Social Media30.06.2011

Internet maakt ons allen ondernemer


internet-maakt-ons-allen-ondernemer.jpg
internet-maakt-ons-allen-ondernemer.jpg

De (mobiele) digitale wereld gedreven dwingt bedrijven steeds meer zich op beweging en op de kern van hun toegevoegde waarde te organiseren. 

Met het toenemen van transparantie brengt internet als het ware de cent terug in de business. We moeten weer terug naar het begrip waarom bedrijven eigenlijk bestaan, namelijk dat ze goedkoper

dan de markt samenwerking kunnen organiseren. Echter, omdat de markt door internet steeds goedkoper kan, moeten bedrijven wel het marktmechanisme binnen de muren toelaten ten koste van vaste werkwijzen, structuren  en gestolde processen.  

Hier ligt de reden van het in hoog tempo ver ZP’en (ZP is zelfstandig professional) van de Nederlandse arbeidsmarkt. 

Wie niet gezien is…

Frans van der Reep voorspelde deze omkering al in 2000 en ziet de trend nu snel vorm krijgen. De Flexpool in Nederland is namelijk razend snel aan het groeien. Steeds meer werknemers beginnen nu voor zichzelf, gedwongen door de crisis of uit vrije wil of als symptoom van deze beweging.  

Met dit gegeven dat de flexpool steeds maar groter wordt, groeit de behoefte zeer sterk om als flexwerker een plek te krijgen op het internet waar hij zichzelf goed kan profileren. Immers, ‘wie niet gezien is,  ‘is weg’. Het internet maakt ons allemaal als het ware verkoper en we dienen dus onze eigen ‘branding’ en sales te hand te nemen. Het is niet anders.

Laat zien wie je bent 

In die wereld van de flexpool heeft het geen zin meer je te camoufleren in een job description. Je zult moeten opstaan en laten zien wie je bent ,wat je wilt en wat je kunt. Dat is voor velen van ons een hele stap. Het is niet anders: internet maakt van ons allen ondernemers, of je dat nu leuk vindt of niet.

Linkedin, Facebook zijn op dit moment een paar voorbeelden van open communities waar flexwerkers gevonden kunnen/willen worden door potentiele opdrachtgevers en waar je jezelf als ondernemer kunt profileren.. Maar het gaat zo langzamerhand in Nederland om zo’n groot volume in deze flexpool, dat geldt overigens ook binnen ondernemingen,  dat er ruimte ontstaat voor nieuwe , aanvullende zoekvormen. 

Deze open communities zijn zo langzamerhand vergaarbakken geworden waar iedereen in elke beroepsgroep zich aanmeld en hoopt zo gevonden te worden voor nieuwe opdrachten.

Deze manier van vraag en aanbod bij elkaar brengen is inmiddels aardig ingeburgerd geraakt en de traditionele uitzendbureaus zien daarom ook steeds meer dat hun huidige manier van werken eindig is.

Kijk naar de reisbureaus die bij wijze van spreken al volledig uit het straatbeeld zijn verdwenen. Dit gaat denk ik ook gebeuren met de uitzendbureaus, dat business model is eindig. Ze hoeven niet meer op zicht locaties aanwezig te zijn om hun werknemers naar binnen te lokken. Dit gaat simpelweg allemaal online gebeuren. Monsterboard heeft er een goede business aan. De uitzendbureaus zijn zich hier terdege van bewust en zijn hard bezig om zichzelf te herpositioneren en opnieuw uit te vinden.

Fundamentele veranderingen   

Internet brengt dus fundamentele veranderingen zowel binnen als tussen bedrijven en instellingen als in de maatschappij en op persoonlijk gebied. In de bedrijven veranderen  niet alleen bedrijfsprocessen, maar ook de traditionele ‘rollen’. We zien ketenomkering en –verkorting, vraagsturing, de klant die de leverancier vindt in plaats van andersom. We zien ook de concurrent die een muisklik weg zit. 

Tradities in het bedrijfsleven lijken goeddeels te verdampen en worden vervangen door nieuwe rituelen. Je moet weer goed worden in je vak want authenticiteit en geloofwaardigheid worden doorslaggevend voor succes. Een verandering die ons uiteindelijk meer kwaliteit zal moeten gaan bieden.

Vraag jezelf af? Ben jij er klaar voor!

Verder lezen over LinkedIn

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt

Het is onrustig in de wereld van vinkjes en badges: waar je er op Twitter totaal niet meer vanuit kunt gaan dat zo’n badge ook maar enige waarde vertegenwoordigt, gaat LinkedIn juist de andere kant op. Het zakelijke so...

Social Media14.04.2023

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt