased AR-campagne was die uitsluitend draaide om het bekijken van de Augmented Reality-ervaring.

2. Hewlett Packard

Een ander mooi voorbeeld van web-AR is de directe e-mailcampagne van Hewlett Packard Enterprise. Om de lancering van een nieuw product te promoten stuurde HPE prachtig vormgegeven ansichtkaartachtige flyers met QR-codes naar hun bestaande klanten. Nadat ze waren gescand kregen gebruikers de mogelijkheid om een locatie te kiezen waar ze idealiter zouden willen ontspannen: een boslandschap, een bergketen of een prachtig strand omgeven door palmbomen.

Bij het kiezen van een ontspanningsplek teleporteert de briefkaart de gebruiker naar de locatie van zijn of haar keuze, eindigend met de melding ‘downtime voor jou, niet voor je gegevens’. Bekijk de video hier:

Door een leuke ervaring te bieden om hun klanten deel te laten nemen aan een bepaalde actie, in dit geval door de website van het bedrijf te bezoeken, heeft HPE uitstekend werk geleverd door niet alleen hun nieuwe product te promoten, maar ook door het verhogen van het aantal klikken op de website.

3. Kinder

Over teleporteren gesproken, het populaire chocolademerk Kinder bracht AR in de detailhandel naar een heel nieuw niveau. De 'Jump into Africa'-campagne van Kinder was een visuele AR-traktatie voor consumenten die de moeite namen om de QR-code te scannen op de Kinder-eieren die in Tesco-supermarkten in het Verenigd Koninkrijk werden geplaatst.

Het 3D augmented reality-portaal bracht consumenten naar de Afrikaanse savanne midden in een supermarktstraatje om de Afrikaanse savanne te verkennen en geanimeerde 3D-safaridieren te ontdekken en kregen interessante infographics te zien.

4. Sephora

Herinner je je nog die dosis serotonine die je lichaam binnendringt als je arm bedekt is met glitterachtige make-upstalen? Is het al een tijdje geleden? Hoewel er niets zo leuk is als make-up in de winkel proberen, zijn virtuele probeer-apps voor make-up je volgende beste alternatief, vooral in 2021. Om te zien wat een bepaalde kleur lippenstift of oogschaduw bij jou doet.

De virtuele tool van Sephora is een geweldig voorbeeld van AR in de cosmeticabranche. Met behulp van gezichtsherkenning kun je met Sephora honderden make-upproducten direct proberen. De app scant je gezicht, detecteert gelaatstrekken voor plaatsing van de make-up en laat je virtueel producten uitproberen zodat je kunt zien hoe ze bij jou staan.

5. Timberland

Naar winkelcentra gaan en kleding passen die eerder is aangeraakt en gebruikt, is zo februari 2020. Daarom hebben we meer virtuele paskamers nodig, zoals de kamer die Timberland in 2014 introduceerde. Het merk gebruikte augmented reality en kinetische sensortechnologie om een virtuele paskamer te creëren waar klanten de nieuwste collectie van het merk konden passen. Door dit te doen lukte het Tilberland om het gedoe van het dragen van een stapel kleding en het fysiek passen in een kleedkamer te elimineren.

Toen dit in 2014 gelanceerd werd, was dit misschien maar een eenmalig idee dat de winkelervaring heel gemakkelijk en efficiënt maakte met behulp van AR-technologie. Maar na de uitbraak van de wereldwijde pandemie kunnen virtuele paskamers met AR-technologie de komende jaren een gamechanger zijn voor de detailhandel.

6. Home Depot

Het is niet zo moeilijk om online mooie spullen te vinden die bij je interieur passen. Consumenten zijn tegenwoordig verwend wat dat betreft. Maar het wordt lastig als je probeert te visualiseren hoe het product eruit zal zien nadat het op zijn plek staat. Is die salontafel toch niet te groot voor de woonkamer? Matcht het goed met de rode bank? Wacht, past de rode bank überhaupt goed bij onze blauwe muren? Daarvoor gebruik je de AR-hulp van Home Depot. Hiermee lukt het je te visualiseren hoe een product dat je wil kopen, precies in een ruimte in jouw eigen huis past.

In 2017 introduceerde Home Depot AR-technologie in zijn mobiele app om consumenten te helpen met onder andere terrasmeubels, wastafels, deuren en kranen. Met behulp van je mobiele camera en de AR-technologie van de app kun je het item virtueel in je huis plaatsen, de afbeelding vergroten of verkleinen en zelfs draaien om te zien hoe goed het past.

7. Social media AR-filters

Op social media zijn AR-filters enorm populair en kunnen ze de betrokkenheid en merkbekendheid op meerdere platforms stimuleren. Met de uitbreiding van Spark AR Studio van Facebook kunnen gebruikers en merken nu gratis aangepaste AR-filters maken voor Instagram Stories, Messenger, Facebook Stories en Portal.

Deze innovatie heeft een enorme impact gehad en heeft zelfs een nieuwe marketingtactiek voor sociale media gecreëerd: Instagram AR Filter-campagnes. Gebruikers besteden gemiddeld 75 seconden aan interactie met AR-inhoud, wat een geweldig lange betrokkenheid is in de digitale wereld.

Hier zijn een aantal mooie voorbeelden van Instagram AR-filters van populaire merken:

Asos

Wat voor Asos-shopper ben jij? Er is maar één manier om erachter te komen!

Asos

Starbucks

Voor de dagen waarop je niet kunt beslissen welke drank je bij Starbucks moet bestellen, moet dit filter van pas komen.

Starbucks

Oreo

Zodat je altijd weet welk koekje je bent.

Oreo

Mac cosmetics

Holiday makeover looks, iemand?

MAC

Netflix

Wie kijkt er?

Netflix-2

Privacy!

Het leuke van elke AR-campagne is de ervaring die je krijgt door dingen tot leven te zien komen. Maar achter elk filter en elk bewegend element doet AR het harde werk om de grenzen tussen digitaal en realiteit te vervagen. Bedrijven moeten wel goed letten op veiligheid en gebruikersprivacy bij het implementeren van AR-technologie. Augmented Reality werkt door de gebruiker en zijn omgeving te ‘zien’ en het heeft daarom veel gegevens nodig om optimaal te functioneren. AR kan informatie verzamelen over wie de gebruiker is en wat ze doen. Er zijn dus nogal wat dingen waar merken rekening mee moeten houden voordat ze AR in hun marketingstrategieën implementeren. Desalniettemin is het nog steeds duidelijk dat AR-technologie in de toekomst op grotere schaal impactvoller wordt.

Digitale marketingtrends van 2021

AR is toevallig ook een van de digitale marketingtrends voor 2021 van Falcon.io. In dit e-book Digital Marketing Trends 2021 vind je de top 10 van invloedrijke trends van het komende jaar.

Het e-book leert je ook meer over:

  • Hoe authentiek merkactivisme een krachtige zakelijke katalysator is
  • Op welke manier meeslepende AR-ervaringen de verkoop stimuleren
  • Waarom kortstondige inhoud blijvend is

[Fotocredits - HQUALITY © Adobe Stock]

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies