Diablo 3 reaper of souls: ideaal voor lootverslaafden

Achteraf gezien was de originele Diablo 3 maar een matig spel. Een auction house verpeste het hele loot systeem waardoor je personages eigenlijk constant underpowered waren. Met de sluiting van het auction house en de loot 2.0 update is dit allemaal opgelost. Diablo 3 is eindelijk wat het zou moeten zijn en Reaper of Souls geeft je een extra reden om er nogmaals in te duiken, en twee leuke extraatjes.

Het eerste extraatje is de nieuwe act. Qua verhaal is Diablo 3 nooit al te interessant geweest, en dat blijft met deze nieuwe act ook zo. De nieuwe act maakt het consumeren van de loot 2.0 gameplay een stuk makkelijker en interessanter omdat je nieuwe quests en nieuwe gebieden te zien krijgt. Ook zitten er een aantal sidequests in die bestaan uit een simpele opdracht met een enorme kist vol goud en loot als beloning. Daarnaast zorgen de nieuwe omgevingen ervoor dat je nieuwe tactieken moet bedenken, er zijn weinig open ruimtes en dus kun je makkelijk ingesloten worden. Een mooi excuus voor een goede slachtpartij dus.

Het tweede extraatje is de nieuwe klasse, de crusader. De crusader is een beest met een enorm schild die er lustig oplos moord. Verder is hij niet zo bijzonder, niet omdat hij slecht is, maar omdat er niets is wat hem dusdanig bijzonder maakt dat je hem moet kiezen. Het is dus vooral een kwestie van smaak, of je moet alle andere klassen al eens hebben uitgeprobeerd.

Deze twee extraatjes zijn leuk, maar zeker niet de reden waarom je deze expansion in huis zou moeten halen.

De echte reden waarom je deze expansion zou willen spelen is de adventure mode. Deze mode geeft je namelijk alle vrijheid die je nodig hebt om lekker verder te grinden voor experience en loot. De adventure mode is simpel. De kaart is verdeeld in de vijf gebieden waar elke act zich afspeelt. Binnen die gebieden zijn verschillende locaties te bezoeken. Hier kun je naar hartenlust vijanden afmaken zonder opdringerige quest.

Mocht je toch graag een doel hebben, dan kan dat ook. Boven vijf locaties staat namelijk een uitroepteken. Daar is een quest te doen. De quests zijn eenvoudig een variëren van slacht x vijanden af of versla deze eindbaas.  Wanneer je zo'n quest voltooid hebt krijg je een item. Als je vijf van deze items hebt kun je naar de laatste locatie gaan. Hier moet je eerst vijanden afslachten totdat een balk 100% is. Daarna volgt een eindbaas. Het uiteindelijke resultaat laat zich raden: loot.

Reaper of Souls maakt van Diablo 3 een game die het eigenlijk altijd al had moeten zijn. Na het verhaal duik je met deze expansion in een grindfestijn voor lootverslaafden, wat de game feitelijk oneindig herspeelbaar maakt. Daarnaast geeft het co-op ook wat meer speelplezier. Een mooie reden voor de echte fan om eens echt goed aan de slag te gaan met Diablo 3!

Diablo 3 Reaper of Souls vereis Diablo 3 om te kunnen spelen en is op 25 maart 2014 uitgebracht door Blizzard voor PC (getest) en Mac. Console versies, inclusief next gen zullen nog komen.