Ratchet & Clank Q-Force: niet het leukste tienjarig jubileum

Het is inmiddels 10 jaar geleden dat de ruimtekat Ratchet een gecrasht hoopje metaal vond en hem besloot “Clank” te noemen, en dat verdient een feestje. Dat feestje is Ratchet & Clank Q-Force, wat gelukkig laat zien dat het doek nog niet gevallen is voor het ruimte duo. De laatste Ratchet & Clank game, genaamd All 4 One, flopte namelijk enigszins. De vraag die daarna gesteld werd was of het niet beter was de stekker uit de franchise te trekken. Ik hoopte van niet, want ik volg het avontuur van Ratchet & Clank al sinds het begin. En één flop mag natuurlijk niet de dood zijn van een voor de verdere rest uitstekende franchise. Echter, twee keer achter elkaar floppen kan nog wel eens dodelijk zijn voor een franchise. Daarom is het van vrij groot belang dat deze titel de eer van Ratchet & Clank hersteld.

Dit spel is niet als de meeste andere Ratchet & Clank spellen. Dit is namelijk voornamelijk een tower-defense spel. Niet dat daar iets mis mee is, je kunt niet altijd hetzelfde spel maken en het in een nieuw jasje steken. Kijk maar naar Ratchet Gladiator, die week ook af van de gebruikelijke spellen maar wist toch nog een plezierige ervaring te leveren.

Zoals alle tower-defense games staat het verdedigen van je basis centraal. Je bent het grootste gedeelte van de game bezig met monsters neerschieten met de kenmerkende absurde wapens die alleen een Ratchet & Clank game zou kunnen bezitten. Het spel heeft ook nog een vrij hoge moeilijkheidsgraad, iets dat ik normaal niet gewend ben van Ratchet & Clank games. Daarom is het bijna noodzakelijk dat je een vriend uitnodigt om je te helpen. Gelukkig kan dat ook door middel van Split-Screen.

Split-Screen mode is trouwens ook het hart van deze game, je moet namelijk echt elkaar helpen om samen het level door te komen in plaats van je te ergeren aan je medespeler. Spreek dingen goed met elkaar af, laat iemand offensief en iemand defensief spelen en bespreek tactieken om het level zo goed mogelijk af te sluiten. Zonder een medespeler is het spel haast onmogelijk aangezien de chaos niet in je eentje te overzien is. Het zou dus zonde zijn om dit spel niet met een vriend te spelen, aangezien juist daar de charme van het spel zit. Je kunt ook online spelen, hoewel dat een hindernis is voor de onderlinge communicatie die zeker nodig is. Het is namelijk makkelijker je vriend een letterlijke tik te geven als hij een fout maakt.

RatchetAndClankQForceScreenshot2

De basis Ratchet & Clank-formule is van punt A naar punt B gaan terwijl je een spoor van dood en verderf achter je laat. Aangezien dat niet geldt bij deze game, kan dat een hoop verwarring opleveren. Ik begon dit spel en had totaal geen idee waar ik mee bezig was en wat ik moest doen. Ik rende weg van mijn basis om later te horen dat ik deze moest beschermen. Er wordt geen uitleg gegeven over wat je precies moet doen en wat er van je verwacht wordt.

Ik zeg niet dat er een tutorial level hoeft te zijn waar ze je nog gaan uitleggen hoe een analoge joystick werkt, maar een kleine indicatie van wat er van je verwacht wordt is zeker welkom. Pas rond het einde van de game wist ik een beetje waar ik mee bezig was en wat een goed plan van aanpak was. Lukraak schieten brengt je niet de tot de overwinning, en dat was toch waar ik het grootste gedeelte van de game wel mee bezig was.

Herinner je je Ratchet & Clank Quest for Booty nog? Een vlot tussendoortje voor de Ratchet & Clank liefhebbers dat ook de prijs van een tussendoortje droeg. Ik heb helemaal niks tegen op dat idee. Een spel hoeft niet per se groots en duur te zijn. Als je je verveelt en dit weekend iets te doen wilt hebben hoef je niet direct je portemonnee te trekken om de hele inhoud eruit te verwijderen. Je legt gewoon een beetje geld neer en je hebt wat tijdsvulling voor het weekend. En dat is Ratchet & Clank Q-Force.

Je kunt Q-Force een beetje vergelijken met naar de bios gaan. Het kost niet heel veel en je hebt een paar uurtjes vermaak. Wat mij betreft konden ze het spel direct in de Playstation Store zetten in plaats van het ook nog in de winkels te zetten, want de Playstation Store is perfect voor juist de wat kleinere games waarvan het eigenlijk niet noodzakelijk is ze ook nog op disc te zetten. Wel leuk is dat je de game ook nog gratis krijgt voor je Playstation Vita met Sony's cross buy systeem. Maar ja, wie heeft er een Vita?

RatchetAndClankQForceScreenshot3

Je krijgt waar je voor betaalt. Een kort spelletje voor een relatieve kleine prijs. Ook geen verkeerd spel, voor een paar uurtjes vermaak is het wel okee; het probleem is alleen dat er de laatste tijd zoveel games zijn uitgekomen dat ik het meer dan logisch zou vinden dat je deze game links zou laten liggen. Misschien heb je er wel helemaal geen tijd voor vanwege de vele andere games die je nog moet spelen, of spaar je toch liever voor een langere en grotere game.

Voor de Ratchet & Clank fans is deze titel ook geen must, want heel veel mis je niet in dit korte avontuurtje. De charme en humor van de franchise is ook aanwezig in deze game, maar brengt niks speciaals met zich mee waardoor deze titel onmisbaar wordt in de collectie. Leuk voor een weekendje, en er dan waarschijnlijk nooit meer naar omkijken. Dit klinkt misschien erg negatief, maar dat is het niet. Het hoeft niet aan de eisen van een spel van 60 euro te voldoen want dat is het natuurlijk niet. Ik kan niet een Macdonalds euroknaller vergelijken met een Amerikaanse steak. Het spel heeft een positieve prijs-entertainment verhouding. Zolang je maar een vriend beschikbaar hebt die zin heeft om mee te knallen.

Ratchet & Clank: Q-Force, ontwikkeld door Insomniac Games voor PS3 en PS Vita en uitgebracht door Sony Computer Entertainment op 30 november 2012

Marin van Mensvoort