Social Media08.09.2012

Sociale media vormt integraal onderdeel van bedrijfsstrategie


Volgens onderzoek van Econsultancy onder ruim 650 bedrijven beschouwt een duidelijke meerderheid van deze ondernemingen sociale media als een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Er wordt aan toegevoegd dat sociale media voor de ondernemingen naar eigen zeggen in de eerste plaats een impact hebben op public relations en communicatie (69 procent), maar een even grote groep ziet sociale media in belangrijke mate ook als een analyse-instrument.

Het onderzoek voert aan dat 73 procent van de ondernemingen met een jaaromzet van minder dan 150 miljoen dollar sociale media als een integraal onderdeel bestempelen van de marketing-strategie. Bij grotere bedrijven daalt dat cijfer tot 66 procent. “De rol van sociale media gaat echter verder dan marketing,” merken de onderzoekers op. “Driekwart van de kleinere ondernemingen geeft immers toe dat sociale media een integraal deel uitmaken van de bedrijfsstrategie. Maar dat geldt ook voor 66 procent van de grotere ondernemingen.”

sociale-media-vormt-integraal-onderdeel-.jpg
sociale-media-vormt-integraal-onderdeel-.jpg

Er wordt bovendien opgemerkt dat bij de grote bedrijven slechts 11 procent van mening is dat sociale media geen essentieel onderdeel vormen van de bedrijfsstrategie. De resterende 24 procent stelt zich neutraal op. De onderzoekers merkten verder op dat sociale media vooral worden ingezet als een kanaal om de merkbekendheid te versterken, maar ook als marketing-kanaal en als een strategie voor content-marketing.

Econsultancy stelde wel vast dat bedrijven sociale media vooral als een instrument zien om verkopen of andere acties te stimuleren, terwijl bij reclamebureaus vooral gedacht wordt aan services voor de klanten.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.