Social Media15.09.2011

68% van de Nederlanders maakt gebruik van sociale netwerksites


68-van-de-nederlanders-maakt-gebruik-van.jpg
68-van-de-nederlanders-maakt-gebruik-van.jpg

Zo’n 10 miljoen Nederlanders maken gebruik van sociale netwerksites (68%). Dat blijkt uit een wereldwijde social media studie van Insites Consulting. Hierbij blijkt Hyves de populairste website met 50% van de Nederlandse gebruikers, terwijl 44% gebruik maakt van Facebook. Verder kent Twittereen adoptie van 17% onder de Nederlandse surfers. Uit de studie blijkt ook dat Nederlanders sociale netwerken ietsje minder gebruiken dan het Europese gemiddelde (73%).

Vooral Oost- en Zuid-Europa kennen een hogere adoptie. Nederland blinkt uit in het gebruik van LinkedIn (20%), terwijl het Europese gemiddelde slechts op 11% ligt. Dit zijn enkele opmerkelijke conclusies uit een studie van InSites Consulting bij meer dan 9.000 consumenten en uitgevoerd in 35 landen.

Volgens Professor Steven van Belleghem (managing partner bij Insites Consulting) tonen deze cijfers aan dat “sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21% van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos.”

Twitter het buitenbeentje

Uit de studie van InSites Consulting blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerken: 81% van de Nederlanders kent Twitter, maar slechts 17% maakt er gebruik van (7% in België). De intentie om Twitter binnenkort te gebruiken, is echter aanwezig: 14% van de niet-gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan (19% voor België).

Prof Van Belleghem: “Twitter is een bijzonder sociaal netwerk. De gemiddelde leeftijd op Twitter is lager dan op Facebook en het gaat vooral om de actieve bevolking. Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is, maar het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook”.


30% van de Nederlandse sociale netwerkers volgt een merk

3 op de 10 Nederlanders met een profiel op een sociale netwerksite volgt minstens één merk. Twee sectoren zijn daarbij heel populair: media/entertainment én mode. Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat mensen fan worden nadat ze het product gebruiken. De eigen ervaring is veel belangrijker dan bijvoorbeeld reclamecampagnes. Mensen verwachten van merken extra promoties en informatie te krijgen. Belangrijkste reden om fan te worden is het gebruik van een product/dienst: 38% wil aankondigingen van events ontvangen, 33% van de fans verwacht extra promoties van het merk op sociale media en 31% kijkt ernaar uit om extra productinformatie te lezen.

Consument wil deel uit maken van management van bedrijf

Sommige consumenten zijn vragende partij om betrokken te worden bij het beleid van hun favoriete merken. 28% van de Nederlandse sociale netwerkgebruikers wil graag ideeën delen met een bedrijf. 22% zou niets liever willen dan nieuwe producten en diensten te co-creëren met een leuk merk.

Prof Van Belleghem: “Consumenten hebben met sommige merken een heel sterke band. Deze mensen betrekken bij het beleid van je bedrijf via sociale media is een nieuwe manier om de kloof tussen een bedrijf en de markt te verkleinen. Sociale media zorgen ervoor dat consumenten beter begrijpen hoe marketing werkt en daardoor ook een bepalende rol kunnen spelen in het beleid van een bedrijf”.

Het volledige onderzoeksrapport (168 slides) kan je hieronder bekijken. Een kopie van de  presentatie kan je via slideshare aanvragen/downloaden.

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

...

Verder lezen over Onderzoek

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

De zoektocht naar leven elders in het universum wordt met enige regelmaat beschreven in populair wetenschappelijke artikelen. Concreet wetenschappelijk onderzoek hiernaar vindt hoofdzakelijk plaats op grond van ruimtemissies, ruimtetelescopen en op aarde gestationeerde grote telescopen.

Online05.08.2024

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositie
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon