Search07.09.2009

Search onmisbaar in branding campagnes


search-onmisbaar-in-branding-campagnes.jpg
search-onmisbaar-in-branding-campagnes.jpg

Zoekmachine marketing heeft zich de afgelopen jaren veelvuldig bewezen als direct response platform. Nieuw onderzoek toont echter aan dat search marketing ook positieve effecten heeft op merken. De studie, uitgevoerd door MetrixLab, in opdracht van Heineken Nederland, Google, en twist rondom de ‘Jouw Heineken’ campagne, laat onder meer zien dat search marketing een sterke toename creëert in merkvoorkeur en top of mind advertentie bekendheid van Heineken. Het is de eerste studie in Nederland die kijkt naar de merkeffecten van search marketing in relatie tot andere media.

Doel van de studie was onder meer nagaan wat de merkeffecten zijn van search marketing, ongeacht of er wordt geklikt op de advertentie. De resultaten laten zien dat enkel de blootstelling aan search advertenties zorgden voor significante stijgingen in merkvoorkeur, en de merkbekendheid van de ‘Jouw Heineken’ campagne. Wanneer gebruikers doorklikten werden deze effecten alleen maar groter.

Ook wilde Kobalt, twist en Heineken kijken welke rol search marketing kan spelen in crossmediale campagnes, wanneer gecombineerd met andere media. De studie wijst uit dat wanneer search advertenties worden gebruikt in combinatie met offline media, het effect van tv significant stijgt. Opvallend is dat wanneer men specifiek kijkt naar de top of mind advertentie bekendheid het effect op tv zelfs wordt verdubbeld.

In de huidige economische omgeving waarin marketeers van iedere euro die gespendeerd wordt willen weten wat het oplevert, staat een efficiënte besteding van de marketingbudgetten voor veel marketeers hoog in het vaandel. Ook Heineken wilde weten hoe efficiënt search marketing is als branding tool ten opzichte van andere media. De resultaten laten zien dat, wanneer gelet op efficiëntie van de bestedingen, de impact van search op branding 53 % hoger was dan de impact van tv voor de bekendheid van de ‘Jouw Heineken’ campagne.

Een van de opvallendste conclusies van de studie is dat search marketing fungeert als katalysator in de gehele multimedia campagne. De offline campagne was zeer succesvol op een aantal belangrijke merkindicatoren maar pas met de toevoeging van search werd het succes van de offline campagne omgezet in effecten op alle merkindicatoren in de funnel, tot en met imago en merkvoorkeur. Volgens Joris Merks, Senior Research Manager bij Metrixlab is een dergelijke interactie tussen media resulterend in effecten over de gehele funnel in multi-mediacampagnes heel zeldzaam.”

Jim Jansen, Industry head FMCG bij Google: “Deze studie bewijst dat search niet alleen heel effectief kan worden ingezet als direct response platform maar ook enorme effecten heeft op branding. Daarnaast is search ook het meest kosten efficiënt van alle mediatypen in deze studie. De grote impact die search heeft gehad op de merkeffecten van de ‘Jouw Heineken’ campagne laat zien dat search eigenlijk onmisbaar is in multimedia campagnes voor de FMCG sector.”

Floris Cobelens, Global Digital Director Heineken: “De behoeftes van consumenten veranderen voortdurend en wij proberen hier zo goed mogelijk op aan te sluiten met onze producten en campagnes. Deze studie toont aan dat search, zeker ook in combinatie met andere, meer traditionele media, een positieve invloed heeft op belangrijke merkindicatoren van Heineken. Wij zullen in de komende tijd daarom nog beter gaan kijken hoe we de inzet van search kunnen optimaliseren.”

Lot Keijzer, managing director bij twist: “Change your perspective! Het bewijs ligt nu onomstotelijk op tafel: Search behoort in iedere digitale marketing campagne en Tv, Online Display en Search is een ijzersterke combinatie in kostefficiëntie en effect om merkvoorkeur met ‘double digits’ procentueel te laten groeien. Aangezien twist werkt vanuit inzichten in de doelgroepen, de markt en bewezen resultaten,  zijn we erg blij met de samenwerking tussen de drie partijen en zeer trots op dit resultaat“.

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

Verder lezen over Zoekmachine

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Vanaf maart 2024 geldt in Europa de Digital Markets Act (DMA) voor techbedrijven als Microsoft, Meta, Apple en Google (Alphabet). Deze wetgeving moet consumenten meer keuzevrijheid garanderen. Zo moeten de grote techbedr...

Online11.12.2023

Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome

Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voor
​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Kijk jij ook wel eens naar alle gratis ‘tweedehands parels’ die op Marktplaats worden aangeboden? Dan ben je zeker niet de enige. Dit jaar er werd 55,5 miljoen gezocht op het woord 'gratis.' Dat is wel wat minder dan...

Online06.12.2023

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Maar ook Vermeer & VanMoof
Google wilde Search App standaard in iOS integreren

Google staat in de VS aardig onder druk van de autoriteiten. Net zoals vele jaren geleden met Microsoft gebeurde – in de zaak van Internet Explorer – wordt Google beschuldigd van machtsmisbruik en het tegenwerken van...

Search31.10.2023

Google wilde Search App standaard in iOS integreren

CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaak