Gaming12.12.2012

Lego Lord of the Rings: Midden-Aarde in bouwstenen

Iets dat veel uitgevers zich afvragen is wanneer de juiste tijd is om een spel uit te brengen. In het geval van Lego Lord of the Rings zouden ze het niet beter gedaan kunnen hebben. Tuurlijk, je begeeft je tussen titels als Call of Duty Black Ops 2, Hitman Absolution, Wii U etc. maar aan de andere kant kun je meeliften op het succes van de opkomende bioscoopfilm “The Hobbit”. Je hoort mensen wel eens klagen dat ze in de maand december de hype van kerstmis maar niet kunnen vermijden. Die mensen kunnen zich nu gelukkig prijzen want de Kerstman heeft plaats moeten maken voor The Hobbit. Een hype zo groot als deze, daar moet je toch gebruik van maken? Gelukkig wordt dat ook gedaan, en gelukkig heeft deze game me ook helemaal klaargestoomd voor wederom een bezoek aan Midden-Aarde.

Een Lego game van een bekende film is niets nieuws. Maar laten we even eerlijk zijn, op papier klinkt het vrij onlogisch. Je hebt Lord of the Rings, een actievolle 16+ film, en je hebt Lego, speelgoed voor jong en oud. Dat klinkt inderdaad als een geweldige combinatie! Wat voor toon wil je zetten met deze game? De films konden af en toe vrij intens zijn, dat kun je toch niet van Lego verwachten?

Daarom is er een duidelijke ondertoon van parodie. En die is nog vrij geslaagd ook. Cutscénes worden regelrecht uit de films gehaald en opnieuw gemaakt door middel van Lego. Dat alleen al is eigenlijk de moeite waard om eens gezien te hebben als Lord of the Rings fan. Zeker omdat er ook nog eens de nodige grappen in zijn verwerkt die een glimlach op je gezicht kunnen laten verschijnen, al kan het soms een beetje té kinderachtig worden. Maar voor een doorgewinterde LotR fan is deze adaptatie genoeg om de game tenminste één keer van begin tot eind gespeeld te hebben. De sfeer die achter deze game steekt zorgt ervoor dat het moeilijk is de game weg te leggen, omdat je continu met een glimlach aan het spelen bent. En dat is iets waar veel games de laatste tijd moeite mee hebben.

LegoLotrScreenshot2

De game is een beetje té kiddy. En nee, het komt niet omdat het Lego is. Misschien ziet het er dankzij de grappige poppetjes en felle kleuren uit alsof dat de reden is dat de game te kindvriendelijk is, maar dat is niet zo. Het probleem ligt in de moeilijkheidsgraad. Of, beter gezegd, in de afwezigheid van enige moeilijkheid. Je bent het grootste gedeelte van de game kwijt aan puzzels. Elke puzzel is op dezelfde manier op te lossen. Elk personage heeft zijn eigen vaardigheid. Gebruik het elfentouw van Sam, de brute kracht van Gimli, de lenigheid van Legolas, etc. Elk personage heeft een rol in het oplossen van een puzzel. Er wordt met symbolen duidelijk aangegeven welk personage je moet gebruiken voor welk deel van de puzzel en wat je met dit personage moet doen. Het niveau van deze puzzels is zodanig laag dat ik zonder te overdrijven durf te beweren dat een kleuter ze nog kan oplossen, mits hij de controls van het spel onder de knie zou kunnen krijgen.

Maar wat is een Lord of the Rings game zonder grootse slachtvelden, epische gevechten en zwaarden? Lego LotR heeft hier en daar wel een strijdtoneel waarin je mag deelnemen, maar deze zijn vrij beperkt. Niet dat dat een probleem is, er zijn genoeg LotR spellen waarin je alleen maar vecht. Maar hier geldt ook het probleem, het is gewoonweg te simpel. Blijf gewoon op de aanvalsknop rammen en het moet goedkomen. Mocht je toch het koude metaal van het zwaard van de vijand tussen je ribben vinden? Geen probleem, je verliest een paar bouten (bouten zijn punten) en respawnt op de exact zelfde plaats. Die bouten die je bent kwijtgeraakt? Die kun je gewoon weer oppakken. Ik weet dat het een spel voor jong en oud is en daarom niet kringspier-aanspannend moeilijk hoeft te zijn, maar ik denk dat een kind toch wel een game-over scherm verwerkt kan krijgen.

LegoLotrScreenshot3

Lord of the Rings heeft al een verleden met games. Er zijn al ontzettend veel LotR games uitgekomen en ik koop ze altijd bijna impulsief. Ik hou van gamen, ik hou van LotR. Geen moeilijke wiskunde hier. Zodra er weer een nieuwe trailer voor een LotR game verschijnt leg ik direct wat geld opzij. Het voordeel hiervan is dat ik kan zien hoe LotR Lego staat tegenover de meeste andere LotR games. Het grote verschil tussen deze game en de meeste andere (behalve dat alles natuurlijk uit Lego bestaat) is dat de combat wat meer op de achtergrond blijft. Het gevolg hiervan is dat de game niet alleen maar plaatsvindt bij alle grote gevechten zoals de meeste LotR games. Je komt ook op minder actievolle gebieden van het verhaal. Zo volg je Frodo op zijn hele reis, niet alleen op zijn hoogtepunten. Dat is iets dat ik bij bijna geen enkele LotR game meegemaakt heb, op LotR: the Fellowship of the Ring van Black Label na, maar die game was gericht op het boek van J.R.R. Tolkien en niet op de film van Peter Jackson. En daar wachtte ik al langer op. Ik wilde een game waarin ik de hele reis aflegde, en niet alleen de climaxen van het verhaal.

Voor de enkeling die de LotR films nog niet gezien heeft is hier niet veel te halen. De gameplay is te makkelijk en vormt daardoor geen enkele uitdaging. Zelfs iemand die de films wél gezien heeft zit niet per se safe met deze game. Het zijn de mensen die volmondig ja roepen als je ze vraagt voor een LotR filmmarathon. Met andere woorden, de echte fans. En ik mag mezelf in die laatste categorie indelen. Dus ja, ik heb van de game genoten. Als ik ergens van houd, dan is het wel van een goede parodie, zeker als dat wat wordt geparodieerd iets is waar ikzelf fan van ben. Daarnaast is het ook ideaal om in de sfeer te komen voor de film “The Hobbit”. Het is niks baanbrekends, het is, om het simpel met één woord te beschrijven, fun. En dat is misschien nog wel het belangrijkste aan elke game. Zo zie ik het althans. Als je echter een game wilt waar je de hele kerstvakantie zoet mee bent, dan is dit misschien niet de juiste keuze. Dit is meer de game die ideaal is om even de tijd mee te doden. Gelukkig hebben de meeste mensen in de kerstvakantie meer dan genoeg tijd om te doden. Bijvoorbeeld de periode tussen de eerste en de tweede gang van het kerstdiner.

LEGO The Lord of the Rings, ontwikkeld door Traveller’s Tales voor de Xbox 360, PS3, PC, Wii, DS, 3DS en Vita (getest) en uitgebracht door Warner Bros. Interactive Entertainment op 23 november 2012

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.