Social Media05.01.2010

Over Twitterkritiek, Wisdom of Crowds en de technology hype cycle


over-twitterkritiek-wisdom-of-crowds-en-.jpg
over-twitterkritiek-wisdom-of-crowds-en-.jpg

[Wilfred Rubens] De eerste dagen van januari word je op menig blog geconfronteerd met voorspellingen. Ernst-Jan Pfauth voorspelt bijvoorbeeld dat 2010 het jaar van de gegronde twitterkritiek wordt. Hij baseert zich daarbij onder meer op het artikel The Trouble With Twitter van James Harkin, die met name Twitter in relatie tot de wisdom of crowds bekritiseert. Ik wil daar graag twee opmerkingen bij plaatsen. In de eerste plaats gaat Harkin (en impliciet ook Pfauth) voorbij aan de voorwaarden waaronder een menigte zonder leiding tot intelligente uitkomsten komt:

– Er moet sprake zijn van een diversiteit aan meningen binnen die groep.
– Leden van de groep vormen hun mening op een onafhankelijke manier, en laten hun opvatting niet bepaald worden door anderen.
– Er is sprake van specialisatie binnen de groep en de leden gebruiken lokale kennis.
– Er is sprake van een mechanisme (aggregatie) waardoor individuele meningen worden omgezet in een gemeenschappelijke beslissing.

Volgens de ‘bedenker’ van het concept ‘Wisdom of Crowds’, James Surowiecki, werkt dit idee goed bij cognitieve vraagstukken en als rationeel gedrag nodig is. Het uitsluitend gebruiken van Twitter kan daar niet aan voldoen. Net zo min als dat je je voor elk doel kunt beroepen op de wijsheid van menigten (een referendum over minaretten is daarmee ook geen voorbeeld van ‘Wisdom of Crowds’).

Op de tweede plaats ligt het erg voor de hand om Twitterkritiek te voorspellen. Elke nieuwe technologie doorloopt immers de hype cycle of emerging technology. En Twitter heeft de fase van overenthousiasme inmiddels verlaten. Dus op naar het stadium van desillusie! En daar hoort stevige kritiek bij.

 
Vervolgens komen we dan terecht in de fase van geleidelijke verbetering. Ernst-Jan Pfauth ziet dat ook voor zich als we Twitter alleen maar nog gebruiken voor microblogbijdragen die waarde toevoegen. Dat is een lastige.

Want wanneer voegt een tweet waarde toe? Wat voor de één waarde heeft, hoeft voor een ander nog niet waardevol te zijn. Ik vind het waardevol om te weten wat bepaalde mensen, die ik ken, aan het doen zijn. Maar dat hoef ik van anderen niet te weten. Ik wil anderen wel professionale vragen kunnen stellen, anderen professionele hulp kunnen bieden en met anderen informatie en kennis delen. Helaas ontbreekt het Twitter aan slimme filtermogelijkheden, waardoor je van bepaalde personen wel persoonlijke tweets ziet en van anderen alleen vakinhoudelijke. Het gebruik van hashtags en lists is daarvoor m.i. te beperkt.

Mijn voorspelling wat betreft Twitter luidt daarom: Twitter komt terecht in de fase van geleidelijke verbetering als het gebruikers in staat stelt slimmer te filteren. (Bron: wilfredrubens.typepad.com}

Verder lezen over Twitter

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel