Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Alphabet, het moederbedrijf van Google en YouTube, verdient flink aan alle gesponsorde links en advertenties. Maar liefst 85% van alle inkomsten komt uit advertenties op Google en YouTube. In 2019 bedroegen de totale advertentie-inkomsten van Alphabet $ 133 miljard. Daarmee is het meteen het grootste reclamebedrijf ter wereld. The Next Web berekende hoeveel Google verdient aan alle gebruikers.
Van 70 miljoen naar 133 miljard
In 2001 haalde Google zo’n 70 miljoen dollar binnen aan advertentie-inkomsten. Inmiddels is dat opgelopen tot 13 miljard in 2019. Sinds 2006 hoort ook YouTube bij Google. Zij zorgen voor ongeveer 10 procent van de totale inkomsten van Alphabet. Video wordt steeds populairder, dus wij verwachten dat dat YouTube nog wel even door blijft groeien. The Next Web probeerde te berekenen hoeveel Google precies aan jou heeft verdiend de afgelopen 20 jaar.
349 dollar per gebruiker
De cijfers die uit de berekening komen van The Next Web, vallen ons nog wel mee. Bij benadering heeft Google ongeveer 349 dollar aan iedere gebruiker wereldwijd verdiend in de afgelopen 20 jaar. Dat is een gemiddelde, er zijn natuurlijk altijd mensen die er bijna een sport van maken om op zoveel mogelijk advertenties te klikken.
Onderscheid tussen advertenties en ‘gewone’ links
Het wordt trouwens steeds lastiger voor gebruikers om het verschil te zien tussen een ‘gewone’ link en een advertentie. Dat doet Google natuurlijk bewust, maar als gebruiker kan dat best irritant zijn. Voorheen was het heel duidelijk te zien welke links gesponsord waren, nu moet je echt goed kijken om het woord ‘Ad’ te ontdekken. Op deze manier zou Google de advertentie-inkomsten weleens een flinke boost kunnen geven.
Google Play Store
Ook interessant: de inkomsten uit de Google Play Store. Die zijn namelijk niet mis. Tot en met 2019 kregen ontwikkelaars in totaal 80 miljard dollar uitgekeerd aan inkomsten. Het gaat om wereldwijde inkomsten, behalve de Chinese markt, sinds Android in 2008 van start ging. Overigens doet de App Store het beter, ontwikkelaars verdienden daar tot 2019 in totaal 120 miljard dollar. In totaal zijn er wereldwijd meer dan 2 miljard actieve apparaten met Google Play, tegenover 1,4 miljard iOS-apparaten.
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Verder lezen over Google Play
Mobile12.12.2023
Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig
Mobile21.11.2023
Iedereen moet commissie betalen op Google Play, behalve Spotify
Cybercrime09.05.2023
‘Subscription malware’ in Google Play Store ontdekt
Gebruikers worden, zonder het te weten, aangemeld voor betaaldienstenMobile21.11.2022
Wat zijn Google Points en waar kun je ze voor gebruiken?
Mobile23.05.2022
Tinder mag wel eigen betaalsysteem hanteren in Google Play
Cybercrime01.12.2021
Waarom je niet alle apps in Google Play kunt vertrouwen
Gaming12.10.2021
Epic versus Apple: Apple ‘won’, maar doet kinderachtig
Mobile12.08.2021