Social Media27.11.2010

Social Media volgt traditionele rolpatronen


social-media-volgt-traditionele-rolpatro.jpg
social-media-volgt-traditionele-rolpatro.jpg

Social Media volget opvallend trouw de traditionele rolpatronen van vrouwen en mannen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van wetenschappers aan de University of Texas.

De onderzoekers merken op dat vrouwen en mannen bij hun activiteiten op sociale netwerkplatformen duidelijk afwijkende prioriteiten tentoon spreiden. Die trends zijn volgens hen bijzonder vergelijkbaar met de verschillen die vaak ook in het dagelijkse leven kunnen worden opgemerkt. “Uit het onderzoek blijkt dat 62,8 procent van de vrouwen commentaren en ander materiaal op hun profiel publiceren,” merkt het magazine Online Media Daily op. “Bij mannen houdt daarentegen slechts 55,6 procent zich daarmee bezig. Dat doet volgens de onderzoekers veronderstellen dat vrouwen meer geneigd zijn om zich in te laten met persoonlijke communicatie. Bovendien lijken vrouwen veel meer geneigd te zijn dan manen om foto’s met elkaar te delen.

Onderzoeksleider Craig Watkins – professor radio, televisie en film aan de University of Texas – stelt daarbij dat vrouwen ook vooral affectie-gerichte foto’s plaatsen, zoals beelden van samenkomsten van familie en vrienden. Mannen daarentegen publiceren volgens Watkins vooral foto’s van hobby’s en landschappen. De onderzoekers voegen er aan toe dat mannen ook frequenter zullen deelnemen aan online politieke discussies en ook gemakkelijker informatie verstrekken over hun geloofsovertuiging.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.