Social Media11.05.2018

Snapchat redesignt het redesign om gebruikers te houden


Nu uit op iOS

Nou, dat heeft niet lang geduurd. Nadat meer dan duidelijk was dat het redesign van Snapchat eind vorig jaar niet in de smaak viel wilde het bedrijf in eerste instantie niet weten van een aanpassing en lag het aan de gebruikers. Daar zijn ze van teruggekomen en nu is de al eerder aangekondigde re-redesign een feit. Gebruikers van de iOS-app kunnen met een beetje geluk al de nieuwe vorm van Snapchat gebruiken, want Snap zegt dat ‘de meerderheid’ van de gebruikers de update zouden moeten hebben.

Met deze nieuwe versie van de social media-app zijn alle stories, zowel die van bekende mensen als die van je vrienden, weer op één pagina verenigd en daarnaast zijn snaps én chats in chronologische volgorde te zien. Als je de app opent krijg je meteen het camerabeeld en kun je naar links swipen om de posts van je vrienden te zien.

Beeld: Snap Inc.
Beeld: Snap Inc.
Je kunt aan deze grafiek precies zien wanneer de update werd uitgerold.
Je kunt aan deze grafiek precies zien wanneer de update werd uitgerold.

Celebrity-abonnement

Daarnaast is er ook een aparte ‘subscriptions’-feed toegevoegd, die je makkelijk laat zoeken naar bekende en populaire creators en uitgevers. Zo kan Snap toch het commerciële aspect van de app combineren met de gekkigheid van je vrienden en – niet onbelangrijk – weet je weer snel alles te vinden. Deze hele saga is een mooie case voor het meenemen van de wens van je gebruikers als je over design praat.

Snap heeft van begin af aan vreselijk onderschat hoe vreselijk vreselijk veel van hun gebruikers (Millennials voorop, zo blijkt uit onderzoek) het ontwerp vonden. Kijk naar de grafiek hierboven en zie de waardering voor Snapchat onder 18-34 jarigen een snoekduik maken na de redesign. Ongetwijfeld heeft het bedrijf ook wel in de gebruikersaantallen en aantal posts gevoeld dat ze hun doelgroep kwijt aan het raken waren en dus is het maar te hopen dat ze niet te lang getreuzeld hebben met het repareren van de dienst. En nu maar hopen dat Kylie Jenner ook tevreden is.

[Afbeeldingen © Snap Inc.]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Snapchat

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

Snapchat is van plan om de app persoonlijker en creatiever te maken met nieuwe functies. Eén van de belangrijkste nieuwe mogelijkheden is dat je Templates krijgt: het zijn sjablonen die je in staat moeten stellen om mak...

Social Media04.04.2024

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Snap, het bedrijf achter Snapchat, kwam een paar jaar geleden met een vernuftig idee: een kleine Snap-gele drone van plastic waarmee je je Snaps nog interessanter kon maken. Het apparaatje heet Pixy en de verkopen deden...

Gadgets02.02.2024

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Gevaarlijke drones…
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

Snapchat heeft in 2023 niet het beste laten zien van AI: hun AI-chatbot maakte afspraakjes met kinderen en dan was er ook nog een akkefietje met de AI-chatbot die ineens een story plaatste van een plafond. Vreemd. Aan de...

Social Media12.01.2024

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality