Facebook harkt enorme winsten en gebruikersaantallen binnen in 2016

Facebook harkt enorme winsten en gebruikersaantallen binnen in 2016

Vorig artikel Volgend artikel

Het is de periode van de cijfertjes en niet alleen Apple was blij, ook bij Facebook mag de vlag uit. Het social media-platform heeft zo'n 3,7 miljard dollar winst gemaakt in het laatste kwartaal van 2016. Dat is meer dan een verdubbeling van het resultaat over dezelfde periode vorig jaar. In totaal heeft het bedrijf meer dan 10 miljard verdiend in 2016, op een omzet van 29 miljard. Het zijn het soort van cijfers waar investeerders wel pap van lusten, dus het aandeel is ook direct omhooggeschoten na de bekendmaking.

facebook-cijfers
Het aantal maandelijkse bezoekers blijft maar oplopen. Waar is de grens?

Bezoekers

Niet alleen stroomt het geld binnen, het aantal bezoekers blijft ook toenemen. In december waren meer dan 1,2 miljard gebruikers elke dag actief op Facebook en op maandbasis komt de magische grens van 2 miljard gebruikers in zicht. De trend van steeds meer mobiel bezoek heeft zich doorgezet, want zo goed als alle bezoekers (1,1 miljard) bezochten de site via een smartphone. Dat verklaart ook meteen waar de winst grotendeels vandaan is gekomen, namelijk mobiele advertenties.

Onze missie om de wereld te verbinden is nu belangrijker dan ooit tevoren. Ons bedrijf heeft het goed gedaan in 2016, maar we hebben nog een hoop te doen om mensen te helpen om dichter bij elkaar te komen.
- Mark Zuckerberg

Meer video

Het zou kunnen dat investeerders een iets langere adem nodig gaan hebben als ze nu Facebook-aandelen hebben gekocht en hopen winst te maken: voor het komende jaar gaf Zuckerberg al aan dat de groei van de mobiele advertenties niet zo groot kon zijn als die van 2016. Er is een maximum aan advertenties dat je gebruikers kunt laten zien terwijl ze hun tijdlijn bekijken voordat het ze gaat irriteren. Ook zal Facebook gaan investeren in video.

Aan de ene kant zullen ze dat gaan doen door afspraken te maken met partijen voor content die je alleen op Facebook zou kunnen kijken, waardoor het social media-kanaal het gevecht aan zou gaan met YouTube en Netflix. In eerste instantie gaat het om korte, episodische video's, zo zegt Zuckerberg. Daarnaast zal Facebook blijven investeren in live-video. Of het nu video of tekst is, Facebook kan er advertenties inzetten en is daarmee een van de grote spelers in die markt geworden.

[Afbeeldingen © Next - Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies