Social Media19.12.2012

Nederlandse verzekeraars kunnen hun klanten niet bijbenen op gebied van social media


nederlandse-verzekeraars-kunnen-hun-klan.jpg
nederlandse-verzekeraars-kunnen-hun-klan.jpg

Wakker geschud hebben de meeste Nederlandse verzekeraars dit jaar op Social Media-platforms hun kansen gegrepen om dichterbij hun klanten te komen. Maar tegelijkertijd zijn die klanten massaal weer naar mobiel overgegaan en daar zijn de verzekeraars (nog) niet. Ze kunnen de ontwikkelingen van social media, en dus hun klanten, niet bijbenen.

Dit is een van de belangrijke conclusies van de Social Media Insurance Monitor, een breed, onafhankelijk onderzoek over het inzetten van Social Media in de verzekeringsbranche, voor het tweede jaar gehouden op initiatief van ITDS Business Consultants. De interviews en metingen zijn in de eerste helft van 2012 gehouden bij 61 verzekeraars. 

Duidelijk is dat de verzekeraars dit jaar op de Social Media platformen aan een inhaalrace zijn begonnen. De achterstand op de rest van het Nederlandse bedrijfsleven is nog wel 10% (82% tegenover 92%), maar 23% van de verzekeraars is wel actiever geworden, namelijk van 59% in 2011 naar 82% in 2012. De cijfers worden echter gunstig opgeschroefd door een kleine groep voorlopers.

Interpolis scoorde het hoogst in de ranking. Met het minimale verschil van één punt gevolgd door AEGON en OHRA die ex aequo eindigden. Deze top drie was op alle platformen die werden onderzocht, Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube, het meest actief.

Magere score mobiel internet

De ontwikkelingen op het internet gaan erg hard. Eerder dan werd verwacht is het accent op mobiel internet komen te liggen. Daar zijn de klanten en masse naar toe gegaan. Slechts 20% van de verzekeraars heeft echter een mobiele website, een veel te magere score, ook gezien de 60% die andere branches noteren. De inzet houdt namelijk geen gelijke trek met het snel veranderde mediagedrag van de klanten: 8.700.000 Nederlanders hebben een smartphone, 2,8 miljoen een tablet en men besteedt tweemaal zoveel tijd mobiel dan op de pc!

Andere conclusies
– Campagnes stuwen fans Facebook op
– Mobiel internet stimuleert dialoog op Twitter
– Prioriteit aan webcare
– Gemiste kansen op YouTube
– Technologische investering is struikelblok
– Nog geen strategie, dus nog geen verdienmodel
– Interne cultuuromslag vraagt tijd

Go!….Mobile

Op basis van dit onderzoek worden in het rapport aanbevelingen gedaan. Arjen de Boer, commercieel directeur van ITDS: “Op de bank, met een tablet op schoot, oriënteert de mondige klant-anno-nu zich over het kopen van een product of dienst. Dus verzekeraars moeten mobiel. Snelheid is daarom gewenst. Het is niet alleen een kwestie van geld, ook van mentaliteit.

De klant zal daar kopen waar de aankoop het makkelijkst tot stand kan worden gebracht en zal gelijktijdig via verschillende apparaten in contact willen komen met verzekeraars. De homepages van mobiel, de schermen die nu gebruikt worden in apps, zullen ook de homepages worden van de pc. Dit betekent dat alle functionaliteit van de pc gewoon op de tablet en smartphone aanwezig moet zijn. Ook klantbeoordelingen zijn niet meer weg te denken. Biedt die kans en vraag om een rapportcijfer. Denk daarom ook aan de ‘wow’-factor. Het gebruik van mascottes door buitenlandse verzekeraars scoort nog steeds.

De consumenten zijn toe aan iets nieuws. Dat bewijst ook het effect van nieuwe toetreders in financieel Nederland. Die ondersteunen de klant met de juiste tools, gaan de dialoog aan, integreren de diverse Social Media-kanalen en zorgen ook voor gemak: Insurance for the Modern World, Insurance 3.0.”

Verder lezen over Onderzoek

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf