Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Terwijl Apple nog steeds met Epic overhoop ligt over Fortnite in de App Store en het monopolie dat Apple heeft, is er ook een ander groot bedrijf dat zich negatief heeft uitgesproken over Apple. Snap, bekend van Snapchat, zegt dat het minder winst heeft behaald door veranderingen die Apple heeft toegebracht aan het besturingssysteem iOS.
Recordwinst
Op zich heeft Snap weinig te klagen, want voor het eerst sinds het bestaan van het bedrijf heeft het in één kwartaal een winst geboekt van 1 miljard dollar. Er kwamen 13 miljoen dagelijkse gebruikers bij voor Snapchat. Geweldige resultaten, maar Snap heeft toch een bittere nasmaak. Die is te wijten aan Apple.
Apple heeft in iOS aanpassingen doorgevoerd op het gebied van advertentietracking. Dankzi jde update moet je als gebruiker apps pro-actief toestemming geven om ad tracking te gebruiken. Zie het ongeveer als de Algemene Verordening Gegevensbescherming: je moet beter weten wat er met je gegevens gebeurt en hier ook toestemming voor geven. Zo’n soortgelijk iets geldt dus ook voor alles binnen Apple, maar dan wereldwijd.
Advertenties
Het is natuurlijk slapende honden wakker maken. Als je iets gewoon doet, dan hebben mensen het niet door, maar ga je om toestemming vragen, dan is er een grote kans op een ‘nee’. Je dwingt mensen immers stil te staan bij iets wat sowieso al veelvuldig negatief in het nieuws is. Geen wonder dat veel gebruikers geen toestemming verleenden, waardoor veel apps het moeilijker hadden om geld te verdienen. Het is namelijk moeilijker hard te maken tegenover partners dat hun advertenties op jouw platform echt werken. Dat voelde onder andere Snap.
Hierdoor zou Snapchat (dat laatst nog kampte met een storing) miljoenen dollars hebben verloren die het normaal gewoon binnenharkte. Het zou maar liefst 3 miljoen dollar zijn dat het moet missen door de veranderingen van Apple en dat is nog maar het topje van de ijsberg. Het verwacht dat de komende kwartalen ook geplaagd zijn door de verandering van Apple en dat dit de groei van de winst beïnvloedt.
Snapchat versus Apple
Snap wist wel van de aanpassing en hield er wat rekening mee, maar niet zoveel als nu feitelijk toch blijkt te missen. Evan Spiegel, de CEO van Snap, zei er eerder al over: “Onze advertentiebusiness is verstoord door de veranderingen en de alternatieven die Apple biedt schalen niet zoals we hadden verwacht.” Hierop is Snap dan ook zijn eigen advertentietools gaan ontwikkelen, als kost dat natuurlijk tijd. Tot die tijd zal het bedrijf dan ook echt nog wel even geërgerd blijven als het om Apple gaat. Op zich is 3 miljoen op 1 miljard een druppel op een gloeiende plaat, maar zeker als dit de komende kwartalen doorzet, dan is dit merkbaar bij het social mediabedrijf.
Verder lezen over App Store
Gaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023
Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen
Online23.05.2023
Apple App Store transparantierapport
Meer dan 6,1 miljoen nieuwe en geupdatete apps beoordeeld door AppleOnline19.05.2023
ChatGPT heeft officieel een iOS-app, maar blijf voorzichtig
Mobile25.04.2023
Binnenkort kun je apps buiten de App Store downloaden
Verder lezen over Apple
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology04.04.2024
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot
Gadgets02.04.2024
Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile08.03.2024
Een verre reis? Na een maand stopt je iPhone met app-updates
Van alternatieve appwinkelsVerder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Snapchat
Social Media04.04.2024
Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken
Gadgets02.02.2024
Snap roept alle drones die het ooit maakte terug
Gevaarlijke drones…Social Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media12.01.2024
Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Entertainment08.11.2023
Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat
Mobile19.10.2023