Social Media03.02.2017

Wat marketeers moeten weten over de Snapchat beursnotering


Relevante data

Snapchat gaat de beurs op. Met Snap Inc.’s IPO (initial public offering) in het verschiet moet het bedrijf relatief kritieke details over hun business bekend maken en daar valt het een en ander uit te leren. Voor adverteerders en marketeers zit er veel informatie verborgen in de data die nu vrijkomt.

Dagelijkse gebruikers

Het geeft als eerste een goed idee over hoe goed het gaat met Snapchat. Er zijn 158 miljoen dagelijkse gebruikers die de app gebruiken. Dat komt niet in de buurt van de meer dan 1,2 miljard die Facebook elke dag heeft, maar nog steeds een solide cijfer. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat er in september al 153 miljoen gebruikers waren. De groei is dus minimaal en de reden is volgens Snap zelf voornamelijk concurrentie van bijvoorbeeld Instagram.

Actieve (semi-)jeugd

Het zal geen verrassing heten dat het gros van de Snapchat-gebruikers aan de jonge kant is. Specifiek zijn de gebruikers tussen de 18 en 34 jaar oud. De mensen onder de 25 kijken gemiddeld zo’n 20 keer per dag of er nog iets nieuws te zien is en spenderen zo een half uur in de app. Boven die leeftijd kijken ze iets vaker dan tien keer per dag voor een totaal van 20 minuten. Snap waarschuwt wel dat de doelgroep wispelturig is en dus zomaar zou kunnen verdwijnen van de service.

Advertenties

Snap stelt dat het niet meevalt om grote advertentiepartijen zich te laten committeren aan de dienst. Er zijn nog geen deals en de kans is aanwezig dat die ook niet gesloten gaan worden in de nabije toekomst. Ook maakt het bedrijf zich zorgen over adverteerders die een samenwerking met Snapchat als les gebruiken en die kennis vervolgens gaan uitbuiten bij de concurrent.

Succesvol

De omzet van Snapchat is in 2016 gestegen naar 400 miljoen dollar, flink meer dan de 60 miljoen van het jaar er voor. Er werd echter nog steeds geen winst gemaakt, vanwege de investering in het advertentieplatform. Dat werpt echter wel zijn vruchten af, want de gesponsorde campagnes worden goed bekeken.

Een aantal voorbeelden werden in de IPO gegeven, zoals influencer Amy Pham, wiens advertentie door 30 procent van de gebruikers werd bekeken en die de traffic naar haar website verdubbelde. Ook Starbucks heeft het goed gedaan met een campagne die 117 miljoen views heeft opgeleverd. Advertenties op Snapchat werken dus, goed om te weten als je het platform als marketeer wil gebruiken.

Camera vs. App

Of Snap zal blijven inzetten op de Snapchat app is echter nog maar de vraag, want het bedrijf zegt zelf dat de toekomst in camera’s zit en de Spectacles zijn al een geslaagd eerste experiment in dat segment. De kans bestaat dus dat Snap de hardware-kant uit gaat in de toekomst. Nog even gebruik maken van het platform dus, nu het nog kan.

[Afbeeldingen © Snap]

Verder lezen over Beurs

​Bitcoin ETF’s zijn goedgekeurd: ‘Geen oké voor Bitcoin zelf’

Er is nu een officiële manier om geld te verdienen met een onofficieel betaalmiddel. Bitcoin heeft nu zijn eigenlijk exchange traded fund: Bitcoin ETF. Het betekent dat je ook als je geen Bitcoin wil bezitten, toch geld...

Online11.01.2024

​Bitcoin ETF’s zijn goedgekeurd: ‘Geen oké voor Bitcoin zelf’

​Bitcoin-koers stijgt en daalt razend snel door nepnieuws

Bitcoin-liefhebbers zitten al een paar dagen met geknepen billen, want vandaag zou de SEC bekend gaan maken of de Bitcoin ETF er mocht komen. Echter was het wel de SEC op X/Twitter die zei dat de EFT’s waren goedgekeur...

Online10.01.2024

​Bitcoin-koers stijgt en daalt razend snel door nepnieuws

​Wat is een Bitcoin ETF en wat doet het met de koers?

Bitcoin gaat mogelijk nieuwe fase in met Bitcoin ETF. Het lijkt erop dat de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC met vermogensbeheerders om tafel is om de ETF aan te gaan bieden. Maar wat is zo’n ETF en wat kan het voor...

Online09.01.2024

​Wat is een Bitcoin ETF en wat doet het met de koers?

RIP E3: over uit met de gamebeurs – de 10 leukste E3-momenten

E3 is niet meer. We hebben eerder al besproken hoe het toch komt dat E3 al jaren kwakkelde: een vervelende cocktail van meerdere dingen: van het coronavirus, van online mogelijkheden, van andere events en van een in het...

Gaming12.12.2023

RIP E3: over uit met de gamebeurs – de 10 leukste E3-momenten

De vijf gekste gadgets van IFA 2023

Techbeurs IFA is in volle gang en daar kom je wel eens wat bijzondere gadgets tegen. Natuurlijk zijn er de standaard televisies, wasautomaten en hoofdtelefoons die over het algemeen alle ruimte innemen, maar als je goed...

Gadgets01.09.2023

De vijf gekste gadgets van IFA 2023

E3 gaat niet door: dit is wat dat eigenlijk betekent

E3 2023 gaat niet door. Een daarmee gaan waarschijnlijk E3 2024, E3 2025 en ga zo maar door ook geen doorgang vinden. De Electronic Entertainment Expo was ooit een van de grootste game-evenementen ter wereld. De grootste...

Gaming31.03.2023

E3 gaat niet door: dit is wat dat eigenlijk betekent

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch

Het motorseizoen staat weer voor de deur. Voorheen betekende dit altijd dat we aftrapten met de Motorbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Dat was echter na twee jaar corona niet het geval. Dit jaar weer wel, als vanouds: va...

Events25.02.2023

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch

Iedereen skipt: wat blijft er over van de grote gamebeurs E3?

Na jaren niets -of probeersels- is er eindelijk weer een echte Electronic Entertainment Expo. E3 strijkt dit jaar weer als vanouds neer in Los Angeles voor dagen aan game-aankondigingen, demo’s en schreeuwerige stands....

Gaming31.01.2023

Iedereen skipt: wat blijft er over van de grote gamebeurs E3?

Verder lezen over Snapchat

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Snapchat is het social medium dat er verantwoordelijk voor is dat we elkaar foto’s sturen die na één keer kijken verdwijnen. Een geweldig concept dat inmiddels al door veel social media is gestolen. Nu komt het met iets nieuws: nano-Snaps. Net als de iPod Nano van vroeger zijn die lekker klein.

Social Media03.07.2024

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

Snapchat blokkeert vanaf nu automatisch vriendenverzoeken blokkeren als ze van kwaadwillenden afkomstig lijken te zijn. Dat is niet zomaar.

Social Media26.06.2024

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen

Snap gaat een stapje verder, want het laat je straks zelf lenzen maken op Snapchat, op basis van een AI-prompt.

Social Media20.06.2024

Een nieuwe wereld opent zich in Snapchat: AI-gegenereerde lenzen

TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden

TikTok introduceert Whee. Maar het is geen mogelijkheid via TikTok: het is een heel nieuwe app. Origineel is het alleen niet.

Social Media19.06.2024

TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden

TikTok aapt Snapchat na en test Streaks-mogelijkheid

TikTok wil ook graag dat mensen de app vaker openen en er langer blijven hangen, dus daarom komt het met zijn eigen Streaks.

Social Media10.06.2024

TikTok aapt Snapchat na en test Streaks-mogelijkheid

Je kunt straks Snapchat-lenzen gebruiken in Google Chrome

Voor mensen die de optie misten om Snapchat-lenzen te gebruiken is er goed nieuws van Snap, want dat kan nu gewoon op de PC.

Social Media24.05.2024

Je kunt straks Snapchat-lenzen gebruiken in Google Chrome

Instagram krijgt Peek, een Snapchat-BeReal-hybride

Meta heeft natuurlijk op WhatsApp al toegevoegd dat een foto maar een keer te zien is, maar nu komt het met Peek, waarop de foto ook geen filter mag hebben.

Social Media20.05.2024

Instagram krijgt Peek, een Snapchat-BeReal-hybride

Je kunt straks berichten bewerken op Snapchat

Snapchat is wat laat, maar het gaat gebeuren: je kunt berichten bewerken op het social medium. Er schuilt wel een addertje onder het gras.

Social Media02.05.2024

Je kunt straks berichten bewerken op Snapchat