Syndicate is eerder deboot dan reboot

Syndicate is een spel anders dan de meeste spellen. Niet omdat het ook maar iets revolutionairs met zich mee brengt, een sterk verhaal heeft, of enigszins memorabel is. Nee, de reden waarom Syndicate niet is als andere spellen is omdat het verdomde saai is! Waar de meeste games zorgen voor ontspanning zorgt Syndicate voor gekromde tenen en geknarste tanden. Hoewel een futuristische First-Person Shooter niks nieuws is verwacht je ann 2012 toch wel een enigszins interessante cyber-oorlog. Helaas ligt er voor mij in de toekomst blijkbaar alleen maar verveling.

Syndicate is eerder deboot dan reboot

Ik heb dus al duidelijk gemaakt dat ik Syndicate verre van goed vind. Daarom is dit segment van de review vrij lastig in te vullen. Ik kan als positieve punten in ieder geval dit zeggen: Syndicate werkt. Je richt met je pistool op een vijand, schiet, en je vijand valt dood om. De controls werken, waardoor de schietpartijen soepel aanvoelen. Ik heb niet hoeven worstelen met de camera. Grafisch is het spel ook wel in orde, met mooie omgevingen die af en toe wel een beetje cliché aanvoelen. Hoewel het verhaal kant noch wal slaat zijn de personages best sterk. Ze  hebben hier en daar een mooi moment, wat wel een beetje zijn sterkte verliest door de slechte voice-acting. Helaas zijn de personages niet genoeg om het verwarrende verhaal te dragen, en stort het allemaal in als een kaartenhuis.

Maar het sterkste punt van Syndicate is de coöp. Tenminste, dat is me verteld. Helaas heb ik het zelf niet kunnen spelen aangezien de server keer op keer crashte. Maar ik vind Single-player toch het belangrijkste in een spel. Single-player is de grote biefstuk, en de multiplayer is de salade ernaast. De salade mag nog zo lekker zijn, maar als het biefstuk te taai is om door heen te bijten wil je de chef toch eens op het matje roepen.

Syndicate Screenshot 2

Mijn grootste probleem met Syndicate is dat het spel saai is. En dat is zoiets het ergste dat een spel kan overkomen. Ik heb de disc niet langer dan 30 minuten in mijn console gehad zonder pauze, omdat het als een taak voelde om door het spel heen te ploegen. Ik kon mijn aandacht niet bij het spel houden omdat er om me heen altijd wel iets interessanter gebeurde, zoals een huisvlieg die langs vloog.

Waarmee moet Syndicate mij overtuigen te blijven spelen? In ieder geval niet de gameplay! De AI is belabberd. Ik zal deze uitspraak even toelichten: Ik zat midden in een van de grootste shoot-outs van het spel, maar ik had geen enkele kogel geschoten. Hoe ben ik dan levend uit deze shoot-out gekomen? Door elke vijand met mijn vuisten te confronteren. Ik liep naar elke vijand toe, tikte hem op zijn schouder omdat hij met zijn rug naar me toe stond, en sloeg hem het licht uit de ogen. Collega liefde is ver te zoeken in Syndicate, want terwijl ik de nek van vijand #1 in een nette rechte hoek van 90 graden draai, wacht vijand #2 netjes op zijn beurt voor een gratis neuscorrectie, zonder ook maar enige aanstalten te maken zijn collega te helpen. Deze tactiek werkte zo goed dat ik hem het hele spel heb aangehouden. Het aantal kogels dat ik gevuurd heb kun je dus op 2 handen uittellen. En wat je ook vindt van alternatieve speelwijzen, ik geloof niet dat dat de bedoeling is van een shooter.

De eindbazen zijn al net zo beroerd. Dwing ze in een hoekje en blijf schieten totdat ze meer gaten bevatten dan een gemiddeld vergiet. Dat is de hele strategie. Syndicate geeft je naast schieten (of slaan) nog 3 tactieken om vijanden mee te verslaan. Je kunt ze zelfmoord laten plegen, hun geweer laten exploderen, of elkaar laten aanvallen. Het veranderd echter bijna niks in de gameplay. Je voert zo’n actie uit door op een vijand te mikken, alleen duw je nu niet op de schietknop, maar op de knop ernaast. Het resultaat is toch hetzelfde, de vijand is dood. En dat moet Syndicate van andere shooters onderscheiden?

Syndicate Screenshot 3

Waar ik echt mijn hoofd over breek is de reden waarom dit spel bestaat. Het is een reboot van het Amiga-spel “Syndicate”, uitgebracht in 1993. Alleen is het spel veranderd van een real-time strategy game naar een moderne first-person shooter. Ik kan wel inzien waarom EA deze keus gemaakt heeft, aangezien first-person shooters op dit moment het populairst zijn. Je kunt niet meer om de krengen heen. Maar waarom wordt er dan het besluit gemaakt om juist Syndicate te remaken? Het probleem is dat je met veel te veel andere games moet concurreren. Syndicate verdwijnt helemaal in het duister naast games als Call of Duty of Battlefield.

Als Syndicate gewoon een real-time strategy game gebleven was zou er dit probleem niet zijn. Voor fans van de serie zou het spel dan ook als vertrouwd voelen. Het succes van een reboot is te zoeken in de nostalgie-factor. Mocht je een fan zijn van het oudere Syndicate spel, dan wil je deze game waarschijnlijk ook, totdat je eens gekeken hebt en ziet dat deze game niets gemeen heeft met die serie. Want dat is misschien nog wel het ergste: ze hebben de elementen die Syndicate vroeger zo speciaal maakten niet weten over te brengen naar deze game. Een overstap van het ene genre naar het andere is niet onmogelijk, maar wel als je er zo makkelijk vanaf maakt.

Syndicate Screenshot 1

Het is lang geleden dat ik nog eens een spel zo frustrerend als Syndicate heb gespeeld. Ik weet ook echt niet wie dit spel wel leuk moet vinden. De shooter-fanaten in ieder geval niet, dankzij de weinig intelligente AI en het verwarrend level-design. Misschien is dit voor de Sci-Fi fans dan? Nou, nee. Het verhaal komt veel te laat pas op gang, en zelfs dan is het nog bijna niet te volgen. Daarnaast zijn de dialogen lachwekkend slecht. Als je dan toch in dit genre aan de slag gaat, kijk dan liever naar een game als de reboot van Deus Ex: die was ook niet perfect, maar daar probeerden ze het tenminste nog.

Syndicate, ontwikkeld door Starbreeze Studios voor de PC, Xbox 360 en PS3 (getest) en uitgebracht door EA op 24 februari 2012

Marin van Mensvoort