Social Media22.12.2009

Flickr, YouTube, Twitter en Facebook reporters naar Fashion Week NY


flickr-youtube-twitter-en-facebook-repor.jpg
flickr-youtube-twitter-en-facebook-repor.jpg

De modewereld is een land of opportunity als het gaat om het slim inzetten van social media. Bekende mode-merken hebben een emotionele band met hun klanten, die vaak fan zijn van een merk. Waar veel consumer goods op dit moment moeite moeten doen om meer facebook- of hyvesfans aan te trekken heeft een merk als G-Star het betrekkelijk makkelijk op bijvoorbeeld Hyves waar zij met 500.000 fans het op drie-na populairste merk is.

De sociale betrokkenheid is groot. Sinds G-Star 3 maanden geleden actief werd op Facebook heeft het merk nu inmiddels bijna 120.000 fans die dagelijks actief reageren op foto’s van de collectie, celebrities in G-Star, promofilmpjes en korte updates van het team dat de pagina beheerd. Een luxe-positie dus.

De modewereld is een industrie die van oudsher echter gewend is te draaien op PR. Er zijn wereldwijde fashionweeks waar labels hun collecties tonen met als enige doel de zaal zo bomvol mogelijk te krijgen met toonaangevende topjournalisten en celebrities zodat het merk de komende maanden in alle bladen staat. Een sterke focus op print is er altijd geweest: ‘kleding ziet er op stilstaand beeld nu eenmaal aantrekkelijker uit dan in beweging’.

Maar tijden veranderen en modemerken beseffen zich dit jaar voor het eerst dat ze ook bloggers op de front-row moeten zetten. Bij Dolce & Gabbana’s laatste show in Milaan resulteerde dat in een leuk tafereel op die eerste rij waar bekende fashionbloggers als Garance Doré, Bryan Boy en The Sartorialist ‘live blogden’ tijdens de show. Wie weet dat een gemiddelde runwayshow ongeveer 10 minuten duurt ziet in dat dat een knappe prestatie is, maar de stunt kreeg veel aandacht in de pers.  

De lijn tussen PR, bloggers en social media begint te vervagen. Journalisten twitteren en amateurfotografen zoals The Sartorialist krijgen eigen spreads en columns in de modebladen. Het risico dat het een gimmick wordt is nu echter groot: Eerder genoemde Fashion Bloggers zijn inmiddels zulke grote namen dat ze naast Anna Wintour op elke gastenlijst voor een show staan.

Vandaar dat we dat bij G-Star net weer even iets anders aan wilden pakken. Perskaarten en vliegtickets naar onze aanstaande Herfst/Winter show in New York liggen klaar voor (on)bekende Twitteraars, Facebookers, YouTube-gebruikers en Flickr fotografen. Op nyfw.g-star.com kunnen zij zich opgeven als reporter om tussen alle journalisten, bloggers en celebs plaats te nemen op de eerste rij.

Aspirerende modebloggers moeten zoveel mogelijk stemmen van hun vrienden verzamelen maar G-Star looft ook wildcards uit voor ongekend talent. Tijdens Fashion Week zal er op G-Star.com een mashup site te zien zijn waar alle tweets, foto’s en video’s van de aanwezige prijswinnaars, maar ook uitgenodigde bloggers, journalisten én celebrities te volgen zijn. Zo zijn de show, afterparties en side-events dus ook zónder hoge hakken, gewoon vanuit de luie stoel thuis te volgen.

Een spannend experiment, maar we hebben er alle vertrouwen in dat er wereldwijd meer dan genoeg film-, schrijf- en fotografietalent rondloopt om Fashion Week ook op prachtige wijze te verslaan. De actie buzzed inmiddels lekker rond via Twitter en journalisten en bloggers zijn excited. We are too.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Flickr

Miljoenen historische afbeeldingen beschikbaar op Flickr

Begin dit jaar begon communicatie technologie student Kalev Leetaru met het verzamelen van meer dan 14 miljoen foto’s van het publieke domein. Leetaru zette de verzamelde foto’s over naar het Internet Archief accoun...

Online31.08.2014

Miljoenen historische afbeeldingen beschikbaar op Flickr

Fotodienst Flickr vernieuwt en biedt iedereen 1 terabyte gratis opslag

Flickr heeft zojuist aangekondigd dat er enkele veranderingen worden doorgevoerd in de fotodienst. Foto's worden nu op de verschillende schermen groter weergegeven, video's kunnen maximaal 3 minuten lang zijn en alle geb...

Online20.05.2013

Fotodienst Flickr vernieuwt en biedt iedereen 1 terabyte gratis opslag

Flickr voegt hashtags toe aan iOS app

Afgelopen weekend heeft Flickr met een update van de iOS app hastag support beschikbaar gemaakt. Gebruikers kunnen nu een hashtag toevoegen aan de titel of omschrijving van de foto, of kunnen een zoekopdracht plaatsen om...

Mobile18.03.2013

Flickr voegt hashtags toe aan iOS app

Yahoo toont nu ook foto’s Flickr bij zoeken naar afbeeldingen

Sinds drie dagen geleden is het zoeken via de zoekmachine Yahoo uitgebreid. Het is nu mogelijk geworden om via de zoekmachine foto's te vinden van Flickr. Het gaat hier alleen om foto's die beschikbaar zijn voor hergebru...

Search13.01.2013

Yahoo toont nu ook foto’s Flickr bij zoeken naar afbeeldingen

Flickr geeft 3 maanden gratis Pro-toegang aan nieuwe en bestaande gebruikers

Flickr, de populaire fotodeelservice van Yahoo, geeft een vroeg kerstkadootje aan alle gebruikers. Ze krijgen namelijk de mogelijkheid om drie maanden lang de Pro-versie van de website gratis te gebruiken. Normaal kosten...

Social Media24.12.2012

Flickr geeft 3 maanden gratis Pro-toegang aan nieuwe en bestaande gebruikers

Investering in Flickr heeft volgens Marissa Mayer de prioriteit

Yahoo's CEO, Marissa Mayer, heeft de foto-sharing site Flickr de hoogste prioriteit gegeven voor  investeringen in een poging de achterstand te verkleinen op rivalen Facebook, Twitter, Google en Instagram.Flickr ont...

Online14.12.2012

Investering in Flickr heeft volgens Marissa Mayer de prioriteit

Instagram voor Android ondersteunt Nexus 7 en Flickr

De populaire fotodeeldienst Instagram is inmiddels alweer een tijdje beschikbaar voor Android-toestellen. In korte tijd is deze applicatie uitgegroeid tot één van de populairste applicaties voor het Androidplatform. Me...

Social Media17.07.2012

Instagram voor Android ondersteunt Nexus 7 en Flickr

Online content overzichtelijk bij elkaar met MeeChannel

Iedereen maakt gebruikt van verschillende diensten op het internet om foto's te delen of om videos te uploaden. Daarnaast kijk je weer naar je favoriete TV-programma op uitzendinggemist.nl. Kortom er is een wild groei aa...

Online08.05.2012

Online content overzichtelijk bij elkaar met MeeChannel

Verder lezen over Twitter

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

X is definitief X. Het heeft heel lang gebruikgemaakt van de domeinnaam van Twitter, maar dat is nu voorbij.

Social Media17.05.2024

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Soms denk je: hoeveel erger kan het nog worden? Vrij veel erger. X mag ondanks een bevel om het tegen te houden bijvoorbeeld gewoon de beelden blijven tonen van een steekpartij.

Social Media13.05.2024

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

De mannen van Even Tot Hier hadden het echt 'even tot hier' over alle perikelen rondom het Songfestival. Ze maakten er een protestsong van.

Social Media13.05.2024

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt