Tom Stocky, ‘product guy at Google CH’ (Twitter), was gisteren in Amsterdam om zijn grote enthousiasme te delen over de ontwikkelingen op het gebied van zoekfunctionaliteit van het laatste jaar.
Verderop in deze post een opsomming van de handige features die de doorgewinterde DC lezer vast wel kent. Tom begon de meet-up met het uiteenzetten van de gedachte achter de vele aanpassingen in Google. Met deze 4 elementen wil Google zicht onderscheiden van de competitie:
1) Speed : Zowel op het gebied van latency (laadtijd, hierbij telt iedere milliseconde) en freshness (het laatste gepubliceerde).
2) Comprehensiveness : Het indexeren van tekst, foto’s, video (nu mogelijk via de automatische ondertiteling) en boeken.
3) Relevance : Behoeft geen verdere uitleg.
4) User experience : Volgens Stocky wordt er hierbij nooit rekening gehouden met commerciele gevolgen.
Nieuwe SERP op komst?
In Nederland zoekt nog 75% van de mensen met maximaal 2 zoekwoorden. Hierdoor is het voor Google niet altijd mogelijk om relevant te zijn. Momenteel is er een experiment gaande waarin op algemene zoektermen naast de generieke resultaten ook vaak gebruikte specifieke resultaten worden getoond. De hier getoonde afbeelding is mijn interpretatie van de screendump die gister getoond werd. Op de zoekopdracht ‘Flower bulbs’ worden slechts de eerste 3 generieke resultaten getoond. Daar onder volgen 3x 2 top resultaten op de zoekopdrachten ‘hyacinth bulb’, ’tulip bulb’ en ‘amaryllis bulb’. Hiermee hoopt Google de zoeker sneller haar doel te vinden, gebaseerd op de meest ingetikte vervolg zoekopdrachten. Mocht dit uitgevoerd worden dan zal dit voor SEO een enorme impact hebben.
Favoriete features
Wonderwheel – het alternatief zoeken met meer suggesties
Social Search – het aanbieden van content vanuit je netwerk
Realtime Search – het tonen van bv Twitter resultaten in de SERP
Squared – overzichten creeeren
Afbeeldingen zoeken op kleur, gezicht, tekening, etc
Afbeeldingen search en ingesproken zoekopdrachten Goggles Nexus
Paginavoorbeelden – zie screenshots van de pagina’s in de SERP
Vertaald zoeken – zoek in bv arabische content