Social Media15.09.2011

68% van de Nederlanders maakt gebruik van sociale netwerksites


68-van-de-nederlanders-maakt-gebruik-van.jpg
68-van-de-nederlanders-maakt-gebruik-van.jpg

Zo’n 10 miljoen Nederlanders maken gebruik van sociale netwerksites (68%). Dat blijkt uit een wereldwijde social media studie van Insites Consulting. Hierbij blijkt Hyves de populairste website met 50% van de Nederlandse gebruikers, terwijl 44% gebruik maakt van Facebook. Verder kent Twittereen adoptie van 17% onder de Nederlandse surfers. Uit de studie blijkt ook dat Nederlanders sociale netwerken ietsje minder gebruiken dan het Europese gemiddelde (73%).

Vooral Oost- en Zuid-Europa kennen een hogere adoptie. Nederland blinkt uit in het gebruik van LinkedIn (20%), terwijl het Europese gemiddelde slechts op 11% ligt. Dit zijn enkele opmerkelijke conclusies uit een studie van InSites Consulting bij meer dan 9.000 consumenten en uitgevoerd in 35 landen.

Volgens Professor Steven van Belleghem (managing partner bij Insites Consulting) tonen deze cijfers aan dat “sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21% van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos.”

Twitter het buitenbeentje

Uit de studie van InSites Consulting blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerken: 81% van de Nederlanders kent Twitter, maar slechts 17% maakt er gebruik van (7% in België). De intentie om Twitter binnenkort te gebruiken, is echter aanwezig: 14% van de niet-gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan (19% voor België).

Prof Van Belleghem: “Twitter is een bijzonder sociaal netwerk. De gemiddelde leeftijd op Twitter is lager dan op Facebook en het gaat vooral om de actieve bevolking. Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is, maar het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook”.


30% van de Nederlandse sociale netwerkers volgt een merk

3 op de 10 Nederlanders met een profiel op een sociale netwerksite volgt minstens één merk. Twee sectoren zijn daarbij heel populair: media/entertainment én mode. Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat mensen fan worden nadat ze het product gebruiken. De eigen ervaring is veel belangrijker dan bijvoorbeeld reclamecampagnes. Mensen verwachten van merken extra promoties en informatie te krijgen. Belangrijkste reden om fan te worden is het gebruik van een product/dienst: 38% wil aankondigingen van events ontvangen, 33% van de fans verwacht extra promoties van het merk op sociale media en 31% kijkt ernaar uit om extra productinformatie te lezen.

Consument wil deel uit maken van management van bedrijf

Sommige consumenten zijn vragende partij om betrokken te worden bij het beleid van hun favoriete merken. 28% van de Nederlandse sociale netwerkgebruikers wil graag ideeën delen met een bedrijf. 22% zou niets liever willen dan nieuwe producten en diensten te co-creëren met een leuk merk.

Prof Van Belleghem: “Consumenten hebben met sommige merken een heel sterke band. Deze mensen betrekken bij het beleid van je bedrijf via sociale media is een nieuwe manier om de kloof tussen een bedrijf en de markt te verkleinen. Sociale media zorgen ervoor dat consumenten beter begrijpen hoe marketing werkt en daardoor ook een bepalende rol kunnen spelen in het beleid van een bedrijf”.

Het volledige onderzoeksrapport (168 slides) kan je hieronder bekijken. Een kopie van de  presentatie kan je via slideshare aanvragen/downloaden.

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

Verder lezen over Onderzoek

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf