Thought leadership verbeteren met content curation

Thought leadership verbeteren met content curation

Vorig artikel Volgend artikel

Laten zien dat je een expert bent in je vakgebied en je doelgroep van relevante informatie voorzien, dat is wat je wil. Daarom zet je content marketing in voor je merk. Het is alleen wel heel veel werk om al die content te (laten) produceren en steeds weer onderwerpen te bedenken om over te schrijven. Vrees niet, de redding is nabij, content curation is 'the next big thing'.

Thought leadership verbeteren met content curation

Want waarom zou je alleen je eigen content gebruiken als er al zoveel kwalitatieve artikelen zijn? Content curation - het vinden, selecteren, categoriseren, eventueel van commentaar voorzien en verspreiden van content - helpt je je organisatie op de kaart te zetten als thought leader in een specifiek vakgebied. Het wordt dan ook veel ingezet in B2B marketing. Zoals een curator een mooie tentoonstelling inricht, plaats jij de door jou geselecteerde items in een context.

39% meer geinvesteerd in content curation
Curata, een Amerikaanse leverancier van curation software, heeft onlangs onderzocht wat de verwachtingen zijn op het gebied van content curation. Uit de '2014 Content Marketing Tactics Planner: creation, curation, syndication', blijkt dat 71% van de respondenten verwacht in 2014 meer in content marketing te investeren, terwijl 39% meer in content curation zal investeren.

Volgens het onderzoek zetten marketeers content curation in om:
1. Customer engagement te verhogen
2. De zichtbaarheid en buzz te vergroten
3. Thought leadership te verbeteren

Zonder dat je het doorhebt ben je dagelijks al met content curation bezig. Als je een link deelt en van commentaar voorziet via Twitter, Linkedin of Facebook. Of als je een blog schrijft waarin je andere artikelen aanhaalt. Van de onderzochte marketeers deelt 48% al een tot meerdere keren per week content van anderen, 16 procent doet dit zelfs elke dag. Op dit moment wordt 80% procent van de gecureerde content gedeeld via social media, 60% wordt gedeeld via blogs. Deze ervaring kun je gebruiken om content curation als serieus marketinginstrument in te zetten.

Case: Aternity zet content curation in
Aternity, een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in klanttevredenheidsonderzoeken, heeft in 2010 al besloten content curation in te zetten. Door de portal EUE2DAY te lanceren met specifiek nieuws voor de branche, aangevuld met een dagelijkse nieuwsbrief, is niet alleen hun leidende positie in het vakgebied sterker geworden, maar zijn er ook meetbare resultaten behaald. Zo is het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief met 130% gestegen en blijven de bezoekers van de corporate website, die via EUE2DAY zijn binnengekomen, gemiddeld meer dan 5 minuten op de website. Met de portal weet Aternity dus een geinteresseerd en betrokken publiek aan te trekken. De gehele case is hier na te lezen.

Ik ben ook erg benieuwd naar Nederlandse content curation success stories. Wat zijn jullie ervaringen?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies