Social Media10.05.2014

Waar deel jij je foto’s, Facebook, Instagram of misschien wel via Twitter


Twitter heeft een nieuwe timeline, en die lijkt net zo veel wel als niet op Facebook. Het is maar hoe je er naar kijkt. Je maakt een foto, schrijft er wat bij en plaatst het op sociale media waar je dan vrijwel altijd de keuze hebt om deze verder te delen met andere kanalen. En die content zakt langzaam omlaag op jouw timeline. 

Toch is het boeiend om te zien waar iedereen iets deelt. Kies je voor ‘meeste vrienden’ of je ‘beste vrienden’ of voor waar je denkt de meeste reacties te krijgen. En zo zijn er nog wel een paar redenen. Van alle sociale netwerken blijven Facebook en Twitter het meest populair. Maar voor foto’s lijkt het dat Instagram (zie foto) hard groeit in populariteit.

Toch vindt ik het boeiend, ook bij mij zelf om te zien waar ik mijn keuzes maak. Instagram kies ik eigenlijk als ik meer gevoel heb bij de foto zelf hoewel ze ook heel vaak persoonlijk zijn. Tijdens de vele reisjes die we maken is het ook leuk en makkelijk om een beeldverslag te maken met je mobiele telefoon. Filters zijn soms grappig maar kaal #nofilter kan net zo mooi zijn. Daarna plaats ik er meestal een korte tekst bij en wat #hashtags die te maken hebben met het onderwerp op de foto.

waar-deel-jij-je-foto-s-facebook-instagr.jpg
waar-deel-jij-je-foto-s-facebook-instagr.jpg

Facebook lijkt nog steeds de onbetwiste winnaar. De timeline van Mark Z. zijn feestje loopt over. Zo erg dat maar 1:5 vrienden van je waarschijnlijk je foto’s en mijmeringen te zien krijgt. Die dichtbij zijn wat vaker als anderen maar het blijft bijzonder dat een algoritme bepaald wie wat te zien krijgt. Wil je meer, dat kan maar dat kost wel geld. Toch is het geen drempel en plaatsen we schaamteloos ons leven op Facebook. Je vrienden kijken mee en andersom. Extra’s als foto albums spelen zeker een rol in het maken van keuzes. Net als je omgeving die roept ‘ik zie het wel op je Facebook’

Twitter is voor mij terug van weggeweest, waarom weet ik eigenlijk. Er klaar mee zijn, too much, te veel van alles. Maar ergens onderweg is dat hersteld en lijkt het alsof ook de inhoud is veranderd. Het gaat vandaag meer over iets. Toch zal ik nooit m’n hele leven via Twitter delen. En nu wil Twitter net als Instagram en Facebook graag hebben dat we de foto’s die we maken gaan delen. “Twitter is for sharing standout moments. And not just with text. It lets you tell stories — as they happen — with photos. Our new photo features make sharing your pics a snap“. 

Twitter begrijpen doe ik wel, ook zij willen nog steeds groeien, zien wat er gebeurt en vragen om de gunst van hun gebruikers. Wat Twitter echter mist is misschien wel dat emotionele tellertje, bij Facebook zie je dat 48 personen (vrienden) dit leuk vinden en ook op Instagram staan er bij een foto 23 vind-ik-leuks met streepjes. 

Blijft over het doordelen, de mensen die op hun foto overal plaatsen. Ik blijf daarom benieuwd waar iedereen z’n keuze voor maakt en ook waarom, Facebook, Twitter, Instagram en misschien vergeet ik wel Google+ of speelt die gewoon geen rol van betekenis?.  

henk_de_hooge_Peugeot
Foto gemaakt met m’n iPhone in Le Touquet Frankrijk en gedeeld via Facebook. 

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Instagram

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Wie is toch die Ravi waar iedereen op Threads het over heeft? Zelfs bedrijven doen mee.

Social Media17.09.2024

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta zou testen hoe het is als Instagram en Threads wat meer interactieve mogelijkheden krijgen. 

Social Media16.09.2024

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media