Gaming01.11.2012

Cargo Commander: Spacey indie game!

Er komen zoveel games aan dit najaar dat ik het gewoon niet bij kan houden. Gelukkig kom ik dankzij de schrijfsels die ik voor deze website produceer zo nu en dan nog eens wat nieuws tegen. Dit maal is het Cargo Commander, een indie game die zich afspeelt in ons prachtige heelal – uiteraard met hier en daar een iets minder realistisch tintje ten gunste van de gameplay. Cargo Commander is ontwikkelt door de Nederlandse studio Serious Brew, nu ben ik niet zo nationalistisch aangelegd, dus helaas geen bonuspunten omdat ‘ie van eigen bodem is. Gelukkig zijn die bonuspunten ook helemaal niet nodig, want dit is me toch een serieus goed brouwsel!

Cargo Commander is vrij simpel, je hebt je ruimteschip – wat qua vorm vrij origineel is – en je moet kratten verzamelen. En nee, dat is niet saai, er komt namelijk veel meer bij kijken. Allereerst dien je andere ruimte -schepen / -wrakken / -dingen met je magneet aan te trekken. Deze botsen dan tegen jouw schip waarna je naar binnen kan gaan. Vaak is er al een ingang, maar mocht deze er niet zijn dan kun je die nog altijd maken met je hypermoderne hi-tech arm die een grote boor bevat. Eenmaal binnen moet je kratten verzamelen, de cargo. Je weet niet wat er in zit, is ook verder niet interessant, want je moet pakken wat je pakken kan voordat er zich een wormhole opent en je samen met het wrak waar je in rondloopt wordt weggezogen. Dit alles doe je dan weer vanuit een platformperspectief waarbij je kan in- en uitzoomen. Dit zorgt ervoor dat je snel het overzicht krijgt of juist de details meekrijgt.

In die kratten zit natuurlijk loot. En ja, als je je werkdag beëindigt krijg je een mooi overzichtje met wat je nu allemaal gevonden hebt. Prachtig om die enorme lijst met mogelijke loot te zien, iets wat duidelijk belooft dat de game draait om het vinden van zeldzame spullen. Hoewel dat in het begin dan weer even tegenvalt, je vindt namelijk niet veel bijzonders.

Cargo Commander kent vijanden, niets mis mee op zich, maar ik mis hier de diepgang in. Waarom zijn die vijanden er? Puur zodat je erop kan schieten? Daarnaast zijn de levels duidelijk opgebouwd uit blokken. Je springt een blok hoog, je kan een blok overbruggen met een sprong enzovoorts. Op zich niets mis mee, hoewel het nogal simpel om te maken lijkt. Hierdoor voelt het platform gedeelte van de gameplay zeer onbijzonder aan, het is veelal een trial-and-error spelletje als je van de ene naar de andere kant wil komen.

cc_screen7

Nou ja, ugly niet, eerder jammer. Jammer dat ik deze game niet op mijn vizier had, want het blijft toch een mooie tijdsvulling. Heerlijk hoe die game speelt, maar oh wat jammer dat deze game niet in de spotlights staat. Tenminste, nog niet. Want ik gun het ze van harte, maar ja, het najaar blijft een drukke periode, en wanneer ik dan moet kiezen tussen Cargo Commander of Dishonored, dan neig ik toch naar het laatste.

Cargo Commander komt op een ongelukkig moment uit, maar er is niets mis met de game. Het platformelement is helaas wat zwakjes uitgewerkt, maar uiteindelijk ga je toch voor de loot. Het is helaas geen Borderlands 2 qua hoeveelheid loot, maar het volstaat. En het mooiste van deze game? Het prijskaartje! Maar dat laatste geldt natuurlijke voor elke indie game.

Cargo Commander, ontwikkeld door Serious Brew voor PC en uitgebracht door Digital Tribe Games op 1 november 2012

Deze game is getest op een HP Pavilion HPE H9 Phoenix Desktop PC.