De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De politie komt ogen en oren te kort op straat. Twitter biedt daarom de uitkomst! Ieder politiekorps heeft tegenwoordig een eigen Twitteraccount en maakt daarmee dankbaar gebruik van de oplettende burger. Wie droomt er niet van de heldenrol te spelen bij het oprollen van een grote drugsdeal of het opsluiten van een zware crimineel? Twitter maakt het mogelijk en initieert daarmee veelbelovende burger-politie-projecten. Clipit heeft onderzoek gedaan naar de online dialoog tussen politie en burger.
Over Politie Twente werd met 6.841 berichten in 3 maanden tijd online het meest geschreven. Een piek in de berichtgeving vond plaats op 23 maart toen de 6-jarige Louisa als vermist werd opgegeven en een roofvogel ontsnapte. Vele retweets volgden. Het meisje was dezelfde dag nog terecht, de vogel niet. Het politiekorps van Zuid-Holland-Zuid kwam vaker positief naar voren, namelijk in 38% van de gevallen. Mensen waren ontzettend positief over de realtime inzet van Twitter door Politie Zuid-Holland-Zuid, ten tijde van een incident op de autoweg.
Het meest negatief werd met 89% online geschreven over Politie Utrecht. Met name ten tijden van de stakingen kregen zij de volle laag. Daarnaast krijgt het twitteraccount van dit korps regelmatig te maken met kleine ergernissen van de doelgroep, zoals een traumahelikopter die voor oefening opstijgt en een betaald meldnummer. Bijna 93% van de online berichtgeving is afkomstig van Twitter en ongeveer 20% wordt door de korpsen zelf verstuurd.
De online PR van Politie Haaglanden leverde in 3 maanden tijd €901.167 aan free publicity op. Dat wil zeggen dat de politie door al dat getwitter niet alleen zaken oplost en burgers informeert, maar tegelijkertijd werkt aan het gezicht van de politie onder de bevolking.
Berichten over acties van de politie komen vaker negatief naar voren in traditionele media, wat het imago van ’s lands beveiliger geen goed doet. Je ziet echter dat door de interactie via Twitter meer begrip en dankbaarheid ontstaat, maar dat het medium ook de betrokkenheid van de burgers bij de politie enorm vergroot. Er is een lagere drempel ontstaan voor het melden van zaken die men ziet gebeuren op straat en ook de kleine succesjes van de politie worden zichtbaar. Dat doet het imago veel goed.
Verder lezen over Politie
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Cybercrime25.11.2024
Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Online12.06.2024
BIMI: zo weet je straks dat het echt de politie is die je mailt
Social Media07.12.2023
WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?
Cybercrime27.11.2023
Mogen burgers de politie helpen bij het opsporen van cybercrime?
Nieuws17.10.2023
56 kilometer te hard: 1,4 miljoen dollar boete
Jullie dachten dat de Nederlandse verkeersboetes extreem zijn?Nieuws25.09.2023
Wat zijn cashtraps en hoe herken je ze?
De politie waarschuwt ervoorVerder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024