Online21.02.2020

Webwinkels willen producten niet altijd retour ontvangen


Product houden en geld terugkrijgen

Consumenten bestellen massaal bij webwinkels en veel van die producten worden retour gestuurd. Je begrijpt wel dat zo’n retourproces uiteindelijk veel tijd (en dus geld) kost voor de winkels. Daarom zijn er al webshops die online retouren vernietigen. Maar het lijkt zelfs nog gekker te worden. Het Financieel Dagblad publiceerde gisteren een artikel over webwinkels die klanten producten niet eens meer laten retourneren. Het proces is dus zo kostbaar dat het zelfs goedkoper is om een klant zijn geld terug te geven of nog een product toe te sturen.

Consument mag goedkope producten houden

De krant deed een rondvraag en hieruit blijkt dat het steeds vaker voorkomt dat consumenten bestelde producten niet terug hoeven te sturen. Het gaat dan vaak om relatief goedkope producten die minder dan € 25 hebben gekost. Ook bij Bol.com en Coolblue komt dit voor. Soms krijgt de klant zelfs het advies om het product op Marktplaats te zetten of om het op een milieuvriendelijke manier weg te gooien. En het gaat echt niet alleen om beschadigde producten. De webwinkels zelf gaan inhoudelijk niet echt in op deze ontdekking van het FD. In een reactie laat Coolblue bijvoorbeeld weten dat het ‘heel soms’ retouren bij klanten laat, terwijl uit de rondvraag van de krant is gebleken dat dit toch regelmatig gebeurt.

Nederlanders retourneren massaal

Begin dit jaar liet pakketbezorger DPD weten dat we in Nederland de twijfelachtige eer hebben koploper te zijn in het retour sturen van pakketjes. Het retourpercentage in ons land bedraagt 13 procent. Niet verwonderlijk is dat de meest verstuurde retouren plaatsvinden binnen het fashionsegment. Uit het onderzoek dat DPD liet uitvoeren bleek verder dat Nederlanders bovendien veel waarde hechten aan het gemak om bestellingen retour te sturen. 29 procent van de Nederlanders vindt de optie om gratis te kunnen retourneren de belangrijkste afweging bij het plaatsen van een online bestelling.

Retourvoorwaarden van de grootste webshops

Iedere webshop heeft zijn eigen retourvoorwaarden. En aangezien wij daar als Nederlanders blijkbaar veel waarde aan hechten, hebben we die van een aantal grote webshops op een rijtje gezet:

Coolblue: Je kunt binnen 30 dagen nadat je het product ontvangen hebt, je retour aanmelden. Hierna krijg je nog eens 14 dagen de tijd om je product gratis terug te sturen. Je kunt het dan ruilen of je geld terug laten storten.

Bol.com: Zowel bij artikelen van bol.com als bij artikelen van verkopers via bol.com is er altijd een retourtermijn van minstens 30 dagen. Bij artikelen die je koopt bij een particuliere verkoper geldt een retourtermijn van 14 dagen. De retourtermijn gaat in op de dag dat jij het artikel ontvangt.

Zalando: Ongedragen artikelen kunnen kosteloos binnen 100 dagen aan ons worden geretourneerd.

Wehkamp: Retourneren kan gratis via een DHL ServicePoint binnen de bedenktijd van 30 dagen. J

H&M: Je kunt je bestelling annuleren of retourneren vanaf de datum waarop je de bestelling hebt geplaatst tot 30 dagen na ontvangst van de bestelde artikelen. Als de artikelen aan jou in rekening zijn gebracht, ontvang je het bedrag inclusief de standaard verzendkosten en exclusief de retourkosten (€ 0,99) terug, mits hiervan sprake is.

We zijn in ons land dus behoorlijk verwend wanneer het gaat om het retourneren van bestellingen. Toch moeten we er serieus rekening mee houden dat we in de toekomst moeten gaan betalen om artikelen terug te sturen. Sommige webshops hanteren al een maximum aan het aantal gratis retouren.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Bol.com

​Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook

Bol.com biedt al jaren de mogelijkheid om je eigen boek te lanceren. Hartstikke tof, want zo kunnen relatief onbekende mensen toch een boek op hun naam hebben. Echter blijkt nu dat er heel veel boeken worden geschreven d...

Online02.10.2023

​Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook

Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul

Webwinkels vragen exorbitant hoge bedragen voor producten die gewoon bij Action, Lidl en IKEA verkrijgbaar zijn. De prijzen zijn soms wel vijf keer zo hoog. De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de praktijken va...

Nieuws26.09.2023

Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul

Kat in de.. doos
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon

Uit onderzoek dat de Consumentenbond de afgelopen maanden deed naar de verkoop van producten via de online shops en marktplaatsen van Bol en Amazon blijkt dat het verrassend eenvoudig is om onveilige producten via deze p...

Online05.07.2023

Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon

​Derde partijen zijn erger dan pop-ups

Vroeger klaagden mensen steen en been over de vele pop-ups op websites. Daar kwamen adblockers voor, al zullen mensen die die niet gebruiken waarschijnlijk wel gewend zijn aan de pop-ups (en is de hoeveelheid in al die j...

Online28.02.2023

​Derde partijen zijn erger dan pop-ups

Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen

Nog geen twee jaar geleden leek het bij de grootste online winkel van Nederland niet meer op te kunnen. De coronapandemie, en de daaraan gekoppelde contact beperkende maatregelen en lockdowns, zorgde voor een enorme groe...

Nieuws09.12.2022

Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen

Maar volgens de online winkel gaat het niet slecht
Bol gaat karton ophalen in Amsterdam

Je herkent het wel. In de dagen na pakjesavond verschijnen stapels kartonnen dozen van cadeautjes en verzendpakketten bij en rondom papiercontainers, bij lantaarnpalen en prullenbakken in de wijk. En omdat we elk jaar we...

Nieuws10.12.2021

Bol gaat karton ophalen in Amsterdam

Vandaag en morgen rijdt een kartonvreter door de stad
Sneller groeien op Bol.com met krediet van Floryn

Als verkooppartner van het retail platform bol.com krijg je van fintech platform Floryn de kans om sneller groei te realiseren door gebruik te maken van hun kredieten. En dat je ook niet lang hoeft te wachten op inzichte...

DC Business30.09.2021

Sneller groeien op Bol.com met krediet van Floryn

​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

Vandaag is het Wereld Alzheimer Dag, een dag om aandacht te vragen voor de ziekte van Alzheimer. 1 op de 5 mensen krijgt Alzheimer of een andere vorm van dementie en de impact hiervan op de patiënt, maar net zoveel op d...

Media21.09.2021

​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

en een unieke Wasgij puzzel beschikbaar op bol.com

Verder lezen over Online Shop

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop