Online03.02.2015

Yippie wil online winkelen veiliger maken maar daar blijft het niet bij


De Nederlandse startup Yippie! wil voortaan winkelen bij webshops veiliger maken. Inmiddels is Yippie! een proef gestart met de Media Markt om fraude op internet tegen te gaan en valse webshops te detecteren. Bezoekers die ‘Yippie!’ hebben geïnstalleerd en een verdachte webwinkel die op Media Markt lijkt bezoeken, krijgen automatisch een melding dat er iets niet in de haak is. Maar Yippie! heeft nog een andere functie onder de motorkap en is ook een prijsvergelijker. De vraag is of Yippie! eigenlijk vooral een prijsvergelijker is en een manier heeft gevonden om dat op een slimme wijze te vermarkten middels een online check voor nu alleen de website van de Media Markt.

Yippie! is een zogenoemde add-on of plug-in, een klein programma dat de consument kan installeren in de browser (Safari, Chrome, Firefox en binnenkort Internet Explorer). Met deze gratis plug-in in de browser wordt je als klant met behulp van een notificatie automatisch gealarmeerd dat hij/zij op een valse website zit. Media Markt zocht al enige tijd een oplossing om consumenten te beschermen tegen fraude door nepwebsites die zich uitgeven als Media Markt.

De Yippie! browser add-on vergelijkt daarnaast volledig automatisch en op onafhankelijke basis (tekst persbericht) prijzen van verschillende online winkels én geeft speciale deals. De plug-in fungeert als shopping assistant, die ervoor zorgt dat de consument de goedkoopste prijs voor een product krijgt. Zodra de consument online een product dreigt te kopen dat ergens anders op internet goedkoper is, geeft Yippie! een seintje. Met één klik is de consument bij het goedkopere product.

Door samen te werken met de Media Markt en door het filteren van het aankoopgedrag roept het installeren van de plugin toch vragen op. Yippie! is of een onafhankelijk prijsvergelijker zoals er zoveel zijn of een plugin voor veilig winkelen. De samenwerking met de Media Markt kleurt nu heel duidelijk het gebruik van Yippie! hetgeen wordt samengevat in de laatste regels van het verzonden persbericht.
‘Media Markt en Yippie! zien het als een missie ervoor te zorgen dat consumenten altijd de beste deal geserveerd krijgen als ze online winkelen’.

Voor de Media Markt kan er maar één doel zijn en dat is nog altijd dat zij de beste deal hebben voor de consument. Yippie! is een leuk en handig tooltje voor online shoppers, of deze deal dus echt heel verstandig is kunnen ze zich gerust afvragen.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024