Social Media29.11.2010

Social media speelt nauwelijks rol op arbeidsmarkt


social-media-speelt-nauwelijks-rol-op-ar.jpg
social-media-speelt-nauwelijks-rol-op-ar.jpg

De ontwikkelingen op het gebied van Social Media hebben nauwelijks effect op het oriëntatiegedrag van werkzoekenden. Dat is een van de conclusies uit Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), wat afgelopen maand is gepubliceerd. Het onderzoek toont aan dat 52 procent van de beroepsbevolking zich oriënteert op een nieuwe baan via loopbaan- en vacaturesites. Slechts 7 procent oriënteert zich via social media.

Het onderzoek onder ruim 21.750 werknemers maakt inzichtelijk dat de uitdrukkelijke voorkeur in oriëntatiekanalen uitgaat naar loopbaan- en vacaturesites. Van de Nederlandse beroepsbevolking oriënteert 52 procent zich op een nieuwe baan via loopbaan- en vacaturesites. Op MBO+ opleidingsniveau oriënteert 59 procent zich via vacaturesites (9 procent via sociale media). Voor hoogopgeleiden is het percentage dat zich oriënteert via loopbaan- en vacaturesites maar liefst 68 procent (14 procent via sociale media).

Na vacaturesites staan websites van werkgevers op de tweede plaats als Internet oriëntatiekanaal. Dit geeft aan dat het voor werkgevers van belang is, naast de inzet van vacaturesites, te investeren in, en traffic te genereren naar, de eigen website. Als derde Internet oriëntatiekanaal in belang volgt het plaatsen van een CV op een vacaturesite.

Quintin Schevernels, COO van VNU Media: “Het NOA toont aan dat internet voor carrière oriëntatie het vertrekpunt is geworden. Dit geldt voor Nederlanders in vrijwel alle leeftijden, beroepsgroepen, regio’s en opleidingsniveaus. Vacaturesites zijn hierdoor een onmisbaar onderdeel geworden van het recruitmentproces“. De zeer beperkte rol die social media speelt in het oriëntatiegedrag verbaast Schevernels niet. “Ondanks alle media-aandacht rond social media verbazen deze cijfers mij niet. Social media zijn hot en iedereen praat er graag over mee. Dat is gebruikelijk bij nieuwe ontwikkelingen. De werkelijkheid is echter dat de rol van social media voor wat betreft de oriëntatie op de arbeidsmarkt nog zeer beperkt is. Juist daarom is het van belang dat onderzoeken als het NOA inzichtelijk maken hoe het nou echt zit zodat bedrijven goed onderbouwd kunnen bepalen welke kanalen ze inzetten in hun recruitment strategie“.

Het onderzoek toont een duidelijke trend over de afgelopen jaren; het belang van Internet neemt verder toe in het oriëntatiegedrag. Onderstaande grafieken geven een duidelijk inzicht in de ontwikkelingen van de afgelopen 3 jaar.

Noot van de Redactie : Het bovenstaande bericht is verzonden via ANP Perssupport. Hierin worden het NOA en VNU als onafhankelijke partijen genoemd.