Online21.03.2012

THNK bevestigt creatieve status Amsterdam


thnk-bevestigt-creatieve-status-amsterda.jpg
thnk-bevestigt-creatieve-status-amsterda.jpg

Amsterdam School of Creative Leadership verwelkomt deelnemers uit dertien verschillende landen

THNK, the Amsterdam School of Creative Leadership, is afgelopen maandag officieel van start gegaan met zijn internationale (post graduate) creative leadership program. De opening vond plaats in het nieuwe onderkomen op het terrein van de Westergasfabriek. Wethouder Carolien Gehrels van Amsterdam verwelkomde de eerste dertig deelnemers die afkomstig zijn uit dertien verschillende landen. In haar welkomstwoord benadrukte zij het belang van creatieve geesten voor de ontwikkeling van de stad Amsterdam.

THNK is twee jaar geleden opgericht in Amsterdam als een internationale educatieve stichting. Het programma richt zich op het ontwikkelen van creatieve leiders, om zo “wereldwijde uitdagingen en crises om te zetten in kansen. Het uiteindelijke doel is te komen tot een meer betekenisvolle en duurzame manier van leven”. Met de vestiging van een dergelijk instituut willen de initiatiefnemers, de Gemeente Amsterdam en het Ministerie van EL&I de positie van Amsterdam als creatief centrum versterken en een impuls geven aan innovatie.

Medeoprichter van THNK, Bas Verhart, heeft zich ook volledig gecommit aan de opleiding. Hij trad twee weken geleden terug als CEO van Media Republic om zich fulltime op THNK te kunnen concentreren. Hij prees tijdens de opening de eerste deelnemers voor hun verkennende manier van denken. “Het vraagt een vooruitziende blik en durf om aan een nieuw programma deel te nemen, puur op basis van een gedeelde visie en passie”, zei Verhart. “Deze eerste deelnemers zijn geselecteerd uit een groep van 400 kandidaten. Het zijn echte pioniers in hun werkveld.”

Veel creatieve leiders dragen het instituut niet alleen een warm hart toe, maar vervullen ook daadwerkelijk een functie binnen THNK. Onder hen directrice en medeoprichtster van Droog Design, Renny Ramakers (afgelopen week door Newsweek uitgeroepen tot één van de 150 “women who shake the world”), hoofdarchitect en medeoprichter van UNStudio Ben van Berkel en de wereldberoemde designer Marcel Wanders. Stefano Marzano, voormalig Chief Design Officer van Philips is de Founding Dean van de nieuwe opleiding. 

De andere medeoprichter van THNK, Menno van Dijk (ex-McKinsey) benadrukte dat THNK een internationaal onderwijsinstituut is dat zich richt op professionals van over de hele wereld, met als doel om innovatie te regisseren die er écht toe doet. “Onze steeds complexer wordende wereld heeft behoefte aan een nieuwe generatie creatieve leiders; mensen met visie, nieuwsgierigheid, empathie en doorzettingsvermogen”, aldus Van Dijk. “THNK biedt een fris perspectief en een programma waarmee ideeën werkelijkheid worden.”

De nieuwe Steve Jobs?
De aanwezigen werd gevraagd om op te schrijven wie zij als ‘creative leader’ het meest bewonderden. Naast de meest voor de hand liggende, Steve Jobs, circuleerden ook namen als Oprah, Mick Jagger, Richard Branson en Neelie Smit-Kroes. Ofschoon het niet zo is dat de school nu beoogt een reeks Steve Jobs-clonen af te leveren, is het wel de bedoeling om de opleiding zodanig in te richten dat bepaalde eigenschappen die hem zo bijzonder maakten (onorthodox denken, eigenzinnigheid, gedrevenheid, daadkracht) optimaal worden ontwikkeld, zodanig dat ook voor potentiële dropouts (mensen die vaak te rusteloos zijn om zich in traditionele schoolsystemen thuis te voelen), een omgeving bestaat om zich optimaal te ontwikkelen.

Deelnemers uit dertien landen en vier continenten
De wil om te innoveren en de drijfveer, passie en moed die nodig zijn om een echte creatieve leider te worden, zijn goed vertegenwoordigde eigenschappen binnen de groep van 30 deelnemers uit 13 verschillende landen. Hun profielen zijn divers en indrukwekkend: 60 procent mannen en 40 procent vrouwen, afkomstig uit zeven verschillende sectoren en met gemiddeld tien jaar werkervaring. Het zijn allemaal doelgerichte pioniers, mensen van de wereld en winnaars van prestigieuze beurzen zoals Ashoka, TED, de Rockefeller Foundation en de Bellagio Residency en creatieve industrie prijzen zoals Cannes Lions en red dot awards. De groep is een mix van succesvolle ‘dropouts’ en Harvard alumni.

Het THNK creatieproces
THNK’s achttien maanden durende parttime programma vindt plaats in Amsterdam en bestaat onder andere uit zelf ontwikkeld creatieproces en ‘challenges’, projecten die worden aangedragen door vooraanstaande bedrijven en organisaties. Onder meer Amsterdam, Vodafone en Schiphol/KLM hebben voor deze eerste lichting challenges aangedragen. Deelnemers werken hieraan samen met een multidisciplinair team van creatieve entrepreneurs, ontwerpers en CEOs – maar ook met filosofen en artiesten – om kruisbestuiving te bewerkstelligen gericht op innovaties die de wereld moeten verbeteren.

September 2012
De tweede lichting van THNK gaat van start in september 2012. Aanmelden kan weliswaar via de website, maar de selectie is streng. Daarnaast zorgt ook het prijskaartje van de opleiding, ruim 39.000 euro, dat alleen de echt gemotiveerden overblijven.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.