Marketing11.02.2021

7 inspirerende voorbeelden van Augmented Reality toepassingen


Met Augmented Reality (AR) zie je dingen tot leven komen. Achter elk filter en elk bewegend element verricht AR het harde werk. De grenzen tussen digitaal en realiteit vervagen. En dat biedt veel kansen om AR toe te passen voor marketingdoeleinden! Want hiermee overbrug je de kloof tussen digitaal en realiteit. Hoewel het al even bestaat, hebben AR-toepassingen het afgelopen jaar enorm aan populariteit gewonnen. Steeds meer slimme merken passen de technologie toe om een nieuw publiek te bereiken, mensen iets te laten beleven en uiteindelijk de verkoopcijfers te verhogen.

Augmented Reality inzetten als marketeer

Hoe speel je als marketeer in op deze trend en op welke manier kun je je klanten unieke ervaringen bezorgen? Wij laten je 7 voorbeelden zien van geweldige AR-marketing. Laat je inspireren!

1. Bon V!V

De out-of-home AR-advertentiecampagne van het populaire drankmerk Bon V!V is een mooi voorbeeld om mee te beginnen. Het merk werkte samen met Aircards, een webbased AR-serviceprovider, voor de lancering van hun Spiked Seltzer aan de westkust van de Verenigde Staten. Langs de wegen van Los Angeles en San Diego werden grafische muurschilderingen met QR-scans geplaatst, waardoor voorbijgangers de QR-code konden scannen en een volledige 3D-automaat met interactieve animaties tot leven zagen komen. Dankzij de animatie konden mensen ook hun favoriete smaakblikje BON V!V Spiked Seltzer selecteren, net zoals een echte automaat zou doen.

Daarnaast kregen gebruikers ook de mogelijkheid om ofwel een winkel in de buurt te zoeken die BON V!V Spiked Seltzer verkocht, ofwel online een aankoop te doen en binnen een paar uur te ontvangen. Maar het beste van deze campagne is dat er geen app-downloads voor nodig waren, aangezien het een webbased AR-campagne was die uitsluitend draaide om het bekijken van de Augmented Reality-ervaring.

2. Hewlett Packard

Een ander mooi voorbeeld van web-AR is de directe e-mailcampagne van Hewlett Packard Enterprise. Om de lancering van een nieuw product te promoten stuurde HPE prachtig vormgegeven ansichtkaartachtige flyers met QR-codes naar hun bestaande klanten. Nadat ze waren gescand kregen gebruikers de mogelijkheid om een locatie te kiezen waar ze idealiter zouden willen ontspannen: een boslandschap, een bergketen of een prachtig strand omgeven door palmbomen.

Bij het kiezen van een ontspanningsplek teleporteert de briefkaart de gebruiker naar de locatie van zijn of haar keuze, eindigend met de melding ‘downtime voor jou, niet voor je gegevens’. Bekijk de video hier:

Door een leuke ervaring te bieden om hun klanten deel te laten nemen aan een bepaalde actie, in dit geval door de website van het bedrijf te bezoeken, heeft HPE uitstekend werk geleverd door niet alleen hun nieuwe product te promoten, maar ook door het verhogen van het aantal klikken op de website.

3. Kinder

Over teleporteren gesproken, het populaire chocolademerk Kinder bracht AR in de detailhandel naar een heel nieuw niveau. De ‘Jump into Africa’-campagne van Kinder was een visuele AR-traktatie voor consumenten die de moeite namen om de QR-code te scannen op de Kinder-eieren die in Tesco-supermarkten in het Verenigd Koninkrijk werden geplaatst.

Het 3D augmented reality-portaal bracht consumenten naar de Afrikaanse savanne midden in een supermarktstraatje om de Afrikaanse savanne te verkennen en geanimeerde 3D-safaridieren te ontdekken en kregen interessante infographics te zien.

4. Sephora

Herinner je je nog die dosis serotonine die je lichaam binnendringt als je arm bedekt is met glitterachtige make-upstalen? Is het al een tijdje geleden? Hoewel er niets zo leuk is als make-up in de winkel proberen, zijn virtuele probeer-apps voor make-up je volgende beste alternatief, vooral in 2021. Om te zien wat een bepaalde kleur lippenstift of oogschaduw bij jou doet.

De virtuele tool van Sephora is een geweldig voorbeeld van AR in de cosmeticabranche. Met behulp van gezichtsherkenning kun je met Sephora honderden make-upproducten direct proberen. De app scant je gezicht, detecteert gelaatstrekken voor plaatsing van de make-up en laat je virtueel producten uitproberen zodat je kunt zien hoe ze bij jou staan.

5. Timberland

Naar winkelcentra gaan en kleding passen die eerder is aangeraakt en gebruikt, is zo februari 2020. Daarom hebben we meer virtuele paskamers nodig, zoals de kamer die Timberland in 2014 introduceerde. Het merk gebruikte augmented reality en kinetische sensortechnologie om een virtuele paskamer te creëren waar klanten de nieuwste collectie van het merk konden passen. Door dit te doen lukte het Tilberland om het gedoe van het dragen van een stapel kleding en het fysiek passen in een kleedkamer te elimineren.

Toen dit in 2014 gelanceerd werd, was dit misschien maar een eenmalig idee dat de winkelervaring heel gemakkelijk en efficiënt maakte met behulp van AR-technologie. Maar na de uitbraak van de wereldwijde pandemie kunnen virtuele paskamers met AR-technologie de komende jaren een gamechanger zijn voor de detailhandel.

6. Home Depot

Het is niet zo moeilijk om online mooie spullen te vinden die bij je interieur passen. Consumenten zijn tegenwoordig verwend wat dat betreft. Maar het wordt lastig als je probeert te visualiseren hoe het product eruit zal zien nadat het op zijn plek staat. Is die salontafel toch niet te groot voor de woonkamer? Matcht het goed met de rode bank? Wacht, past de rode bank überhaupt goed bij onze blauwe muren? Daarvoor gebruik je de AR-hulp van Home Depot. Hiermee lukt het je te visualiseren hoe een product dat je wil kopen, precies in een ruimte in jouw eigen huis past.

In 2017 introduceerde Home Depot AR-technologie in zijn mobiele app om consumenten te helpen met onder andere terrasmeubels, wastafels, deuren en kranen. Met behulp van je mobiele camera en de AR-technologie van de app kun je het item virtueel in je huis plaatsen, de afbeelding vergroten of verkleinen en zelfs draaien om te zien hoe goed het past.

7. Social media AR-filters

Op social media zijn AR-filters enorm populair en kunnen ze de betrokkenheid en merkbekendheid op meerdere platforms stimuleren. Met de uitbreiding van Spark AR Studio van Facebook kunnen gebruikers en merken nu gratis aangepaste AR-filters maken voor Instagram Stories, Messenger, Facebook Stories en Portal.

Deze innovatie heeft een enorme impact gehad en heeft zelfs een nieuwe marketingtactiek voor sociale media gecreëerd: Instagram AR Filter-campagnes. Gebruikers besteden gemiddeld 75 seconden aan interactie met AR-inhoud, wat een geweldig lange betrokkenheid is in de digitale wereld.

Hier zijn een aantal mooie voorbeelden van Instagram AR-filters van populaire merken:

Asos

Wat voor Asos-shopper ben jij? Er is maar één manier om erachter te komen!

Asos
Asos

Starbucks

Voor de dagen waarop je niet kunt beslissen welke drank je bij Starbucks moet bestellen, moet dit filter van pas komen.

Starbucks
Starbucks

Oreo

Zodat je altijd weet welk koekje je bent.

Oreo
Oreo

Mac cosmetics

Holiday makeover looks, iemand?

MAC
MAC

Netflix

Wie kijkt er?

Netflix-2
Netflix-2

Privacy!

Het leuke van elke AR-campagne is de ervaring die je krijgt door dingen tot leven te zien komen. Maar achter elk filter en elk bewegend element doet AR het harde werk om de grenzen tussen digitaal en realiteit te vervagen. Bedrijven moeten wel goed letten op veiligheid en gebruikersprivacy bij het implementeren van AR-technologie. Augmented Reality werkt door de gebruiker en zijn omgeving te ‘zien’ en het heeft daarom veel gegevens nodig om optimaal te functioneren. AR kan informatie verzamelen over wie de gebruiker is en wat ze doen. Er zijn dus nogal wat dingen waar merken rekening mee moeten houden voordat ze AR in hun marketingstrategieën implementeren. Desalniettemin is het nog steeds duidelijk dat AR-technologie in de toekomst op grotere schaal impactvoller wordt.

Digitale marketingtrends van 2021

AR is toevallig ook een van de digitale marketingtrends voor 2021 van Falcon.io. In dit e-book Digital Marketing Trends 2021 vind je de top 10 van invloedrijke trends van het komende jaar.

Het e-book leert je ook meer over:

  • Hoe authentiek merkactivisme een krachtige zakelijke katalysator is
  • Op welke manier meeslepende AR-ervaringen de verkoop stimuleren
  • Waarom kortstondige inhoud blijvend is

[Fotocredits – HQUALITY © Adobe Stock]

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Augmented Reality

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality
Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af

Als je je nog geen zorgen maakte om de toekomst van het metaverse, dan zou je daar nu wel eens mee kunnen beginnen. Hoewel we veel hoop hadden voor het metaverse, lijken de grote voorvaderen van deze nieuwe virtuele were...

Gadgets20.07.2023

Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Coldplay maakt sinds de start van hun ‘Music of the Spheres World Tour’ in maart van dit jaar gebruik van een speciale, mobiele app. Ook in Nederland wordt de app ingezet voor hun vier concerten op 15, 16, 18 en 19 j...

Mobile12.07.2023

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen

Apple gaat in zijn winkels speciale gedeeltes inrichten voor de Apple Vision Pro. Het idee is dat je niet alleen kunt proberen wat het apparaat kan, maar je ook kunt aanmeten welke hoofdband het beste bij je past.

Gadgets07.07.2023

Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen

Verder lezen over Falcon.io

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Virtual Summit: Social Media ROI

Van 24 tot 26 augustus organiseert Falcon.io een nieuwe virtuele summit, en wel eentje die volledig in het teken staan van Social Media ROI. Meten wat ertoe doet ROI. Een klein acroniem dat zelfs de beste social media m...

Social Media09.08.2021

Virtual Summit: Social Media ROI

Meten wat ertoe doet
Beschikt jouw social media tool over deze 7 functionaliteiten?

Gebruik jij al een professionele tool om je social media te beheren? Steeds meer kleine en middelgrote bedrijven hebben behoefte aan een platform waar ze alle social mediakanalen kunnen beheren en inzicht krijgen in wat...

Social Media29.04.2021

Beschikt jouw social media tool over deze 7 functionaliteiten?

Virtual Summit: Digitale Marketing Trends 2021​

We zijn 2021 in lockdown begonnen. 2020 was een vreemd jaar, dit jaar lijkt het niet veel anders te worden. Toch zijn er duidelijke trends en verschuivingen in opkomst, die van invloed zullen zijn op hoe we onze marketin...

Events26.01.2021

Virtual Summit: Digitale Marketing Trends 2021​

​Zo zorg je dat je geverifieerd wordt door Instagram

Als je een account met Kardashian in de titel iets ziet posten op Instagram, dan check je waarschijnlijk even of het wel van een echte Kardashian komt. Of je het nu bewust of onbewust doet, je brein gaat toch op zoek naa...

Social Media15.01.2021

​Zo zorg je dat je geverifieerd wordt door Instagram

De 5 belangrijkste social media-statistieken die ook jij moet meten

Elk bedrijf wil social media zo efficiënt mogelijk inzetten. Door de statistieken op de juiste manier te meten ontdek je vanzelf welke inspanningen het meeste effect hebben. Zelfs als je niet van cijfers en statistieken...

Social Media09.11.2020

De 5 belangrijkste social media-statistieken die ook jij moet meten