Search02.11.2022

Google geeft meer context bij de zoekresultaten


Google heeft het al vaker aangekondigd, maar nu komt het ook naar Nederland: context bij je zoekresultaat. Als een bepaalde website een artikel heeft geschreven, dan hoef je dat niet per se voor waarheid aan te nemen: je kunt op Google nu wat extra informatie bij de zoekresultaten zien, zodat je beter begrijpt naar welke website je surft wanneer je op het resultaat klikt.

Over dit resultaat
Over dit resultaat

Over dit resultaat

De functie ‘over dit resultaat’ bestond al op de Engelstalige Google, maar wordt nu ook uitgebreid in Nederland. Dat betekent dat je bij Nederlandstalige zoekresultaten te zien krijgt wat voor een website dat nu precies schrijft. In het voorbeeld van Google zelf zie je een stukje tekst verschijnen over het medium in kwestie. Bijvoorbeeld wat het precies is, wanneer het is begonnen en wat je ervan kunt verwachten. Zo krijg je een beter beeld van welke website het schrijft en dat moet je helpen een beslissing te nemen welk zoekresultaat het meest nuttig voor je is.

Bij DutchCowboys zie je bijvoorbeeld staan dat we meer dan 10 jaar geleden voor het eerst zijn geïndexeerd: heel specifiek is het resultaat dus niet, want het is veel langer dan 10 jaar geleden. Ook staat erbij: “Dit is een zoekresultaat, geen advertentie. Alleen advertenties zijn betaald en hebben altijd het label Gesponsord of Advertentie.” Klik je vervolgens door, dan zie je wat we zelf over onszelf zeggen bij ‘in hun eigen woorden’: “Dutchcowboys.nl is in 2004 gestart als het persoonlijke weblog van Henk de Hooge. In 2005 werd DutchCowboys door de jury van Dutch Bloggies uitgeroepen tot beste techblog van Nederland. In 2008 werd er ook een Next Web Award gewonnen tijdens het The Next Web Congres.” Daaronder vind je meer webresultaten over de site.

Google Zoeken

Terug naar je Google zoekresultaat. Je ziet bij een zoekresultaat drie stippen (ook wel een hamburgermenu genoemd) en als je daarop klikt komt ‘Over dit resultaat’ tevoorschijn. Zo zie je bijvoorbeeld het Wikipedia-resultaat voor meer context. Nu wil Wikipedia zeker niet altijd zeggen dat het feitelijk juist is, immers wordt dat gevuld door ‘de menigte’, maar vaak klopt de informatie wel (want het wordt immers ook aangemerkt als niet-kloppend door ‘de menigte’). Om toch wat duidelijker te zijn, wordt er naast het Wikipedia-resultaat echter ook gekozen voor wat een website over zichzelf zegt. En, zo laat Google weten: wanneer de site voor het eerst door Google werd geïndexeerd.

Er zijn meer manieren waarop Google probeert context te geven bij de zoekresultaten. Zo maakt het ook gebruik van de MUM-technologie Multitask Unified Model). Hierbij wordt kunstmatige intelligentie ingezet om nog betere zoekresultaten te krijgen. Het wil ‘Things to Know’-blokken toevoegen aan de zoekresultaten om je extra onderwerpen te geven waar je mogelijk naar op zoek bent. Dus als je bijvoorbeeld zegt: “meeuw”, dan komt Google met kokmeeuw of misschien zelfs voetbalclub de Zilvermeeuwen. De toepassing moet vooral worden gebruikt in het shopgedeelte, zodat je eerder kunt vinden wat je zoekt en dus eerder tot een aankoop overgaat.

Zoekmachine

Let maar eens op als je iets Googlet en niet meteen naar het eerste het beste resultaat gaat: er wordt al zoveel meer informatie prijsgegeven dan je zou denken. Google werkt er hard aan. Of dat nu om monetaire redenen is of toch om mensen goed te informeren, dat zal eenieder anders beantwoorden, maar het is in ieder geval een stuk uitgebreider dan toen Google begon. ‘Over dit resultaat’ komt in de komende weken beschikbaar voor heel Nederland binnen Google Zoeken.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Google

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk

Verder lezen over Zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!