​Google komt met nieuwe ‘context’-linkjes

​Google komt met nieuwe ‘context’-linkjes

Vorig artikel Volgend artikel

Je kent het vast wel: je logt in op social media en je ziet dat er allemaal meningen op tafel worden gegooid over een bepaald onderwerp. Je hebt geen idee wat er vooraf ging aan deze discussie, maar er wordt zoveel over gepraat dat het wel iets groots moet zijn. Echter moet je zelf gaan googlen naar wat dat grote nieuws kan zijn. Google heeft op soortgelijke situaties iets gevonden: context-linkjes.

Context op Google News

Als je in Google News kijkt, dan zie je in allerlei blokken nieuwsberichten staan. Je ziet de datum, de introductietekst en het medium. Heel handig, maar daar komt nog iets bij. Onderin een Google News-verhaal zie je namelijk het resultaat voor wat betreft de context van het bericht. Klik je hierop, dan opent er een groter verhaal in dat onderwerp.

Zoek je bijvoorbeeld in Amerika naar ‘stimulus package’, dan krijg je een artikel te zien van Forbes waar onder staat ‘For context’, en dan een algemeen artikel over wat het stimulus package uberhaupt inhoudt. In plaats van dat je alleen het nieuwsbericht hebt waarin staat dat het vandaag live gaat en voor een x bedrag.

Mobile only

Zie je het nog niet, dan probeer je het waarschijnlijk op een desktop-computer. Deze optie is namelijk op dit moment live voor mobiele telefoons. Je kunt echter niet zomaar alles zoeken en daar dat context-linkje bijkrijgen. Daarvoor zijn een aantal specifieke onderwerpen geselecteerd. Dat roept vragen op. Is het echt bedoeld om meer context over een onderwerp te bieden, of gaat het erom dat bepaalde uitgevers meer in het oog willen springen?

Google rolt de nieuwe mogelijkheid op dit moment uit, dus het is niet een test. Zodra Google merkt dat een uitgever een soort achtergrondverhaal heeft op een nieuwsverhaal dat actueel is, wordt het toegevoegd, zegt Google tegen TheVerge. Het is dus niet zozeer een manier om bijvoorbeeld fake news te bevechten, het is vooral een manier om een lezer beter te informeren vanuit bekende uitgevers. Het heeft dus als indirect resultaat wel dat mensen beter geïnformeerd zijn, waardoor ze fake news sneller herkennen.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies