Nieuws31.07.2020

​Google komt met nieuwe ‘context’-linkjes


Je kent het vast wel: je logt in op social media en je ziet dat er allemaal meningen op tafel worden gegooid over een bepaald onderwerp. Je hebt geen idee wat er vooraf ging aan deze discussie, maar er wordt zoveel over gepraat dat het wel iets groots moet zijn. Echter moet je zelf gaan googlen naar wat dat grote nieuws kan zijn. Google heeft op soortgelijke situaties iets gevonden: context-linkjes.

Context op Google News

Als je in Google News kijkt, dan zie je in allerlei blokken nieuwsberichten staan. Je ziet de datum, de introductietekst en het medium. Heel handig, maar daar komt nog iets bij. Onderin een Google News-verhaal zie je namelijk het resultaat voor wat betreft de context van het bericht. Klik je hierop, dan opent er een groter verhaal in dat onderwerp.

Zoek je bijvoorbeeld in Amerika naar ‘stimulus package’, dan krijg je een artikel te zien van Forbes waar onder staat ‘For context’, en dan een algemeen artikel over wat het stimulus package uberhaupt inhoudt. In plaats van dat je alleen het nieuwsbericht hebt waarin staat dat het vandaag live gaat en voor een x bedrag.

Mobile only

Zie je het nog niet, dan probeer je het waarschijnlijk op een desktop-computer. Deze optie is namelijk op dit moment live voor mobiele telefoons. Je kunt echter niet zomaar alles zoeken en daar dat context-linkje bijkrijgen. Daarvoor zijn een aantal specifieke onderwerpen geselecteerd. Dat roept vragen op. Is het echt bedoeld om meer context over een onderwerp te bieden, of gaat het erom dat bepaalde uitgevers meer in het oog willen springen?

Google rolt de nieuwe mogelijkheid op dit moment uit, dus het is niet een test. Zodra Google merkt dat een uitgever een soort achtergrondverhaal heeft op een nieuwsverhaal dat actueel is, wordt het toegevoegd, zegt Google tegen TheVerge. Het is dus niet zozeer een manier om bijvoorbeeld fake news te bevechten, het is vooral een manier om een lezer beter te informeren vanuit bekende uitgevers. Het heeft dus als indirect resultaat wel dat mensen beter geïnformeerd zijn, waardoor ze fake news sneller herkennen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Google

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

De Herineringen-opties van Google Foto's zijn vaak leuk, maar soms zit je op een bepaald persoon niet te wachten. Google Foto's helpt.

Online02.05.2024

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt